• Sussi75

Hur får jag bort tvestjärtarna från brevlådan?

Jag  hatar tvestjärtar och nu är det högsäsong för dessa hemska kryp. De verkar ha bosatt sig i vår brevlåda. Jag sprayar med Radar så de kolar av och plockar sedan bort dom men bara på nån dag är de tillbaka igen i lådan eller ännu värre, i tidningen *ryyys*.

Eftersom Radar inte verkar bita på dessa förutom när man sprayar rakt på dom så skulle jag vilja ha tips på om det finns nåt annat som man kan ha i brevlådan som håller dom borta?

• Svar på tråden Hur får jag bort tvestjärtarna från brevlådan?
  • Ilonasmamma

ta bort botten ur den och ersätt med en glasskiva...då kommer det in mer ljus och dem kommer inte tycka om den lika mycket.

och hellre plats istället för trä, blir inte lika fuktigt

• Black pearl

Har du provat att lägga en bit hönsnät i brevlådan..om du kan lägga det så det kommer en bit från botten.Men bara lite.Då kommer ju tidningen/posten sas en bit upp från botten.Usch vad jag förklarar dåligt men..Nej men vi har samma problem.Tror det kasnke blir bättre om man gör som jag beskriver.Att vi har mycket tvestjärtar i tidningen tror jag beror på att den är sas på botten av lådan.Sedan om du kan ha locket öppet..när du hämtat posten..tills tidningen läggs i nästa morgon.Tvestjärtarna gillar ju inte ljus

• lantmamman

aaaarrrggghhhh! HATA HATA HATA! äckliga kryp som letar sig in överallt. några verkar ha smygit med posten in och bor nu i mitt kök. så nu får jag regelbundna hjärtattacker.
    fler råd, snälla!

• Black pearl
    Ilonasmamma skrev 2007-08-06 21:34:28 följande:
    ta bort botten ur den och ersätt med en glasskiva...då kommer det in mer ljus och dem kommer inte tycka om den lika mycket.och hellre plats istället för trä, blir inte lika fuktigt
    Tack för bra tips.jag vet ju att de inte gillar ljus de där rackarna
  • Sussi75

Vad bra, massor av tips
    Vi har en plåtbrevlåda så det är ju bättre än trä iaf. Får kanske testa att sätta en pinne eller nåt så locket hålls uppe dagtid (om det är uppehåll - annars blir det väl en pool däri. Fast då drunknar dom kanske
    Hönsnät har vi hemma så det kan jag testa. Vill helst ha en lösning som man gör nån gång och sen är det bra. Tips på fällorna var ju också bra, fast dom får nog sambon ta hand om isåfall

• speciers

Min mamma har samma problem, hon fick tipset om att strö kanel i botten på postlådan.
    Vips så var kräken borta!

• Sussi75

Kanel var ju ett enkelt tips värt att testa
    Iofs har vi faktiskt inte haft några på 3 dar nu *peppar peppar* men lite kanel i förebyggande syfte kan väl inte skada....

• Weird One

Pappa lägger en liten sten mellan locket och lådan så att den alltid är öppen litegrann.
    Han har inga tvestjärtar i lådan längre.

Ironi är min religion
  • Tinagumman

vi har små kryp i vårt lilla rum innan källardörren ( gammalt hus med matkällare som man går in utifrån) Vi brukar slå ut disel där och vips är krypen borta (jättemiljövänligt )

• principisessan

släng i ett par vitlöksklyftor i brevlådan, jag lovar, det fungerar!
    Vi hade tvestjärtar i vår brevlåda när jag bodde hemma och fick rådet av en granne, de försvann illa kvickt o om det bara låg ett par vitlöksklyftor i brevlådan så kom de inte tillbaka heller

• Sussi75

Har testat kanelen nu. Det är inte lika många längre men de är inte helt borta.

Vitlök är ju inte så svårt att pröva heller.... Hoppas inte tidningen luktar sen bara

• Sussi75

Vi har faktiskt inte haft nåt på hela helgen nu. Kanske var det kanelen som hjälpte? Kommer dom tillbaka så åker vitlöken och persiljan ner i lådan. Kanske de ogillar det mesta som luktar starkt?

• Mithera

Har inte läst igenom de tips du fått, men jag hävde i vitpeppar i vår brevlåda - sedan dess har jag inte sett krypen där :

• Sussi75
    Mithera skrev 2007-08-13 19:18:51 följande:
    Har inte läst igenom de tips du fått, men jag hävde i vitpeppar i vår brevlåda - sedan dess har jag inte sett krypen där :
    Det stärker min teori om att de inte gillar kryddiga eller starka dofter
Svar på tråden Hur får jag bort tvestjärtarna från brevlådan?