• Qliana

Blåsljud på hjärtat hos nyfödd?

Fick idag veta att min dotter har ett blåsljud på hjärtat. Förmodligen så kommer vi få en ultraljudsundersökning på fredag.

Om inte det växer bort - vad kan hända då? Kan man leva med blåsljud? Dör man av det i värsta fall?

• Svar på tråden Blåsljud på hjärtat hos nyfödd?
  • pulmones

många barn har blåsljud på hjärtat, kommer från fostertiden och ljuden hörs bättre om barnet är förkylt.

2 av mina 3 barn har haft blåsljd som vuxit bort

• Skorpan081

Blåsljudet i sig är inget farligt, men man måste kolla vad som orsakar blåsljudet.

Det finns många människor som har blåsljud men inga besvär eller fel.

• Philenia

Hej, jag hade blåsljud på hjärtat när jag föddes. Vilket sitter i än i dag, och det är inget dom gör något åt. men jag ska in på hjärt-avd för en rutinkontroll då min dr skickade en remiss dit i oktober i fjol för blåsljuden ökat, men har inte fått komma än.
    Så jag tror inte det är någon fara!

• Petrah

lugn nu...... det är jättevanligt. vår minsta hade det oxå. men sen trodde dom att lungvenerna låg felvända så det skulle bli operation och det va jättejobbigt i 5 månader. jag grät o grät för jag trodde han skulle dö fast han va pigg och frisk. vi hörde runt med alla och dom som hade haft blåsljud hade växt bort. en del va ju hjärtfel och då gjorde dom ett litet ingrepp i Lund som gick jättebra och smidigt, ingen fara alls så jag va lugn.
    men oftast växer blåsljud bort. och om det skulle vara nått annat så är det ingen fara har jag lärt mig, alla samtal om detta har gjort mig trygg.

Wild, Raw and Beautiful
Svar på tråden Blåsljud på hjärtat hos nyfödd?