• mn73

Hur mycket kan man ta betalt för att låna ut sin hanhund för parning?

Som rubriken anger så undrar jag hur mycket man kan ta betalt för att man lånar ut sin hanhund till någon som vill ta valper på sin tik. Tiken är omeriterad, men har fått bra kritik på ett par inofficiella utställningar. Min hund (hanhunden som ska lånas ut) har ställts ut ett par gånger på officiella utställningar, och fått ck vid ett tillfälle. Han har även godkänt grytkaratkärsprov. Inga större meriter alltså, men världens finaste ändå.

• Svar på tråden Hur mycket kan man ta betalt för att låna ut sin hanhund för parning?
  • mamma till 3 små

man tar ju ut en språng avgift samt att hanen får en viss summa per överlevande valp.
    minns däremot inte hur mycket det är men det finns på skk´s hemsida!

• mn73

Tack för ditt svar, men jag hittar inte detta någonstans på SKK:s hemsida. Visst måste väl språngavgift och summan per valp bero på vilken hane man har? Har man en mycket välmeriterad hane borde man väl kunna begära mer än om man har en som inte har så mycket till meriter?

• vinylblomma

Jag har sagt att jag vill ha pengarna för första sålda valpen och inget annat.

• Impreza

Från ca: 4000:- och uppåt för en språngavgift. Jag vet en del som tar 10.000 och mer

• Snufserufs

Hej!
    Jag tar 1000 kr för språnget och 1000 kr per levandefödd valp.
    Ena hanen är champion och jag skulle kunna ta 1500 istället 1000 och många tar det och ännu mer.

• mamma till 3 små
    Snufserufs skrev 2007-08-07 08:17:04 följande:
    Hej!Jag tar 1000 kr för språnget och 1000 kr per levandefödd valp.Ena hanen är champion och jag skulle kunna ta 1500 istället 1000 och många tar det och ännu mer.
    tror också att det är nått sånt man brukar ta.
  • BettanB

Låter mycket för en helt omeriterad hund tycker jag. Jag skulle nog överväga att begära procent efter försäljningen istället.

Snufserufs skrev 2007-08-07 08:17:04 följande:
    Hej!Jag tar 1000 kr för språnget och 1000 kr per levandefödd valp.Ena hanen är champion och jag skulle kunna ta 1500 istället 1000 och många tar det och ännu mer.
  • Uncia

vanligt är att man tar 10% av valppriset i språngavgift och sen 10% per levande valp!

sen inom vissa raser tar vissa stora summor(5-siffrigt) för att låna ut sina hanar, trist fenomen. då man ändå bör tänka på att det är tikägaren som får allt jobb och det kanske bara blir 1-2valpar i kullen.

• BettanB

Låter onekligen mer rättvist. I det här fallet var det ju dessutom två helt omeriterade föräldrar så det lär ju inte bli några priser att tala om. Om hundägaren begär 1000 i språngavgift och sen 1000/valp lär ju tikägaren gå back rejält.

Uncia skrev 2007-08-07 09:17:35 följande:
    vanligt är att man tar 10% av valppriset i språngavgift och sen 10% per levande valp! sen inom vissa raser tar vissa stora summor(5-siffrigt) för att låna ut sina hanar, trist fenomen. då man ändå bör tänka på att det är tikägaren som får allt jobb och det kanske bara blir 1-2valpar i kullen.
  • mamma till 3 små
    Impreza skrev 2007-08-07 08:10:43 följande:
    Från ca: 4000:- och uppåt för en språngavgift. Jag vet en del som tar 10.000 och mer
    det är för pudlar dem brukar ta det och vissa jack russelteriier.

vanligast är att man tar 1500 i språng och sedan 1000 per levande valp har kollat med mamma som är uppfödare och har kontakt med många andra uppfödare.
  • mamma till 3 små

mamma till två små skrev 2007-08-07 09:30:15 följande:

det är för pudlar dem brukar ta det och vissa jack russelteriier.vanligast är att man tar 1500 i språng och sedan 1000 per levande valp har kollat med mamma som är uppfödare och har kontakt med många andra uppfödare.
    och om det inte blir nått på första parningen så får man en ny parning gratis.
  • Wildis81

Nu är jag ingen hundexpert så jag vet inte om det stämmer. Men har bekanta som ska para sin schäfertik med en hane o den ända rätten "hanägaren" har är att få en av valparna eftersom "tikägarna" får så gott som ta hela jobbet själv o riskera sin hund. Men det är bara vad jag har hört....

• Snufserufs

Man kan välja att ta en valp som betalning också.
    Det är väldigt olika hur man gör.
    Hade jag gjort det så hade jag haft 7 hundar hemma nu :0)

• Gutegirl

Prostitution!! På ett föräldraforum! ¨

Krama Suri i hennes GB, allihop!
Svar på tråden Hur mycket kan man ta betalt för att låna ut sin hanhund för parning?