• Klara69

IVF/PGD-tråden nummer 5!!!

Då kör vi vidare med omgång 5! Helt otroligt...

Här hänger vi som är mitt uppe i, väntar på eller lyckats med hjälp av IVF/PGD. Välkomna alla gamla och nya!

Tråd nummer 1 www.familjeliv.se/Forum-7-134/m11380802.html

Tråd nummer 2 www.familjeliv.se/Forum-11-261/m14222635.html

Tråd nummer 3 www.familjeliv.se/Forum-11-261/m17203271.html

Tråd nummer 4 www.familjeliv.se/Forum-11-261/m20389682.html

• Svar på tråden IVF/PGD-tråden nummer 5!!!
  • FångaDagen

Sogo; jag brukar nog mest bli illamående och känna av stickningar i brösten. Ungefär som när jag ska ha mens vill säga. Brukar kunna bli lite varm om nätterna också. Luktkänslig och aptitlös är några andra biverkningar so brukar komma tidigt. Men jag vet ju att det är för tidigt nu att ha symptom, men jag kan inte låta bli att analysera allt ändå. Känner mig superlöjlig. Men men, bara några dagar kvar. Eller så några kanske det inte är, men ändå... Kände du av mer eller starkare symptom när du väntade dina tjejer?

• Erka

FD: Blir bara så himla glad för er skull! Håller tummarna så de blir blå!

Tillhör Norrbottens Läns Landsting.... Har ingen aning om hur de ställer sig till ivf här uppe, har heller inte träffat på nån som jag vet har gjort ivf här uppifrån. Det enda jag vet är att jag får åka ner till Sthlm och göra det....

~~~ Det blir vad du gör det till ~~~
  • Erka

Sen får jag inte göra det före mitt bmi ligger under 30... Har jag full förståelse för, men är det fler än jag som varit tvungen att gå ner i vikt innan?

• Kyoko

Erka:
    Välkommen till tråden. Jag har fått två försök helt finansierade men det första fick de ju avbryta innan ÄP och då brukar det ju inte räknas som ett försök. Nu inväntar vi besked om vi kommer att få fler försök finansierade och väntan är skitjobbig. Eftersom vi har fått reda på att det inte går att köpa PGD så då måste man ju försöka utomlands och då börjar det bli riktigt dyrt. Men vad gör man inte?! Jag har ju som dig en balanserad translokation som upptäcktes när jag födde min son och han inte överlevde. Så vi är ju helt barnlösa och tror de börjar bli snålare med försök verkar det som Men om oss kommer det förhoppnbingsvis beslutas om i veckan som kommer.

Men jag vet att det varit en tjej här inne tidigare som precis som du blivit beviljad att göra det om de stod för IVF avgiften själv så skulle landstinget så för PGD så helt otroligt låter det inte att ni fått det erbjudandet. Vill bara säga lycka till och säga att jag vore glad om du vilja följas åt med oss här i tråden speciellt eftersom vi båda är mutanter = har en balanserad translokation.

FD_
    Åhhh jag har tänkt så mycket på dig. Nu måste du hålla oss uppdaterad om alla symtom som dyker upp. Om det så är att du känner för en avanlig pizza till en kväll med extra gaser i magen

• Erka

Kyoko: Tack! Jo, man känner sig som en mutant - hade varit lite mer upplyftande om det hade varit lite x-men-stuk på mutationen, lite superkrafter hade inte skadat.... Nä, skämt åsido...

Ska bli riktigt intressant att se vad de beslutar sig för, dock skönt att veta att vi FÅR göra det iaf... Bara det känns nog skönt.

• MallaMojs

Erka - hej å välkommen till oss Alltid "kul" med flera att bubbla med - du förstår vad jag menar

Mammsen(med någonting efter??) som hängt lite med oss i den här tråden bor norröver, och har nog bara fått ett försök helt finansierat, men då har de barn innan också...vet inte om det påverkar?! Jag bor i Stockholm och har liksom de andra fått försöken helt betalda, förutom upp till högkostnadsskyddet. 

FD - jag hade som sagt ont i magen, kändes som om att det var från plocket, men det höll i sig lääänge. Å så började jag ju blöda på dag 7 eller så Hoppas du slipper just det - men att du är gravid, det tvekar jag inte ens på TVÅÅÅ små dag-fångare vill vi ha!!!

Inatt har vi varit barnfria, ska snart åka å hämta kidsen hos mormor Det spelar ingen som helst roll hur mycket jag längtat efter dessa två små gullungar jag blir ändå heeelt slut emellanåt, och mormor ställer mer än gärna upp (känns som om att jag måste förklara mig?!! ). Haha, vi har iaf varit på bio, haft lite sex och ja, bara sooovit!

Kraaam vänner  

*~~* Cornelia & Izabella 070602 *~~*
  • FångaDagen

Kyoko; jag är snarare en sån där konstig gravid som bara vill äta grönsaker (gärna rotfrukter och potatis i ugn) och kokt vit fisk utan kryddor. Första PGD-graviditeten åt vi fisk tills M fick spel och köpte Thai-mat. Behöver jag säga att jag endast åt lite ris och plockade ut några grönsaker? Skumt det där...

Malla; mitt magont har redan gått över. Hade faktiskt knappt något ont alls i fredags när jag vaknade. Och jag som ringde HS i torsdag och var så orolig . Ja, denna väntan är som en riktig tortyr. Trodde jag skulle klara av att hålla det på avstånd då jag lyckats så bra med det under hela behandlingsperioden. Men icke...

Tjong!

• Therese6699

Erka, jag var lite orolig att dom skulle tycka att jag behövde gå ned när vi gjorde infon. Men dom frågade inte efter vikten.. då låg jag väl på BMI 32 ungefär. Men jag gick ned till ett BMI på ca 27 bara månaden efter så hade dom sagt något så hade jag varit "safe". Men dom gjorde inte det. Dock så blev jag gravid på naturlig väg precis samtidigt som vi skulle börja med behandlingen.

Tess

• Erka

Ligger på BMI 33-34 nånstans nu, men har fått utskrivet Reductil för att det ska pinna på lite snabbare... Vet inte om det gör det, men jag är då inte kroniskt sötsugen iaf!

Har inte fått nåt brev om vad de beslutat än, är snart 3 veckor sen jag pratade med läkaren... Kanske borde ringa dit och kolla så att hon inte glömt mig...

• FångaDagen

Erka; tycker absolut att du ska ringa. Det händer ganska ofta att papper, journaler och dyligt tappas bort. Lycka till!

Svar på tråden IVF/PGD-tråden nummer 5!!!