• Klara69

IVF/PGD-tråden nummer 5!!!

Då kör vi vidare med omgång 5! Helt otroligt...

Här hänger vi som är mitt uppe i, väntar på eller lyckats med hjälp av IVF/PGD. Välkomna alla gamla och nya!

Tråd nummer 1 www.familjeliv.se/Forum-7-134/m11380802.html

Tråd nummer 2 www.familjeliv.se/Forum-11-261/m14222635.html

Tråd nummer 3 www.familjeliv.se/Forum-11-261/m17203271.html

Tråd nummer 4 www.familjeliv.se/Forum-11-261/m20389682.html

• Svar på tråden IVF/PGD-tråden nummer 5!!!
  • Magnolian

Hej MallaMojs!
    Nej problemet är ju inte "bara" att få mf, jag riskerar ju också att få ett barn med obalanserad translokation så att graviditeten måste avbrytas. Men eftersom jag inte varit med om det är det liksom mf:en jag plågas av, och oroar mig för, om du förstår.

Nu kom jag på en fråga till er med translokationer: har vi egentligen "friska" ägg. Kan vi få barn med en helt normal kromosomuppsättning eller är en barn som ärft den balanserade translokationen det bästa som kan hända?

Grattis till dina små tvillingar!

• MallaMojs

Mem kommer MF:en eftersom barnet i magen är sjukt? Då är ju PGD räddningen...

Jag har ju inte så bra koll på trans-vaddå å sånt, jag vet ju bara om min sjukdom (och tyvärr inte så mycket om den heller eftersom forskningen är nästan lika med noll)...

*~~* Cornelia & Izabella 070602 *~~*
  • Magnolian

Vi har ju antagit att mf:en beror på att embryot är sjukt, men det har aldrig kollats. Jag skrapades i lördags efter MA:t och det embryot kommer att analyseras så om drygt en månad får vi veta hur dess kromosomer såg ut.

• Therese6699

fia72...
    Till oss sa dom att barnet själv måste kolla när det är 1 år om barnet då vill veta... skumt att det är olika.

Mangolian:
    Under förutsättning att det finns något friskt ägg att sätta tillbaka så är det ca 30 % chans att lyckas. Men sedan så beror det på hur lätt ni har att få friska befruktade ägg.. i vårt fall så är 75% av embryona friska och det är rätt mycket.. men det finns dom som kanske bara har 10% chans att embryonen är friska och då hänger det förstås på det.

tess

• Sogo

Magnolian: Måste ändå säga att mf/ma inte går att jämföra med att tvingas göra en abort, och föda fram barnet. Det är det absolut värsta jag har gjort och skulle aldrig utsätta mig för risken igen.

Efter 4 missfall så stöttes inte fostret ut men hade ändå en obalanserad translokation - och jag fick då göra en sen abort. Inget att rekommendera. Fruktansvärt. Det finns fler här inne som har gjort det.

Om man gör PGD så kommer man ju runt problematiken.

TYcker att det kanske beror lite på vilken sannolikhet ni har att få friska ägg/missfall. Är det 50% så kanske man törs chansa igen. Men, men, det där är ju olika från person till person.

• Magnolian

Tess och Sogo: tack för era svar. Jag har kikat runt lite i denhär tråden och läst många sorgliga berättelser. Vad starka ni alla är som kämpar på och orkar stötta andra också.

Jag har för mig att de sagt att vi har 25% vid varje graviditet att få ett friskt barn. Att en obalanserad translokation skulle lyckas "överleva" och inte bli mf är så hemskt att jag inte ens orkar tänka på det, det är nog därför jag av ngn knäpp anledning inte räknar med det som en risk... det låter nog lite korkat. Jag kommer att ha en massa frågor när vi ska på informationsmötet.

Ni som gjort PGD: hur mycket prover tas innan man kör igång? Jag antar att de behöver veta 100 andra saker än just vilken kariotyp man har?

• zanila

Hej Magnolian, välkommen hit. Det går att få barn med helt normal kromosomuppsättning också. Jag har också en balanserad translokation (13 och 14). I mitt fall var det inte så mkt fler prover än just karotypen och cellodling för att prova fram prober (= markörer mot dina och din mans kromosomer som fäster mot de kromosomer som är intressanta att testa och med olika färger visar hur många av de aktuella kromosomerna som finns i embryot). I Sverige kollas dessutom HIV, Hepatit, syfilis och rubellaimmunitet (röda hund). Dessutom fick jag göra en hysteroscopi, dvs en titt med kamera in i livmodern för att se så att allt var normalt där och inget hinder finns för embyona att fästa.

Precis som de andra tjejerna säger är det svårt att på förhand säga hur goda chanserna är med PGD. Det beror på många olika faktorer. Bla beror det på hur det går att stimulera dig, dvs kan man få ut så många ägg som behövs, sen beror det på hur många friska ägg du producerar. Enligt genetikern som haft hand om mitt fall är det högst individuellt hur många dåliga och hur många friska ägg varje person med en translokation gör, men snittet ligger kring 25 % friska. I mitt fall är det dock mkt sämre, ca 10%. Det vet man ju dock inte förrän man gjort ett par försök och analyserat ett par embryon.

Så till alla, det känns bra att vara välkommen här. Vill också berätta att jag har varit på ultraljud idag och allt så normalt ut. Kändes som om ungefär 10000 ton lossnade från axlarna. Jag har svävat fram efter det. Känns som om jag faktiskt på allvar vågar tro på att det trots allt blir en bebis nu

• Sogo

I teorin, om sannolkihetslagarna styr, så går det att få ägg med normal kromosomuppsättning.

MEN, det är något annat som styr, men man vet inte vad.

Jag har totalt blivit plockad på mängder med ägg, och 64 ägg har delat sig och blivit analyserade. INGET av dessa har varit friskt, 10 har varit balanserade translokationer, och resten obalanserade.

Vet inte om det är olika beroende på vilka kromosomer det handlar om, för mig 6 och 22.

• Erka

När vi ändå är inne på kromosomer.... Vilka är det som "flyttat" på sig för er? Jag har 19 och X....

Som jag förstått det så är det inte så vanligt att ha denna translokation med könskromosomer, nån fler här som har det? I skrivandets stund så kommer jag inte ihåg vad gen.spec. sa om just X-kromosomerna, mer än att det är fiffigt att tjejer har två och att i mitt fall så har en (den friska) blivit inaktiv så att den andra (X19) ska fungera tillsammans med sin andra hälft (19X).... Typ. Rätt fantastiskt hur kroppen fungerar!Förvånad  

*lite trött i ögat just nu känner jag, så jag reserverar mig för eventuella förvirrade uttalanden* Flört

~~~ Det blir vad du gör det till ~~~
  • MallaMojs

I mitt fall så vet man inte exakt var sjukdomen sitter (är nog därför jag inte kan uttrycka mig på samma språk som ni ) så därför gör man bara en könsbestämning vid PGD, men vid moderkaksprov så kan man få fram om barnet med största sannolikhet är bärare eller ej...

FD - idag är det OFFICIELL testdag

*~~* Cornelia & Izabella 070602 *~~*
Svar på tråden IVF/PGD-tråden nummer 5!!!