Hej Magnolian, välkommen hit. Det går att få barn med helt normal kromosomuppsättning också. Jag har också en balanserad translokation (13 och 14). I mitt fall var det inte så mkt fler prover än just karotypen och cellodling för att prova fram prober (= markörer mot dina och din mans kromosomer som fäster mot de kromosomer som är intressanta att testa och med olika färger visar hur många av de aktuella kromosomerna som finns i embryot). I Sverige kollas dessutom HIV, Hepatit, syfilis och rubellaimmunitet (röda hund). Dessutom fick jag göra en hysteroscopi, dvs en titt med kamera in i livmodern för att se så att allt var normalt där och inget hinder finns för embyona att fästa.
Precis som de andra tjejerna säger är det svårt att på förhand säga hur goda chanserna är med PGD. Det beror på många olika faktorer. Bla beror det på hur det går att stimulera dig, dvs kan man få ut så många ägg som behövs, sen beror det på hur många friska ägg du producerar. Enligt genetikern som haft hand om mitt fall är det högst individuellt hur många dåliga och hur många friska ägg varje person med en translokation gör, men snittet ligger kring 25 % friska. I mitt fall är det dock mkt sämre, ca 10%. Det vet man ju dock inte förrän man gjort ett par försök och analyserat ett par embryon.
Så till alla, det känns bra att vara välkommen här. Vill också berätta att jag har varit på ultraljud idag och allt så normalt ut. Kändes som om ungefär 10000 ton lossnade från axlarna. Jag har svävat fram efter det. Känns som om jag faktiskt på allvar vågar tro på att det trots allt blir en bebis nu