• Mårrran

Skadad igelkott?!!! hjälp!

Inget husdjur, men ett djur iaf. Hittade en igelkott som satt fast i ett badmintonnät (som låg ner) har klippt väck den därifrån och lagt den i en kartong. Men VAD ska jag göra nu. Jag kan inte slå ihjäl den och sambon är inte hemma förrän 6. Den verkar vara uttorkad och den är väldigt slö. Vet inte om jag såg små ägg på den, ville inte stressa den i onödan.

Så vad gööör jag nu????

Lev ditt eget liv för du ska Dö din egen död!
  • Svar på tråden Skadad igelkott?!!! hjälp!
  • jenah

Ring distriktsveterinärerna. De vet nog vad som ska göras.

• Mårrran

Iih hur vet man vilken av alla som är distriktsvetrinärerna? Har ju 3 olika vetrinärer här

• annhan

Hoppas du får hjälp av en veterinär. Ring vilken som, de borde kunna ge svar.
    Hoppas det löser sig för den lille kotten!

• Mårrran

Ja jag har lagt ner kattmat och vatten där i. Men den är jätteslö

• annhan

Stackars liten Den kanske inte klarar av att få i sig vätska på egen hand om den är så slö och uttorkad. Har du en sån där "spruta" som man kan ge barn medicin med? I så fall, testa att ge vatten med den.

• Mårrran

Var precis ute och testade med sån spruta men den öppnade inte ens munnen Så jag petade upp munnen med sprutan och droppade lite men det bara rann ut. Vill ju inte vara och pilla där för mycket heller ju. testade ringa vetrinär men dom hade inte öppet nu.

viltvården har hand om detta va?

annhan skrev 2007-08-07 07:42:05 följande:
    Stackars liten Den kanske inte klarar av att få i sig vätska på egen hand om den är så slö och uttorkad. Har du en sån där "spruta" som man kan ge barn medicin med? I så fall, testa att ge vatten med den.
  • Moralmamman

Hej Thussen!
    Hur går det för igelkotten? Vilken tur för igelkotten att du kom....Oavsett hur det går så har du gjort en insats... Jag tänker att den kanske blir stressad och uppjagad av att ligga i en kartong. Finns det inte något lugnt och skuggigt ställe där du kan lägga den, jag menar typ under en buske eller så??? Jag skulle nog spruta lite vatten på den, från en så´n där liten vattenflaska...Bara försiktigt...och så spruta lite vatten på marken i närheten och ställa ut vatten på ett fat i närheten...Jag vet inte men jag tror igelkottar är tåliga och nu är det nog vatten den behöver. Vi satte upp staket en sommar och innan staketet kunde sättas upp skulle vi gjuta. Vi grävde flera djupa hål (där betongen skulle fyllas) och sedan blev det kväll. Det gick flera dagar innan vi gjorde det.....och då upptäckte vi att en liten igelkott ramlat ner i ett av hålen! Han verkade död, men efter ett tag repade den sig och kilade iväg. Vi blev jätteglada! LYCKA TILL!!!

• Mårrran

Blä sökte på viltvård och det finns inte ens här. Borde dom inte ha det överallt Skrikandes

Svar på tråden Skadad igelkott?!!! hjälp!