• Mårrran

Skadad igelkott?!!! hjälp!

Inget husdjur, men ett djur iaf. Hittade en igelkott som satt fast i ett badmintonnät (som låg ner) har klippt väck den därifrån och lagt den i en kartong. Men VAD ska jag göra nu. Jag kan inte slå ihjäl den och sambon är inte hemma förrän 6. Den verkar vara uttorkad och den är väldigt slö. Vet inte om jag såg små ägg på den, ville inte stressa den i onödan.

Så vad gööör jag nu????

Lev ditt eget liv för du ska Dö din egen död!
  • Svar på tråden Skadad igelkott?!!! hjälp!
  • Mårrran

Nej det är nog minst stressigt för den i kartongen tror jag. För har en hundvalp som måste ut titt som tätt. Känns så hemskt med att lämna ett så pass skadat djur helt öppet också. Vatten har jag sprutat på den, men den rörde sig inte. Den bara andas.
    Tror det var små ägglarver jag såg på den, men vill inte pilla på den mer. Kan ju inte göra någonting åt det.

Om veterinär skulle ta igelkotten om jag ringer, får jag stå för kostnade då?

Moralmamman skrev 2007-08-07 07:51:18 följande:
    Hej Thussen!Hur går det för igelkotten? Vilken tur för igelkotten att du kom....Oavsett hur det går så har du gjort en insats... Jag tänker att den kanske blir stressad och uppjagad av att ligga i en kartong. Finns det inte något lugnt och skuggigt ställe där du kan lägga den, jag menar typ under en buske eller så??? Jag skulle nog spruta lite vatten på den, från en så´n där liten vattenflaska...Bara försiktigt...och så spruta lite vatten på marken i närheten och ställa ut vatten på ett fat i närheten...Jag vet inte men jag tror igelkottar är tåliga och nu är det nog vatten den behöver. Vi satte upp staket en sommar och innan staketet kunde sättas upp skulle vi gjuta. Vi grävde flera djupa hål (där betongen skulle fyllas) och sedan blev det kväll. Det gick flera dagar innan vi gjorde det.....och då upptäckte vi att en liten igelkott ramlat ner i ett av hålen! Han verkade död, men efter ett tag repade den sig och kilade iväg. Vi blev jätteglada! LYCKA TILL!!!
  • Moralmamman

Hej igen!
    Jag vet inte hur det är med veterinärkostnaden, men du gör ju i alla fall så gott du kan. Det räcker långt tycker jag. Ibland kan man inte göra mer...jag menar...man gör så gott man kan och sedan kan man inte göra mer.. Än en gång LYCKA TILL!

• Mårrran

Nej man kan ju inte göra det. Usch vad tråkigt. Den var ju så liten också. Det var nog en halvunge tror jag. Men nu ska jag låta den vara. Den har mat, vatten och skugga.

• Wizz

Köp valpersättning från Apoteket och be samtidigt om att få en sån där blåsa man spolar öronen med. Det är längre pip på den så om ungen har sugreflexerna kvar så ska du se att den får i sig lite mat och piggnar på sig.

Har den vätskebrist är det brådis! Ring en djurpark och be om råd, man får ha vilda djur max 48 timmar utan tillstånd.

• Mårrran

Jag har lagt den på baksidan. Får inte hjälp av någon.

Så är den inte bättre till i eftermiddag så blir det avlivning. Den rör sig inte ut fläcken och det dricker inte alls. Kan inte ta mig någonstans så apoteket är omöjligt

Wizz skrev 2007-08-07 08:40:47 följande:
    Köp valpersättning från Apoteket och be samtidigt om att få en sån där blåsa man spolar öronen med. Det är längre pip på den så om ungen har sugreflexerna kvar så ska du se att den får i sig lite mat och piggnar på sig. Har den vätskebrist är det brådis! Ring en djurpark och be om råd, man får ha vilda djur max 48 timmar utan tillstånd.
  • Leoella
    Thussen skrev 2007-08-07 07:32:36 följande:
    Så vad gööör jag nu????
    Ring veterinär och fråga om du får komma med den! Du kommer inte att bli betalningsskyldig. Troligen gör de en bedömning om dess tillstånd. Är den bara uttorkad så kan de säkert behandla den och sen släppa ut den igen. Har den något annat problem så kanske de avlivar den.
    Äggen du ser på den kan vara någon form av parasit.
  • Mårrran

Sitter fast hemma. Kan inte ta mig någonstans.

Leoella skrev 2007-08-07 08:45:52 följande:
    Ring veterinär och fråga om du får komma med den! Du kommer inte att bli betalningsskyldig. Troligen gör de en bedömning om dess tillstånd. Är den bara uttorkad så kan de säkert behandla den och sen släppa ut den igen. Har den något annat problem så kanske de avlivar den. Äggen du ser på den kan vara någon form av parasit.
  • Leoella
    Thussen skrev 2007-08-07 08:47:34 följande:
    Sitter fast hemma. Kan inte ta mig någonstans.
    Men ... telefon då? Då kanske du får tips om vad du kan göra i alla fall....
  • Mårrran

Spelar ingen roll nu. Skulle ut med "duschsprutan" och spraya lite, men Kotte har nu lämnat denna värld

• TheMilky

Om du någongång får tag på ett vilt djur med vätskebrist, som är det mest akuta att behandla, så ge sockervatten. Det ger väska plus att sockret ger snabb energi.

• annhan

Åh Lilla kotten då.. vad ledsamt. Men du gjorde ändå vad du kunde, en eloge till dig!

• Mårrran

Kollade närmre på honom nu efter jag sovit en stund. Och han hade larver i ögat, så han har det bättre nu

• maalisen73

vad trist med kotten Vet dock att om man hittar ett skadat vilt djur kan man ta kontakt med "katastrofhjälp för fåglar och vilt" tror de bytt namn nu, men man kan googla på det vid behov

Svar på tråden Skadad igelkott?!!! hjälp!