• Dis

Katastrof...jag har snusat!!!

Att stress under nikotinabstinens skulle vara värre än ett högt nikotinintag har jag mkt svårt att tro. I allafall om man snusar mkt, endast någon snus per dag vet jag inte.

Men det är väl klart att ångest och stress är mkt viktigt att bli av med/minska/förhindra under grav. Mig veterligen finns det olika mediciner som kan minska den känslan, (påverkar signalsubsatnser i hjärnan) Tror att de är bättre än högt nikotinintag, prata med läkare.

Skulle vara intressant att läsa en riktig forskningsrapport om detta.

Jag har själv kämpat med nikotinab. under graviditeten. Höll uppe i början, fuskade lite i mitten och men har de senaste månadrna varit helt snusfri. För mig personligen funkar det bättre än att endast ta ett par snus om dan. Mentalt kan jag "döda" den värsta längtan efter den dagliga snusen eftersom jag inte tiilåter mig att ta en enda. Men det kanske inte funkar för alla. Hursomhelst har detta varit mkt lättare än vad jag trodde. Innan detta hade jag föreställningen om att jag inte skulle kunna fungera och leva ett normalt liv utan snus.

Tyvärr har jag nu i slutet fått ett skov av en "vilande" tarmsjukdom jag har, som skulle kunna bero på att jag slutat snusa. Nikotinet verkar ha en skyddande effekt (vet.konstaterat)
    Men trots det- Är det bättre för barnet att jag inte snusar!

• Dis

Ja jag glömde att tillägga..abstinensen lägger sig efter ett tag, några veckor..man klarar en massa som man endast kunde göra med nikotin förut..hjärnan "ordnar" det när balansen i signalsubstanserna "läker". Rätt häftig känsla :)

Svar på tråden Katastrof...jag har snusat!!!