• mandis

mat till förstoppad 3,5 åring

Min son har varit så förstoppad i flera veckor nu. Vi har varit tvungna att åka in med honom till akuten så att de skulle få ut bajset som låg hårt packat i hans tarmar.

Jag har nu lärt mig en hel del vad som är lösande respektive stoppande men jag har idétorka just nu. Skulle ni kunna ge mig förslag på maträtter jag kan göra som funkar för förstoppade barn. Han älskar ju ris, köttbullar och makaroner och stekt ägg. Men de sakerna är ju inte världens bästa för förstoppade magar.

tacksam för all hjälp jag kan få

• Svar på tråden mat till förstoppad 3,5 åring
  • cii

Ja jag vet inte. Men vad som får fart på min mage är Risgrynsgröt iaf

• cii

Du kan ju blanda Linfrö i hans gröt om han äter gröt dvs.

• gullican

Försök få i honom mycket vätska och tillsätt lite extra fett i maten. Bägge underlättar tarmarnas arbete.

Päron och vindruvor är bra och många reagerar och blir lösare i magen av pepparkakor.

Ge inte pannkakor, vitt bröd, ris som är stoppande.

Strö lite linfrö på youghurten/filen.

• cii

Ja pepparkakor söndersmulat i filmjölk! MUMS =)
    Det är förövrigt väldigt laxerande.

• mandis

cii : det kanske jag kan prova. Han tycker i och för sig inte om vanlig gröt men det kanske går bättre med risgrynsgröt.Han äter cornflakes med mjölk, där skulle kunna blanda in linfrö. Spelar det någon roll om det är krossad linför eller.

• cii

Mandis - Nej bara det att linfröet ska bli blött, för det blir som en genomskinlig hinna på fröet som är laxerande. (har jag för mig)

• mandis

Försök få i honom mycket vätska och tillsätt lite extra fett i maten. Bägge underlättar tarmarnas arbete.

Päron och vindruvor är bra och många reagerar och blir lösare i magen av pepparkakor.

Ge inte pannkakor, vitt bröd, ris som är stoppande.

Strö lite linfrö på youghurten/filen.

aliciasmor: en liter vatten lyckas jag få i honom varje dag så det har vi kämpat och lyckats bra med hittills. Pepparkakor gillar han ju så det ska jag prova.

Men till middag tex har ni förslag på några speciella maträtter som jag kan ge honom eller ska jag satsa mer på frukterna och fettet och vatten och det andra istället.

• mandis

oj va konstigt det blev. det var ju inte meningen att ditt svar skulle komma med där aliciasmor.

• cii

husmanskost.. Kåldolmar/kålpudding..
    Bruna bönor är kanske ingen hitt till en 3 åring..

Ärtsoppa?

• gullican

Satsa du mer på frukterna och fettet. Du kan ju t ex ge honom en liten klase vindruvor eller ett päron efter måltiden. Försök bara att undvika för mycket av vitt mjöl, ändra i portionerna så att potatis/pasta/risdelen blir lite mindre och mer grönsaker istället.

• mandis

Tack för era svar. Vi ska fortsätta kämpa på och förhoppningsvis så blir det bättre snart. Kram

• jummie

Kiwi eller päronpuré brukar lösa det mesta Bra mat nu i värmen oxå. Ge honom (om han äter det vill säga) en burk till mellis eller nåt.

• Söderböna

Majs och knäckebröd fungerar bra för att hålla magen igång. Som andra påpekat är det också viktigt att dricka mycket.

Magen arbetar också ofta bättre om man rör på sig mycket.

• snart tre

Mycket vatten och så satsa på följande födoämnen som är lösande; katrinplommon, päron, kivi och blanda gärna i linfrön i tex gröt liksom att det är bra att ha rapsolja i all mat.

Undvik: Äpple och morot som är stoppande liksom mycket mat med vitt mjöl i, som t ex pannkaka och vitt bröd.

• Lady Bling

Tänkte bara skriva ett par funderingar om lillkillen absolut måste ha sina köttbullar med pasta ändå. Nu vet jag inte om det går, men kan man inte ha i linfrön i köttbullsmeten när man gör köttbullarna? Kanske är fullkornspasta bättre än vanlig pasta om han absolut vill ha pasta? Testa att koka den längre så det är mycket vatten i pastan i så fall och ha lite olja på pastan.

Torkade aprikoser är föresten bra att äta om man är förstoppad eller har hård mage. Brukar uppskattas mer än katrinplommon, smakar som godis. Aprikospure har samma effekt. Ge inte för många torkade aprikoser på en gång bara, testa kanske 3 stycken och ge ett par till om det inte hänt något alls på ett dygn.

• mandis

Tack för all hjälp jag har fått av er. Jag har testat en hel del av era förslag och det har funkat jättebra. Han älskar kiwin och är så glad att han får äta köttbullar och makaroner (fullkorn) igen.

• marre 5

Om du inte vill bara fokusera på vad han äter så ge honom Laktulos. Finns på apoteket receptfritt. kolla bara med nån hur mycket han ska ha. Det är inte beroendeframkallande. Det räddade min sons mage. Han hade så ont när han skulle bajsa att han höll emot allt vad han kunde. Hela hans humör och nattsömnen ändrade sig. Från att vakna ca 5 ggr per natt så sov han lungt hela natten från andra dagen med Laktulos. Finns ingen anledning för att inte ta det. Lycka till.

Svar på tråden mat till förstoppad 3,5 åring