Inlägg från: Lilja84 |Visa alla inlägg
  • Lilja84

Joel Bitar

Fy fan vad jag hatade "Joel bitar"  när jag var liten , det var tråkigt , det hände inget osv osv .

Jag reflekterade aldrig över att han hade downs , jag tyckte han bara var så jäkla jobbig unge och kunde i mitt liv fatta varför den ungen fick vara med på tv , varför fick han vara med liksom .

För att vara ärlig tror jag Joel bitar gjorde mer skada än nytta , vet många i klassen på lågstadiet satt faktiskt och snackade skit om programmet om rasterna .

Idag störs jag bara på introt "kommer du ihåg ... "  inget mer.

• Lilja84
    Murloc skrev 2007-08-08 20:54:44 följande:
    LiljaInte heller jag reflekterade över att han skulle ha downs förrän jag blev äldre. Jag tyckte bara väldigt illa om Joel. De kan inte riktigt ha tänkt till när de bestämde sig för att göra det programmet.
    Precis , som det skrivits tidigare , programmet hade hjärtat på rätt plats , men det blev så fel att lägga det under barnprogram , det kanske hade varit bättre att istället gör en film i utbildningssyfte istället .
    Meningen var ju att man skulle få se hur vardagen kunde vara för en människa med downs och att man inte skulle nervärdera dessa människor osv , men det var väl precis det som hände , när ungarna retade varandra för att vara drygjoel liksom Fundersam
  • Lilja84
    SystraMi skrev 2007-08-08 20:57:33 följande:
    Kan bara instämma En bekant definierade det väldigt bra en gång "Alltså, barn fattar ju inte att han har Downs eller är annorlunda på något vis, de ser bara en jobbig unge som är elak mot sin mamma".Minns att vi hade en kille på dagis som "det var något med". Men det var ingen av barnen som fattade att det var något "med" honom, vi var bara avundsjuka för att han fick sitta på en speciell kudde på samilingen
    Haha , det är precis det här jag menar , man försökte få downs barnen att vara extra speciella så dom inte skulle bli utanför (typ)  , men det var ju få barn som fattade meningen med downs överhuvudtaget och därför inte brydde sig på det sättet.
  • Lilja84

Men 4 års skillnad (tänker mellan dig och mig ) är mycket om hur man uppfattar saker och ting , hade jag varit 4 år äldre än vad jag var så hade jag nog uppfattat det hela annorlunda

• Lilja84

Men jag skrev i DÅtid , jag är född 84 och var ganska liten med andra ord när programmet visades , och det var inte bara jag som INTE fattade vad programmet gick ut på .
    Då var det en dryg unge , jag reflekterade aldrig över själva faktumet att han hade DS .

Idag i vuxen ålder så har inte programmet fått mig att hata folk med DS , det är bara introt på låten . och det är väl en skillnad ändå .

Jag menar jämnföra vad en 6-7 åring upplevde tidigt 90 tal och vad en en 23 åring tycker 2007 tycker jag är lite lustig inställning och får mig att känna att du dömer mig för vad jag tyckte och inte vad jag tycker .
    Och att döma barn är nog det värsta som finns .

• Lilja84

Det var rent allmänt , men som jag skrev det var tidigt 90 tal och jag är fullt medveten om att det finns ett x antal barnprogram som inte är direkt barnvänliga idagsläget .
    Men vad jag minns så var det få familjer som satt allihopa och tittade på den tiden eftersom det var så pass harmlösa barnprogram som det var .
    Jag kollade tex på egen tv i mitt rum för det mesta  , och ibland med någon kompis .
    Och även om föräldrarna var med var det ingen som sa något om det programet , just eftersom synen på DS och vad man visste och inte visste var mycket mindre än i dagsläget .
    Det var helt enkelt inget man direkt pratade om , det gick ett barnprogram och därfirån skulle alla barnen veta själva  vad det gick ut på .
    Men idag är det annorlunda på alla nivåer (till det bättre får jag hoppas framför allt )

Det är nästan 15-17 år sen programmet visades och vad som har hänt under den tiden (både med DS och föräldrarsyn) är helt annorlunda .
    Det är det jag försöker få fram.

Denna tråden har aldrig varit menad (hoppas jag ) som ett påhopp för människor med DS utan det är en tråd om barnprogram vi inte gillade , det är en rejäl skillnad.

• Lilja84
    Lefo skrev 2007-08-13 18:48:00 följande:
    Du har nog helt rätt. Jag är mycket äldre än dig och jag ser bara vad barnen ser idag, när jag var liten var det teskedgumman, löjligafamiljen och pellipennan och suddigumman.
    Det är det jag menar , barnprogrammen som du såg är också  en rejäl skillnad från vad "vi" såg , och jag tror inte heller du tänkte så mycket på eventuella sensmoral när du såg dina barnprogram .
  • Lilja84

Men det är en helt annan syn idag än vad det var , ds är inte främmande som det var , visst det kan säkert bli bättre och rötägg och idioter finns det alltid , men i helheten .
    (PS jag gillade inte pippi heller )

Svar på tråden Joel Bitar