Inlägg från: SystraMi |Visa alla inlägg
  • SystraMi

Joel Bitar

Lilja84 skrev 2007-08-08 20:49:32 följande:
    Fy fan vad jag hatade "Joel bitar"  när jag var liten , det var tråkigt , det hände inget osv osv .Jag reflekterade aldrig över att han hade downs , jag tyckte han bara var så jäkla jobbig unge och kunde i mitt liv fatta varför den ungen fick vara med på tv , varför fick han vara med liksom .För att vara ärlig tror jag Joel bitar gjorde mer skada än nytta , vet många i klassen på lågstadiet satt faktiskt och snackade skit om programmet om rasterna .Idag störs jag bara på introt "kommer du ihåg ... "  inget mer.
    Kan bara instämma

En bekant definierade det väldigt bra en gång "Alltså, barn fattar ju inte att han har Downs eller är annorlunda på något vis, de ser bara en jobbig unge som är elak mot sin mamma".

Minns att vi hade en kille på dagis som "det var något med". Men det var ingen av barnen som fattade att det var något "med" honom, vi var bara avundsjuka för att han fick sitta på en speciell kudde på samilingen
  • SystraMi
    SystraMi skrev 2007-08-08 20:57:33 följande:
    Kan bara instämma En bekant definierade det väldigt bra en gång "Alltså, barn fattar ju inte att han har Downs eller är annorlunda på något vis, de ser bara en jobbig unge som är elak mot sin mamma".Minns att vi hade en kille på dagis som "det var något med". Men det var ingen av barnen som fattade att det var något "med" honom, vi var bara avundsjuka för att han fick sitta på en speciell kudde på samilingen
    är född 86 förresten
  • SystraMi
    Lefo skrev 2007-08-13 18:58:57 följande:
    De som skrämmer mig mest är att barn idag kan vara rädd för min DS dotter som är 4 ½ år bara för att hon är främmande.Då måste det ju vara lika skrämmande att se på Pippi för hon är ju verkligen inte som andra.
    Fast har inte barn alltid varit rädda (och f.a. blyga) för sånt som är främmande? 80-talisterna kan ju inte precis kallas barn idag och det är ju de som upplevde Joel bitarna som skrämmande.
    Var ute med min bonus häromdagen och mötte en rullstolsburen person med multihandikapp, hon blev rädd men då fick ju jag förklara så gott jag kunde varför h*n satt i srullstol och lät som h*n gjorde, och då tyckte hon inte det var lika läskigt längre. Det är ju det vi vuxna är till för. Då tycker jag det är betydligt värre med vuxna som är rädda för sånt som är främmande...
  • SystraMi
    aktuelle skrev 2007-08-13 21:03:52 följande:
    jag har inte orkat titta på ett helt avsnitt nu, tycker hela programmet är trist, detta beror inte på att joel har ds utan att det är ganska så innehållslöst. man skulle kunna göra ett jätteintressant program för barn om barn med bland annat ds, men det hänger ju lite på berättartekniken..
    håller med... sen ser jag ju idag självklart på honom på ett helt annat sätt, när jag var ltien fattade jag ju inte ens att han var annorlunda på ngt vis, hade man fattat det hade ju programmet fått liiite mer mening.
    det går ju inte att jämföra synen man hade på dagis som man har nu idag har jag ju t.o.m. fattat att min farbror har DS och jag har jobbat med personer med DS, för mig är de lika mkt individer som vem som helst, men som barn tänkte jag inte alls på om folk var annorlunda än mig... jag trodde ju t.o.m. att människor från andra länder tänkte på svenska och bara pratade på ett annant språk
Svar på tråden Joel Bitar