• Dazzle

Varför vill man gifta sig???

Jag vill så gärna gifta mig. Ibland tänker jag att det beror på att jag blev så mobbad när jag växte upp och kände mig så ratad att det på något sätt skulle vara den ultimata bekräftelsen på att jag duger om jag blir gift. Ibland är jag rädd att det får mig stanna för länge i relationer, ibland är jag rädd att jag kommer gifta mig för att gifta mig inte för att lova trohet och samarbete till någon resten av livet - även om jag nu för tiden tycker det är viktigare att gifta mig med den rätta än inte bli gift.

Har nu en sambo sen ett år som har en 7årig dotter. I vår nyförälskelse drömde vi om giftermål men nu säger han bara att han har varit gift å det var ett misstag å att han inte vill lova något på papper igen utan kan lova mig det ensamma när vi är redo för det. han säger det skulle göra mig mer ledsen om vi var gifta och skilde oss om vi har barn än om vi inte var det. Jag tror sorgen skulle vara likadan. Dock vill jag ändå inte gifta mig med någon som inte vill gifta sig med mig. Man vill ju vara den som de drömmer om att få äkta, den de säger gör en till den lyckligaste i världen.

tacksam för svar
    L

• Svar på tråden Varför vill man gifta sig???
  • Ea30

DU ville ha svar på varför man vill gifta sig eller?

För att man älskar varandra och för att man önskar hoppas och tror att man kommer leva resten av livet tillsamman..även för att allt blir lättare om man har barn tillsammans!

Lycka till

Ea

• Snuttan79

Jag vill inte gifta mig...

Har aldrig velat gifta mig, jag är ett skilsmässobarn själv mina föräldrar skilde sig när jag var 7 år och sedan dess så finns dom tankarna.

Och min sambo har varit gift och han vill aldrig göra om det så vi är helt överens.
    Vi kan tänka oss att förlova oss men inget mer.

Vi älskar varandra och ser oss bli gamla tillsammas, leva livet ut.....

man vet ju aldrig hur framtiden ser oavsett om man gifter sig eller inte, så om man säger att det kommer att hålla bara för att man gifter sig så tycker åtminstone jag är att ta sig vatten över huvudet.

• FredrikaMaria

Jag vill gifta mig för att dels manifestera vår kärlek för alla nära och kära och dels för att få ha den där riktiga ego-dagen när allt bara handlar om oss...
    Värre än så behöver det inte vara!
    Är själv skilsmässobarn men ser inte så tokallvarligt på giftermål ändå.

Min lycka heter Molly!
  • Dazzle

Härligt med tre helt vitt skilda svar på varför man ska, inte ska, gifta sig.

Jag fattar säkert någonstans i mig att det mer handlar om egodag samt att jag klänger vid idén att man inte kommer göra slut om man har gift sig för i mina tankar jobbar man mer på sin relation om den brakar åt skogen än om man bara är sambos. Att inte gifta sig tycker jag är en större manifestation än att gifta sig. Å jag vill ju gifta mig men det känns inte på något sätt viktigare än att behålla min sambo - denna gången (förra relationen med en annan var tveklöst detta den stora knäckfrågan när vi hade varit ihop i 4 år). Jag får ju verkligen skylla mig själv om jag bestämmer mig för att fortsätta med min sambo och sedan inte blir gift, alltid får behålla mitt efternamn, inte får min dag, inte får en man, utan bara en som vill bo med mig just nu och kan dra när han vill. Alla får göra som de vill, men jag är uppfostrad med, och tycker, att det är oförståndigt och osäkert att skaffa lån å barn med en man som inte ens vill binda sig, lr som man inte äger lika mycket med, lr har ansvar inför. Eftersom han stack från sin förra fru och dotter för att hon inte var rätt så vet jag ju att han inte har problem att göra det vare sig han är gift lr inte.

Äsch, e bara så ledsen. Min kompis som jag ska ringa kommer säkert säga att - han ändrar sig nog med tiden, men då lurar jag nog mig själv. Och jag vill inte behöva känna allt hopp försvinna en gång till så som det känns nu.

L

• AnnanAnna

Jag har aldrig velat gifta mig, inte förrän jag träffade min nuvarande sambo.

Jag tror det beror på flera saker. Dels känner jag att vore en stor grej att vara gift, att ha valt "för resten av livet". Sen har han ett barn sedan tidigare och vi har numer också ett gemensamt barn, och de båda har hans efternamn. De har alltså samma namn alla tre och jag har mitt eget. Visst skulle det kännas kul att vara familj med samma namn allihop och sådär, det tycker jag verkligen, och det var väl en av anledningarna att vår gemensamma tog hans namn, att vi så småningom skall gifta oss.

Sen är det oromantiskt nog en juridisk aspekt i det hela också, men det går inte att bortse från det.

Men som sagt, för min del är det en bra kombination av att jag aldrig känt mig giftasmogen tidigare, och inte min sambo heller, och andra omständigheter som gör att det känns rätt med just honom!

• junimagi

Jag vill inte gifta mig. Mest för att jag känner att jag inte vill bli någons fru. Jag vill alltid alltid bara vara min egen. Äktenskap kännns förlegat och gammalmodigt. Sedan tror jag kanske att jag tänkt anorlunda om det verkligen hade varit viktigt för min sambo att gifta sig av religösa, personliga eller kulturella skäl. Men som tur var så är vi rätt lika på den punkten.

• Lottis77

Hm... Jag kände inget behov av att gifta mig, men min man sade att det var ett måste om vi skulle skaffa barn ihop. Ok, sa jag.
    Min man har varit gift tidigare och har två barn från det förhållandet.

Jag ser fortfarande ingen orsak att vara gift mer än att få sina lagliga rättigheter.

Mer bullar åt barnen!
  • Smulan 79

Vi gifte oss dels för vi tänkt vara ihop för alltid. (såklart kan det ändras, är själv "skilsmässobarn" om man vill kalla det så)
    Och dels för vårt barn skull om någon av oss skulle dö. Innan vi skafade barn, så är det ju våra föräldrar som ärver oss. Skitkul om svärmor skulle flytta in... -Nä...
    Och nu med barn, och man skulle vara ogift, kan det bli väldigt dyrt för den andra föräldern att lösa ut den andra föräldern.

Vi gifte oss på 3 min i stadshuset, utan pompa och ståt.

Är det värre för barnet vid separation om föräldrarna var gifta?

• snillis

Varför man skall gifta sig?

Eftersom det fortfarande är ENORMA skillnade rent juridiskt på att vara sambo resp. gifta.
    Som jurist kan jag bara säga - lever man ihop, särskilt om man har barn tillsammans, skall man vara gift, annars blir det skitkrångligt.

• Söderböna

Om inte giftermål fanns i planerna efter ett tag tillsammans skulle jag gå.

För mig är giftermålet viktigt av många skäl, både juridiskt och känslomässigt. Om jag hade en sambo som inte ville gifta sig - eftersom det var ett misstag att göra det förra gången - skulle jag verkligen fråga mig om jag vill ödsla tid på honom.

Svar på tråden Varför vill man gifta sig???