• Åsa

Vanor ang kuddvar?

Blev intresserad av om vanorna skiljer sig mycket vad gäller att använda kuddvar. Aldrig funderat särskilt på saken, har med mig hemifrån att man har det och väl tagit för givet att "alla" har det. Men nu i sommar har flera olika -vuxna - personer som hälsat på verkat obekanta med det. Jag har lagt fram kudde med kuddvar och örngott varpå gästen gått och lagt sig utan att sätta på örngottet. I ett fall sade jag hjälpsamt till att örngottet var där vid sängdags och fick svaret att "det räckte så bra med det som satt på"(?).
    Alltså, är det regeln, undantag eller mitt emellan att använda kuddvar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-08 17:48:42:
    Benämningen tycks variera. Vad jag syftade på med kuddvar är alltså ett inre örngott, outsmyckat och oftast vitt, som används för att hålla kudden fräsch längre och som inte tvättas lika ofta som det "yttre" örngottet.

• Svar på tråden Vanor ang kuddvar?
  • strojes

Här använder vi alltid örngott på kuddarna.

• Åsa

skydiver: Använder ni kuddvar ("innerörngott") också eller bara "ytter"örngott?

• Pikku Enkeli

Jag gör olika, lite beroende på ork och vad det är för kudde.

[[Winners never quit. Quitters never win.]]
  • Kaxmaja

Vi använder bara örngott

♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
  • Annamus

Kuddvar=örngott=kuddvar enligt synonymlexikon. Jag har ALDRIG träffat en människa som använder två örngott/kuddvar på sin kudde, inkl farmor och mormor som då kanske i sådana fall rent logiskt kunnat vara de mest pedantiska. Hur tänker DU att man behöver två?

• Elsans

Jag vet inte ens vad det är men anar på inläggen här att det är ett innerörngott. Sånna har inte jag, bara vanliga, och jag skulle lätt kunna missa att sätta dit det yttre också om jag sov över hos någon som hade det...

• Enkiteng
    Åsa skrev 2007-08-08 17:34:18 följande:
    skydiver: Använder ni kuddvar ("innerörngott") också eller bara "ytter"örngott?
    Vad menar du, jag trodde kuddvar och örngott var samma sak på olika dialekt? Vi har bara ett örngott på, sedan är det ju tyg runt stoppningen i kudden, men det är väl inte det du menar? Hade ingen aning om att vissa har dubbla örngott.
  • mrs holiday

Har bara ett örngott på kudden, men min mamma har börjat med ett innerörngott på senare år för att kuddarna ska hålla sig fräscha längre. Det är väl bra, men jag känner att jag orkar inte med det extra pysslet med kuddarna *s*.

Sen tror jag att örngott och kuddvar är samma sak, faktiskt...

• Atamon

För några år sedan hade jag innerörngott också, det var i något material som skulle vara bra ur allergisynpunkt.
    Det kan ju vara bra att använda innerörngott ur synpunkten att skydda kudden lite extra. Så att man inte behöver tvätta den bara för att det blir en fläck som går igenom det yttre örngottet.

• Enkiteng

Där ser man, jag visste inte ens att det fanns innerörngott. Alltid lär man sig nåt nytt.

• Åsa

Där ser man, inte ens orden stämmer
    Vad jag kallade kuddvar var alltså ett inre örngott, vanligen vitt och outsmyckat som sitter på ganska länge, och vad jag kallade örngott ett som sätts utanpå detta, vanligen lite snyggare att se på och i färg, och som byts ofta.

Annamus: Nu är jag ju uppväxt med att man har ett inre örngott så jag har ju inte tänkt ut det själv, men logiken är att det håller kudden renare längre. Att tvätta kuddar är en större procedur än att tvätta ett örngott. Hade mest dunkuddar förr, med de nackdelar tvätt av sådana har, men även många syntetkuddar är ett helt företag att få ordning på igen efter tvätt.

• Atamon

Jomen du har ju rätt i hur du använder orden kuddvar och örngott
    Jag tror inte att det är så vanligt i dag att folk använder kuddvar. Förutom ur allergisynpunkt och för att kudden ska vara fräsch längre samt om man har dunkuddar (för att hindra att fjädrarna inte tränger ut). Jag tror att många anser att det är något som tanter höll på med förr
    Men efter senast jag tvättade kuddarna så satte jag på extra örngott, bara för att kunna skydda kuddarna bättre.

• W W

jag har aldrig ens hört talas om kuddvar så jag hade nog antagit att det redan var ett örngott som satt på kudden..

• Sencha

Jag har aldrig träffat på företeelsen med dubbla örngott Vi kör bara med ett lager.

Svar på tråden Vanor ang kuddvar?