• Taffer

Måste jag hitta ett vardagsjobb?

Jag är arbetslös, men söker jobb för fullt.
    Min son ska börja på dagis ganska snart och jag tänker nu lite på vilka jobb jag kan ta.
    Min sambo jobbar kvällar och helger. Vilket ju funkar sålänge jag är arbetslös. Men vad händer om jag oxå skulle få ett kväll och helgjobb? Måste jag tacka nej till det då? Eller se till att vi jobbar motsvarande helg och fixa det med kvällarna? Är dom skyldiga att fixa med något, eller det gäller kanske bara då bägge föräldrarna redan har jobb som innebär att det är dessa arbetstiderna?

• Svar på tråden Måste jag hitta ett vardagsjobb?
  • SaramedM

När ni väl har såna jobb så är kommunen skyldig att fixa barnomsorg.

Däremot kanske jag inte skulle välja att jobba så båda föräldrarna när barnen är små. Även barn är ju trötta på kvällen och vill vara hemma i lugn och ro

• utstuderad

Jag har detta problem. Kommunen är endast skyldig att ordna dagisplats, behöver alltså inte ordna barnomsorg helger och kvällar eller nätter. Tråkigt nog. Jag skulle behöva 2 nätter på 3 veckor men det kostar kommunen för mycket pengar så tyvärr så måste jag ordna detta med släkten. Inte för att släkten är dålig eller så men jag skaffa inte barn för att släkten skulle passa dem när jag jobbar.

• Lucian Caesar

är dem verkligen skyldiga till det?? för det är ju inte alla kommuner som har dagis som e öppna under kväller å nätter.
    jag bor i en medelstor stad med lite över 70 000 inv men har aldrig hört att det skulle finnas nåt sånt här??

• SaramedM

Det kanske inte finns överallt, jag trodde de var skyldiga men jga hade kanske fel

• Taffer

SaramedM: Jo det kan jag förstå att dom är trötta på kvällen. Det var nog mest helgerna jag tänkte på Men det är ju skönt att veta att det skulle gå att fixa om det nu blev ett sånt jobb. Jag kan ju inte direkt välja och vraka bland jobben som arbetslös, och jag vill inte vara kräsen. Måste ju ha någon inkomst.

• Taffer

utstuderad: Men vad dåligt! Vad ska man göra då, sluta jobab eller? Man kan ju itne kräva att släktingar ska ställa upp heller.
    Suck, men då blir mitt arbetssökande väldigt begränsat då

• Taffer

Hur hade vi då gjort om vi redan haft det så? Ska en sluta jobba då eller? Man kan ju itne bestämma arbetstiderna själva liksom..

• Linastrumpan

Jag har samma problem, är ensamstående och arbetar som sjuksköterska på en vårdavdelnig på sjukhus med kvällar och helger. Kommunen (stockholm) har gett mig barnomsorg dagtid men även fast jag ansökt om obekväm barnomsorg så får jag det inte. "Tanten" på kommunen sa bara att det var mitt problem att fixa barnomsorg alt byta jobb. Fasta jobb växer inte direkt på träd....
    Mina chefer har dock varit tillmötesgående och har fixat bort mina kvällar och min mamma tar min dotter var tredje helg när jag jobbar, en tid framöver men jag får nog se mig om efter ett nytt jobb.

• stina72

Tyvärr så är det ofta upp till oss föräldrar att fixa egen barnomsorg om vi har obekväm arbetstid

Vi har samma problem. Sambon jobbar 5-skift vilket innebär att han altenerar mellan dagtid, kvällstid, natt och helg.
    Jag jobbar inom vården vilket innebär dagtid, kväll och helg.

Vi har haft upp med facket om man som undersköterska har rätt att enbart arbeta dagtid vardagar, men nej. Vi är anställda på schema och passar det inte är det bara att lämna.
    Samma sak på min sambos jobb.

Så med lite tur så får jag välja helg och det innebär att vi jobbar olika helger, med följd att vi nästan aldrig är lediga tillsammans på helgen
    Jobbar vi samma kvällar får någon av oss ta ut semester eller föräldrapenning så länge som cheferna godkänner detta.
    Annars får vi väl anställa en barnflicka - svart!

Jag blir lite irriterad på detta faktiskt. Kommunen har bestämt att deras vårdpersonal ska jobba dygnet runt, året om. Och barnomsorgpersonalen ska jobba dagtid, vardagar, inga storhelger ch dessutom stänga på semetsern

• SaramedM

Jag känner mig jättenaiv som tog för givet att i alla fall större kommuner måste erbjuda barnomsorg på obekväm arbetstid.

Helt absurt, pratade med min mamma ( som jobbar inom vården) och hon sa samma som ni att jättemånga har ett litet helsike med tiderna.

Svar på tråden Måste jag hitta ett vardagsjobb?