• hipezza

För tidigt att hämta en kattungen på 9 veckor?

Vi var och tittade på en kattunge för några veckor sen och bestämde oss för en lite tjej född den 13 juni. Nu ringde uppfödaren och sa att hon ville att vi skulle hämta kattungen nästa vecka. Blev fundersamma nu då jag läst att kattungarna ska vara minst 12 veckor när de lämnar mamman... Vad kan hända med kattungens psyke om vi tar hem henne för tidig? Är det inte konstigt att kattägaren vill att vi hämtar henne så tidigt? Vad ska vi göra?

• Svar på tråden För tidigt att hämta en kattungen på 9 veckor?
  • douglas mamma

den kan ju bli snuttig, men kan oxå gå bra 12 v e ju bäst!!

• Idapida83

enligt regler ska den va minst 12 veckor..

• Fläggman

Vi hämtade våran i v13, och hon är väldigt gnällig. Jamar mycket.

• Idapida83

men jag hämta min när den va 10 veckor så jag tror inte att det gör så mycket=)

• alvaereva

reglerna är ju 12 veckor och dom har kommit till av att det visat sig att kattungarna behöver sin mamma fram tills dess. så visst är din uppfödare konstig som vill bryta mot reglerna! vänta tills katten är tolv veckor eller köp en katt nån annanstans där dom respekterar 12veckorsregeln!

• Asil1

Våra två katter hämtade vi när dom var 7 veckor tror jag det var. Deras mamma dog när dom var 2veckor. Det var inga problem eftersom dom inte haft en mamma på flera veckor. Då hade dom lärt sig allt de behövde o var helt självständiga. Men jag tror inte att det är bra att hämta dom så tidigt egentligen så kan man ju undra varför hon vill att ni hämtar så tidigt.
    Lycka till med den lilla tjejen!

• gedansk

hej

Absoult minst 12veckor rakatter och huskatter behöver sin mamma den sista tiden. Om det är en uppfödare så måste de vara 6 veckor enligt SVERAK.
    Mvh Jeanette

• Catti41

Den ska vara minst 12 veckor för att undvika beteendeproblem. Det är inte säkert att den får beteendeproblem, men min egen teori är att anledningen till att många katter är lynniga, lite "egna, och inte så kärvänliga, rädda för människor, ger sig på barn m.m. det är att de inte fått den trygghet det innebär att växa upp och klart med sin kattfamilj tills den blir gammal nog att klara sig själv. Många uppfödare tror att bara för att mamma katt inte bryr sig så mkt om kattungen längre när den är 9-10 veckor så är kattungen "färdig". Så är det inte, det finns många saker som kattungen fortfarande lär sig i det sociala samspelet med mamma katt.

Så köp din kattunge från någon som är seriös, istället. Det är mkt bättre för dig och för din katt som du ju ska ha i många, många år.

• Pernilla75

Vad menar du med att "Om det är en uppfödare så måste de vara 6 veckor enligt SVERAK."

För uppfödare (som jag själv) så är det ingen skillnad. det är MINST 12 veckor som gäller ingenting annat.

gedansk skrev 2007-08-08 19:30:50 följande:
    hej Absoult minst 12veckor rakatter och huskatter behöver sin mamma den sista tiden. Om det är en uppfödare så måste de vara 6 veckor enligt SVERAK.Mvh Jeanette
  • A flikka

rekomenderar INTE att köpa en katt under 12 veckor!! Registrerad uppfödare eller ej.

• hipezza

Vi ringde och sa att vi inte hämtar kattungen före 12 veckor. Uppfödaren gick med på det men tyckte att vår kattunge var så självständig redan... Men vi tycker det känns bättre att hon får några veckor till med sin mamma!!

Svar på tråden För tidigt att hämta en kattungen på 9 veckor?