• sagasofie

Undrar hur mycket era 8 veckors bebisar äter och hur ofta?

Hej!
    Undrar hur mycket era 8 veckors bebisar äter och hur ofta?
    Min dotter äter ca 120 ml varje måltid (oftast 5 ggr om dagen) med ca 3-4 timmars mellanrum.
    Ibland så spårar hon ur totalt och äter varje halvtimme så det känns som att hon äter hela dagen, fler som varit med om det? Svårt att veta vad man ska göra de dagarna? Man kan ju inte tvinga i dem mer mjölk än vad de vill ha och blir de då hungriga efter kort tid så vill man inte låta dem skrika i flera timmar? Hur gör ni?

• Svar på tråden Undrar hur mycket era 8 veckors bebisar äter och hur ofta?
  • Troll1

Min snart 8 v baby vill gärna äta (amma) med bara 2 tim mellan målen. Förutom på natten, då kan det gå 3½ - 5 tim mellan måltiderna. Hon är ett matvrak...

Sladdis igen...
  • sagasofie

Skönt att höra någon mer som har en matglad bebis!!! =)

• Solen

Min son åt nog nästan varje timme när han var 8 veckor.på natten åt han mer sällan ca var 3:e timme. Mao han fick mat när han ville ha det!

• ronja04

Min 8 veckors bebis äter (ammar) rätt ofta under dagen. Ca 2-2/½ timmar mellan. Fast mycket oftare på kvällen ca 1 timme mellan (hon bunkrar upp för natten), för sen vid nattetid sover hon från 21-04 ca.

• septemberloppa

Min flicka (idag 4,5 mån) har hela tiden ätit massor...
    Från nyfödd till 2,5 mån åt hon varje till varannan timme hela dagen. Sedan varannan till var tredje timme i två veckor. Sedan ett "bakslag" och varje till varannan timme i ytterliggare en månad. Men nu ÄNTLIGEN varannan till var tredje timme igen!
    Jag brukar tänka att det trots allt är en begränsad tid som hon ska amma och i övrigt har jag inga "problem" med henne (tacka för det: mättare unge får man leta efter!). Och när man ändå mest går hemma hela dagarna kan man ju lika gärna amma för vad tyget håller
    Lycka till!

• sagasofie

Ok, skönt att höra att det finns många bebisar som äter ofta!
    Tycker man alltid får höra om de "perfekta" små liven som bara äter var 4:e timma och sover hela nätterna =)
    Problemet är väl att jag matar på flaska och pumpar ut mjölk, vilket gör att man nästan aldrig får nån paus =(

• Troll1

Vårt problem var att hon åt så mkt (glupsk liten kobra!!) och snabbt, svalde mkt luft och fick magknip. Hon skrek sig igenom dagarna. Antingen var hon hungrig eller hade magknip, eller både och! Hon gick upp nästan 300 g/v. Jag blev rådd av BVC till att försöka dra ut lite på tiden mellan måltiderna. Fy, det var verkligen svårt!! Gråter Men hennes lilla mage mäktade inte med allt så jag var tvungen. Nu har lilla magen lugnat sig ngt och hon skriker mindre. Är oftare glad längre stunder. Men kräks det gör hon ännu. Veckan efter att jag började dra ut lite på målen så hade hon gått upp "bara" 200 g.
    Det är en svår balansgång....

Sladdis igen...
  • Angel in sight

Jag vet inte hur mkt hon äter eftersom jag ammar, men ungefär hur ofta kan jag säga. Under dagen blir det ungefär varannan timme, ibland var 3e timme. På natten kan hon sova 4-5 timmar i sträck vilket är skönt. Hon äter ibland länge och ibland kortare pass.

bvc försökte säga till mig att jag skulle ge henne mindre mat förut när hon gick upp mkt, men jag struntade i det för jag tyckte hon såg bra ut, hon är lång och proportionerlig. sen en vecka nån gång efter så hade hon gått upp "för lite". Sen en gång efter det när jag hade en annan sköterska lät det på henne som att jag skulle strunta i vad de andra sagt. att man inte ska titta så mkt på kurvorna ändå, man ska se på barnet hur det mår.
    så det var skönt och nu har de inte bokat någon tid på en månad för oss.

• FredrikaMaria

Molly är 8 v och några dagar och hon äter med allt från två till sju timmars (på natten) mellanrum och då allt mellan 90-170 ml... jag ger henne så mkt hon vill ha när hon vill ha...men det e ju självklart lättare när man ger ersättning...

Min lycka heter Molly!
  • FredrikaMaria

ja det har kommit senaste veckan, helt underbart lyxigt! (men jag vaknar och kollar att hon andas..hahaha!)

Min lycka heter Molly!
  • Troll1

Det förstår jag! Första gången hon sov nästan 5 timmar flög jag upp ur sängen för att kolla klockan!

Sladdis igen...
  • Elyelle

Min son blir 8v imorgon och ater 50-125ml 5-8ggr/dygn. Det varierar mycket beroende pa hur han mar. Om han har mycket magknip, vill han ata lite at gangen, men ofta. Annars kan det ga 3-7timmar mellan maltiderna hela dagen. Kan tanka mig att det ar jobbigt, nar din bebis ater ofta da du maste pumpa ut hela tiden ocksa. Jag delammar och pumpar efter varje amning sa jag kanner igen det dar med att det tar sa mycket tid. Hjalper dock att ha en ordentlig brostpump, sa pumpningen inte tar mer an 5-10min/gang.

• Troll1

Jag vill pumpa, men får inte det att funka trots mkt mjölk... Har Avent Isis handpump.

Sladdis igen...
  • sagasofie

Skulle vara intressant att veta ungefär hur lång tid en måltid brukar ta för era små?
    För våran del tar det ca en timme med blöjbyte mitt i.
    Vi har dr Browns flaska eftersom dottern svalde så mycket luft tidigare.
    Men den här flaskan går ju sååå låångsamt!!! =( Fler som har erfarenhet av den?
    Bytte faktiskt till den större nappen idag (från 3 mån), får se hur hon klarar det?

• Elyelle

En maltid brukar ta 15-25min. Tycker det gar lite val fort nar det bara tar 15min, men min son blir sa sur, om vi forsoker anvanda en napp med mindre hal. Vi anvander ocksa DrBrowns ibland. Om det blir fler rapningar och blojbyte, tar det naturligtvis lite langre tid.

• Angel in sight

min tjej ammar ju och hon brukar amma ca 15-20 min per gång nu. när hon var nyfödd var det mer ca 40 min per gång. så jag vet inte varför men nu är det kortare pass.

• sinned

det är en omöjligt fråga att svara på eftersom det är så individuellt mellan barn. Kanskeär ditt barn inne i en tillväxtperiod och behöver äta ofta. Följ bara ditt barns behov och det enda du behöver gå på är om barnet går upp i vikt ok. Sålänge det gör det är det ingen fara. Du gör allt rätt=)

• tjocksmocken
    Troll1 skrev 2007-08-08 21:57:12 följande:
    Min snart 8 v baby vill gärna äta (amma) med bara 2 tim mellan målen. Förutom på natten, då kan det gå 3½ - 5 tim mellan måltiderna. Hon är ett matvrak...
    Min son är 5 veckor gammal och han är lika dan. Under dagen äter han med 2 timmars mellanrum (enstaka fall han sovit så det blir 3 tim) Under natten kan det oxå variera mellan 3-5 timmar. Ibland är han totalt däckad.
    Lite knäckt att han rutiner kanske förblir såhär, gör ju att man blir lite mer bunden.
    Man hinner inte långt på 2 timmar. Men allt för min älsklings bästa =D
Svar på tråden Undrar hur mycket era 8 veckors bebisar äter och hur ofta?