• kirsikka

Är det verkligen så dyrt på Cypern?

Vi tittar på resor och jag tycker Cypern lockar oss mest just nu men mannen är tveksam och säger att det är dyrt där. Jag har hittat massa gamla inlägg 2004-2005 där folk skriver att det är svindyrt men däremot i inlägg från 2006 och 2007 skriver vissa att det har blivit billigare.

Någon som varit där nyligen, hur upplevde ni prisnivån? T.ex. en middag för två vuxna och ett barn på en mellanklassrestaurang utan alkohol, var hamnar notan?

Tacksam för att höra era erfarenheter.

• Svar på tråden Är det verkligen så dyrt på Cypern?
  • Clever LG

Jag kom hem från Cypern i måndags och upplevde att det var likadan prisnivå här hemma. En middag för två personer med glas vin ligger på en bra resturang på 160 kr ungefär. Men dricka, vatten, godis, souvenirer, snabbmat och dylikt är relativt billigt.

Om man åker till Aiya Napa så kan man välja billiga alternativ också men få bra loca-food. Vi blev i alla fall inte skinnande under de två veckorna vi var där utan unnande oss en hel del!

• CarlHerman

Jag var på Cypern (fig tree bay/protaras) i juni och även för två år sedan. Jag tycker inte det är så dyrt alls. Gjorde åt 3000kr på en vecka, det tycker jag är helt okej. Då åt vi dessutom förrätt ganska ofta och delade på en flaska vin, drack nån drink o s v. Skulle vi ha snålat på maten hade man kunnat klara sig på mindre, kanske 2250-2500kr.
    Har dessutom aldrig blivit besviken på maten på cypern, allt har varit så gott och vällagat!
    Ett tips, åk till fig tree bay. Där finns stort utbud av restauranger, ni slipper jobbiga inkastare (som finns på alla restauranger i ayia napa) och tonårsfylla.
    Cypern har så fint vatten dessutom, helt turkost, det har jag inte sett nån annanstans i europa. Det är kanske inte det billigaste resmålet, men inte heller dyrast och man får vad man betalar för!

• kirsikka

Tack för era svar, det låter verkligen som att det är ett perfekt resemål för oss speciellt när så många tycker att maten har varit god. Vi har blivit besvikna på maten på så många andra ställen.

Svar på tråden Är det verkligen så dyrt på Cypern?