• Mystic noblesse

"munsår"

I måndags fick jag något som liknar munsår förutom att det är ett gäng blåsor som sitter ihop. Idag har jag fått såå ont i hakan och käken vidare upp mot örat. Nu hugger det av smärta i örat och det är svullet i örat. Man rycker till när det hugger för smärtan är enorm. Har tagit två värktabletter och dom hjälper inte ett smack. Någon mer som har haft sånt här?

• Svar på tråden "munsår"
  • Mystic noblesse

okej tack. ska kika lite där =)

• Mystic noblesse

okej. det har jag aldrig haft. å hoppas att det inte är nu oxå

• FaithHeavenly

streptokocker är inte halsfluss... Detta hittade jag på nätet bla: """streptokocker är ett virus man får i kroppen som sedan kan visa sig på flera sätt... OM det visar sig. Det går att vara smittbärare utan att ha symptom oxå. Man kan ha symptom som nässelutslag, halsfluss, svinkoppor o andra hudproblem. Det är viktigt att gå iväg o få behandling för det!! Vilka är symtomen vid en Grupp A Streptokock-infektion? Grupp A streptokocker kan orsaka bla. svinkoppor (impetigo) och halsont/halsfluss hos barn och vuxna. Sårinfektioner och hudinfektioner (rosfeber) är inte ovanligt. Ibland kan infektionen bli allvarlig och angripa muskler, hud leder, lungor, hjärnhinnor samt orsaka blodförgiftning. Infektionen kan då bli livshotande och leda till chock och död. I Sverige rapporteras 200-400 fall av allvarlig Grupp A streptokockinfektion årligen.""" Vill tillägga att jag själv haft det vid tre tillfällen varav en gång just nu. Jag äter nu antibiotika. Hade ansiktet med svinkoppor samt att örat var ordentligt infekterat o brosket började smälta. Det är blåsor, det bränner, kliar kan det göra, rodnad, sår osv... Kolla upp vad det är du har... Lycka till *kram*

• FaithHeavenly

streptokocker är inte halsfluss...
    streptokocker är ett virus man får i kroppen som sedan kan visa sig på flera sätt... OM det visar sig. Det går att vara smittbärare utan att ha symptom oxå. Man kan ha symptom som nässelutslag, halsfluss, svinkoppor o andra hudproblem. Det är viktigt att gå iväg o få behandling för det!!

Detta hittade jag på nätet bla:

"Vilka är symtomen vid en Grupp A Streptokock-infektion? Grupp A streptokocker kan orsaka bla. svinkoppor (impetigo) och halsont/halsfluss hos barn och vuxna. Sårinfektioner och hudinfektioner (rosfeber) är inte ovanligt. Ibland kan infektionen bli allvarlig och angripa muskler, hud leder, lungor, hjärnhinnor samt orsaka blodförgiftning. Infektionen kan då bli livshotande och leda till chock och död. I Sverige rapporteras 200-400 fall av allvarlig Grupp A streptokockinfektion årligen."""

Vill tillägga att jag själv haft det vid tre tillfällen varav en gång just nu. Jag äter nu antibiotika. Hade ansiktet med svinkoppor samt att örat var ordentligt infekterat o brosket började smälta. Det är blåsor, det bränner, kliar kan det göra, rodnad, sår osv... Kolla upp vad det är du har... Lycka till *kram*

• FaithHeavenly

läs inte första, den blev knasig

• lokisse

JA men far man halsflus sa är det streptocoker...

• JennieP

Men även herpes blåsor kan ge svullna körtlar i halsen osv, men det går över prova att smörj på vecktavir hela dagen så ska du se att det blir bättre. De andra salvorna ska inte alls ha samma funktion. Krya på dig!

Forza Bajen - Min blogg - grafiskformgivare.blogg.se/ -
  • kjempejente

Håller med, Vectavir är jättebra!
    Låter som ett utbrott av munherpes, inte några bakterier så som streptokocker.
    Det är över på ca 10 dagar.

• FaithHeavenly
    lokisse skrev 2007-08-09 08:34:35 följande:
    JA men far man halsflus sa är det streptocoker...
    ja, det är en anna sak...
    streptokocker är inte halsfluss men halsfluss är streptokocker.

Jag tycker inte att TS ska testa o smörja själv utan ska söka vård med tanke på att det är så utspritt. Även om det är herpes så bör man behandla större delar än huden man ser. Behandling bör ske inifrån i många fall där det är allvarligt.
  • JJJPKP
    Mystic noblesse skrev 2007-08-08 22:59:20 följande:
    I måndags fick jag något som liknar munsår förutom att det är ett gäng blåsor som sitter ihop. Idag har jag fått såå ont i hakan och käken vidare upp mot örat. Nu hugger det av smärta i örat och det är svullet i örat. Man rycker till när det hugger för smärtan är enorm. Har tagit två värktabletter och dom hjälper inte ett smack. Någon mer som har haft sånt här?
    På apoteket kan du köpa Compeed Munsårs plåster som är superbra. Släng alla salvor
  • FaithHeavenly

Vad baserar du det på? Att det inte skulle låta som ett virus av streptokocktyp??

• Mystic noblesse

just nu kommer det små elektriska stötar i örat och så kliar det till en förbannelse. Vårdcentralen har inte ringt än. Dålig stil då de sa att de skulle ringa på morronen. har läst det ni skrev och tackar för alla förslag m.m

Svar på tråden "munsår"