• Lalune2

Önskar tips på glasstårta i form av bil!

Sonen ska ha treårskalas på lördag. Han älskar bilar och jag har lovat honom en biltårta. Förra året köpte jag en bilform och gjorde en tårta av, men det var så himla svårt och meckigt kände jag.

Sonen gillar inte grädde men älskar glass och jag tänkte därför ge mig på att göra en glasstårta i form av en bil alt bildekorationer på toppen om det går. Är det någon som har några tips alt bilder på det? Är det överhuvudtaget möjligt? Jag har varit inne i tårttråden men hittade ingenting.

Nu är SOLEN här!!
  • Svar på tråden Önskar tips på glasstårta i form av bil!
  • UWO BaraJag

Om du bor i sthlm kan du köpa en bilform och kladda ner glassen i.
    Annars får du bygga i glassblock som du skär till o sätta hjul på (ex ballerinakex) mm. Eller kladda ihop en stor hög glass som du sen skär ut en bilform ur och dekorerar.

Fullt Ös - Medvetslös!!!
  • UWO BaraJag

...med kladda ihop menar jag att glassen måste smälta lite innan den blir formbar.

Fullt Ös - Medvetslös!!!
  • Tintomara

Soleil: Kan du inte använda formen du köpte förra året och frysa in glass i den så att glassen får formen av bilen. Sedan kan du kanske dekorera med godis för lyktor, hjul etc?

Livet är bara den ena jävla saken efter den andra - Elbert Hubbard
  • Camilla D

Jag gjorde en bilglasstårta till min ena son för några år sedan. Skall försöka beskriva.
    Köpte ½ liters glasspaket (vanilj) la två på rad och ett och ett halvt i mitten ovanpå. Sedan skar jag ut en bil.(rundade till hörnen och "putsade lite") Sedan skar jag ut två däck och satte dit (gick åt 5 paket glass) Däcken "målade" jag med chokladsås, likaså målade vi konturer till fönster. Av godisar ("knatte godis" hette det förr, finns i tablettask eller smågodis, små saker i grönt, gult och rött) gjorde jag två nallar som åkte i bilen ("tröja och ansikte" jätteenkla) Sedan kan man ju måla (med sås) avgasrör och allt man vill.
    Det var svårt att beskriva, hoppas du förstår på ett ungefär.
    Barnen älskade tårtan.
    Lycka till.

• Lalune2

TACK, vilka bra idéer! Just detta med bilformen ska jag fundera ett extra varv på!

Nu är SOLEN här!!
  • Lalune2

Med era idéer i bakhuvudet tog jag mig iväg till en tårtaffär i närheten av oss idag och rådfrågade tjejen som jobbade där. Och resultatet blev så här!

Jag köpte tre paket Big Pack Vanilj som jag vispade med elvispen så att det blev som mjukglass. I den massan droppade jag lite lite blå färg som jag köpte i tårtbutiken så att glassen blev blå.

Jag har nu lagt i all glass i bilformen och på lördag ska jag dekorera den. Till bildäck har jag köpt sådana där runda lakritsgrejer som ser ut som stora bildäck, sen har jag köpt smarties som jag ska ha till billyktorna (gula smarties). Runt om fönstrena på bilen så ska jag sedan lägga lakritsremmar så att det blir mer urskiljbara fönster. Runt om bilen tänker jag sen lägga grön kokos (som jag köpte hos henne) som ska vara grönt gräs!

Jag tror att det blir rätt bra faktiskt!

Nu är SOLEN här!!
  • Tintomara

Soleil: Det låter som att tårtan kan bli hur bra som helst! Vad roligt med grön kokos som gräs!

Livet är bara den ena jävla saken efter den andra - Elbert Hubbard
  • Krysantemum

Du måste ju "så klart" ta kort på den sen
    Låter hur bra som helst, lycka till.
    *Tänker på blivande sonens 2 års kalas, som äääälskar traktorer...*

*Mamma till Ängel Jesper -04 & Prins Lucas -05 + Bebis i magen ank -Jan -08*
  • Lalune2

Hmm, det var inte helt lätt... Maken är duktig på sånt här så han får justera bilen lite sen!

Bild kommer när det är klart!
    Tyvärr är dock dottern jätteförkyld och har feber och sonen är ev på väg att bli sjuk han med, så vi får väl se hur många som kommer i slutändan...

Nu är SOLEN här!!
  • Lalune2

Då ligger nu bilden i mitt galleri!

Den ser inte mycket ut för världen och dessutom "flöt godiset ut" men sonen var nöjd och det var det viktigaste!
    Dessutom var den god, och perfekt en varm dag som denna!

Men det var ett himla meck kan jag ju säga, mer än om man gör en tårta av det! Och hon i tårtbutiken konstaterade att det var inte precis den lättaste formen som jag hade valt. Näe, jag har märkt det!

Nu är SOLEN här!!
Svar på tråden Önskar tips på glasstårta i form av bil!