Skjuta upp mens - hur länge?
Hur länge kan man skjuta upp mensen? Är det farligt att göra det länge?
Hur länge kan man skjuta upp mensen? Är det farligt att göra det länge?
Ingen som vet?
Vad ska du skjuta upp den med? P-piller? Jag har fått veta från flertal barnmorskor/gynekologer att man egentligen kan ta p-piller utan att göra avbrott upp till ett år. Att "avbrottet/mensen" inte har någon viktigare funktion i det fallet än att man själv ska veta för egen del att man ej är gravid. Det finns ju tom p-piller som gör att man ej får mens. Därmed kan man nog skjuta upp den ganska länge utan större problem. Dock brukar jag ändå få blödningar trots att jag ej gör avbrott på p-pillerna.
jag sköt upp min i flera månader ibland, ville inte ha den.. De är väl inte så nyttigt att göra det så länge skulle jag tro men jag har mått bra iaf :)
Ok jag svarar då:) gjorde inte det första gången för folk har åsikter om allt!
Men jag skuter alltid upp min mens.. har gjort det sen jag fick den första gången vid 15... käkar piller i ett...Men ca var 3.e månad kommer den av sig själv ändå.. då håller jag upp en vecka och så på det igen..
Folk säger att man kan bli steril men jag har då fått två barn och det var lättare än det borde vart;)
Ellah:
Det är inte jag som undrar, men hon som undrar använder p-piller så jag antar att det är med dem.
Ja, men då är det bara att köra på. Men som sagt, ibland får jag blödningar ändå trots att jag skjuter upp, så man får ju vara förebered på att det inte alltid fungerar.
Min gyn ordinerade mig att äta mina p-piller så att jag bara hade mens var 3.e månad pga rikliga blödningar. Enligt henne var det inget som gjorde att man var tvungen att blöda mer än var 3.e månad egentligen. När man äter p-piller har man inte ÄL eller så ändå så det är bara för att behålla någorlunda normala cyklar man gör uppehåll/äter sockertabletter 1 vecka av 4.
Men be henne kolla med sin gyn för säkerhets skull..
Nej, det är inte farligt. Men efter en tid får man en blödning ändå, och då gör man det vanliga uppehållet på en v. Sedan kan man äta igen. Hur lång tid det tar innan man får en blödning varierar från person till person.