• kukki

VUL i vecka 8, mindre risk för missfall?!

"Om man vid det tidiga ultraljudet kan konstatera att det finns ett embryo med ett hjärta som slår, har du kommit ytterligare ett steg på vägen. Risken för ett tidigt missfall är i så fall avsevärt mindre."

Är detta sant, nån som vet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-09 19:55:51:
    Har alltså sett hjärtat slå idag

• Svar på tråden VUL i vecka 8, mindre risk för missfall?!
  • Kickan 84

Enligt min läkare (gjorde flera tidiga ultraljud) så är det först efter 10+0 som risken för missfall är mindre i o m att allt har sett ut som det ska. Dessförinnan betyder det givetvis att det ser bra ut, men innebär i sig ingen minskad risk för MF.

Ett litet pergomirakel! ♥ Jag ska bli pojkmamma ♥ BF 23/9 2007
  • Kaxmaja

min läkare sa i lördags att nu när vi sett den lilla och den är över 10mm och vi hört/sett hjärtat slå i lagom bra takt så sjunker risken för missfall dramatiskt.

♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
  • Viran75

Vi var på VUL i vecka 8 och såg hjärtat slå... Två veckor senare fick jag missfall.
    Nu är jag visserligen gravid igen i vecka 23, men oron släppte inte förrän stora UL i vecka 20..

• kukki

Jo men de säger att det sjunker ner i procent i alla fall. O sen finns det ju tyvärr de som råkar ut för MF även fast hjärtat slog.

Hoppas jag inte råkar ut för det.

• Kickan 84

Som jag förstått det är det mest kritiska att moderkakan ska ta över näringstillförseln till fostret, något som sker mellan v 8-11 och alltså är det först därför risken för MF/MA minskar om man sett hjärtat slå efter det, då vet man alltså att moderkakan fungerar.

Tyvärr kan man drabbas även senare av både MF/MA.

Själv har jag haft två MF innan och i denna graviditeten slappnade jag av först i v. 19 när vi gjort det stora ultraljudet, trots att jag gjorde flera ultraljud innan dess.

• kukki

Jo men som jag skrev så finns det några procent det gör det hos.
    Min mamma förlorade min bror i 7:e månaden, så.
    Ingen kan nånsin andas ut under 9 månader om man ska se ALLA risker.

• Kaxmaja

De här är som innan en förlossning när alla börjar berätta skräckhistorier.Hemlis Hmmm frågan var inte hur många har fått mf efter v 8 utan frågan var ju om de var minskad risk för mf efter att man sett hjärtat slå i v 8. Snälla gör inte oroliga ännu oroligare. Skriv då hellre att ni ej tror de eller ej vet.

Hälsningar
    en jäkligt orolig människa med ett mf i ryggen

♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
  • Kickan 84
    kukki skrev 2007-08-09 20:08:28 följande:
    Jo men som jag skrev så finns det några procent det gör det hos.Min mamma förlorade min bror i 7:e månaden, så.Ingen kan nånsin andas ut under 9 månader om man ska se ALLA risker.
    Nej, jag vet. Men du ville ju veta när risken minskar DRASTISKT för missfall om man sett hjärtat via VUL, och svaret är efter tio fullgångna veckor.
Svar på tråden VUL i vecka 8, mindre risk för missfall?!