Risken minskar ju inte för att man gör själva ultraljudet, alltså det påverkar inte graviditeten positivt, men det fattar vi alla.
På så vis kan man säga att risken kan anses mindre om man kan utesluta att det är ett abortivägg eller ofostrigt ägg man bär på.
En viss procent(sorry minns inte exakt) av alla missfall före v12 är bara hinnor och vatten och inget foster. Testet visar plus och alla symtom finns, magen växer osv.
Gör man vul i v8 kan man ju se om det finns levande foster eller ej. Såklart betyder det då minskad risk för missfall om det finns ett hjärta som slår! Jag tror det är så dom menar i det du hört eller läst TS!
Men oberoende så kan det ändå gå på tok.
Men det är lite som detta med blödningar och huruvida de leder till missfall, läkarna har förklarat för mej att trots blödningar så finns stora chanser att graviditeten fortsätter ifall hjärtat slår. Oftast går missfall till så att fostret dör först och sen börjar man blöda. Så blöder man med levande foster handlar det oftast om andra blödningar än missfall. Ursäkta om det blev OT, men jag tyckte det passade hit med oro och tidiga missfall.
Själv är jag i v15 och har gjort vul i v 8 å i v11(NUPP).