• kukki

VUL i vecka 8, mindre risk för missfall?!

"Om man vid det tidiga ultraljudet kan konstatera att det finns ett embryo med ett hjärta som slår, har du kommit ytterligare ett steg på vägen. Risken för ett tidigt missfall är i så fall avsevärt mindre."

Är detta sant, nån som vet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-09 19:55:51:
    Har alltså sett hjärtat slå idag

• Svar på tråden VUL i vecka 8, mindre risk för missfall?!
  • kukki

Statistiken enligt denna hemsidan säger:

Vecka 1-2; ca 75%, 31 % efter att ägget fäst
    Vecka 3-6; ca 10% efter att man fått ett plus på stickan
    Vecka 6-12; ca 5 % eller mindre om man sett eller hört hjärtat

www.pregnancyloss.info/

• Maroschka

OK NEJ jag tror inte på att det är minskad risk för at du se hjärtat slå. Däremot tror jag mycket mer på att risken minskar så fort du ser att moderkakan tagit över och hjärtat slår.

• Kaxmaja
    Maroschka skrev 2007-08-09 20:10:59 följande:
    OK NEJ jag tror inte på att det är minskad risk för at du se hjärtat slå. Däremot tror jag mycket mer på att risken minskar så fort du ser att moderkakan tagit över och hjärtat slår.
    Tack
    ♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
  • Kickan 84

Förstår er oro, jag har också varit nygravid och då haft missfall i ryggen som sagt och tyvärr så finns det ju inget man kan säga för att oroa mindre, det efterfrågades ju fakta på ämnet och det var vad jag hänvisade till.

Ett litet pergomirakel! ♥ Jag ska bli pojkmamma ♥ BF 23/9 2007
  • kukki

Mja väntade mej kanske inte horror-stories, utan mer ett ja eller nej

• Kickan 84

Har inte gett någon horror-story så vitt jag vet?

• Kaxmaja

Här är statistik kommer dock ej ihåg var jag hittade de. Men de var på en lite mer vetenskaplig sida

-Heartbeat at < 6 week; With bleeding 33% are lost, 16% are lost if no bleeding present

-Heartbeat at 7-9 week; With bleeding 10% are lost, 5 % are lost without bleeding present

-Heartbeat at 9-11 week; With bleeding 4 % are lost, 1-2% are lost without bleeding present.

♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
  • Kickan 84

Tror det bästa ni kan göra är att rådfråga er läkare om fakta på ämnet, internet är dessvärre fullt av felaktig statistik gällande sånt här, har själv diskuterat siffror jag läst med läkare eftersom jag varit orolig och OFTAST stämmer det inte med vad läkarna själva säger och hänvisar till.

• Maroschka

Oj..måste ändå få säga fy fan för min otur då. I vecka 10+ utan blödning..1%!!! Och den procenten hittade mig

Men som sagt...nästan alla graviditeter går ju bra...säkertligen era också. Det är ju alltid pos ändå att du faktiskt fått se hjärtat då grejen med missfal ofta 'r att hjärtat aldrig börjat slå.

• Kaxmaja
    Kickan 84 skrev 2007-08-09 20:18:23 följande:
    Tror det bästa ni kan göra är att rådfråga er läkare om fakta på ämnet, internet är dessvärre fullt av felaktig statistik gällande sånt här, har själv diskuterat siffror jag läst med läkare eftersom jag varit orolig och OFTAST stämmer det inte med vad läkarna själva säger och hänvisar till.
    Jag frågade min läkare i lördags då jag var där och han sa precis så som jag beskrev i mitt första inlägg med lite andra ord och på norska
    ♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
  • beibikär

Risken minskar ju inte för att man gör själva ultraljudet, alltså det påverkar inte graviditeten positivt, men det fattar vi alla.
    På så vis kan man säga att risken kan anses mindre om man kan utesluta att det är ett abortivägg eller ofostrigt ägg man bär på.
    En viss procent(sorry minns inte exakt) av alla missfall före v12 är bara hinnor och vatten och inget foster. Testet visar plus och alla symtom finns, magen växer osv.
    Gör man vul i v8 kan man ju se om det finns levande foster eller ej. Såklart betyder det då minskad risk för missfall om det finns ett hjärta som slår! Jag tror det är så dom menar i det du hört eller läst TS!
    Men oberoende så kan det ändå gå på tok.
    Men det är lite som detta med blödningar och huruvida de leder till missfall, läkarna har förklarat för mej att trots blödningar så finns stora chanser att graviditeten fortsätter ifall hjärtat slår. Oftast går missfall till så att fostret dör först och sen börjar man blöda. Så blöder man med levande foster handlar det oftast om andra blödningar än missfall. Ursäkta om det blev OT, men jag tyckte det passade  hit med oro och tidiga missfall.
    Själv är jag i v15 och har gjort vul i v 8 å i v11(NUPP).

Ronjas och Jonatans mamma
  • Kickan 84
    Kaxmaja skrev 2007-08-09 20:20:08 följande:
    Jag frågade min läkare i lördags då jag var där och han sa precis så som jag beskrev i mitt första inlägg med lite andra ord och på norska
    Okej, ja då är det ju bara att hoppas på det bästa utifrån det. Men det är efter 10+0 som risken blir enbart 1-2%.
  • Kaxmaja

Nu håller vi tummar och tår att allt ska gå bra för oss

♥♥♥♥Lyckliga oss♥♥♥♥
  • Kickan 84

Det tycker jag med!

Svar på tråden VUL i vecka 8, mindre risk för missfall?!