• Anonym

Hemlös!

Min dotters pappa har snart ingen bostad! Han har bott i olika andrahandslägenheter i flera år nu, och han har inte hittat något ännu (måste flytta sista aug). Visst, han kan bo hos olika kompisar..men hur bra funkar det när man har ett barn?!

Han står i bostadskö. Tyvärr har han betalningsanmärkningar som han snart betalat av, så det skulle nog vara rätt svårt för att honom att få ett förstahand. Han har bara ett vikariatsjobb så han kan ju ej ta lån för att köpa lägenhet.

Det känns som han nästan gett upp..förstår honom, det är otroligt påfrestande att inte ha ett eget hem där man kan slappna av ett tag. Ha sina saker och veta att här stannar jag.

Vad kan man göra!??? Alla tips tas tacksamt emot!!!

• Svar på tråden Hemlös!
  • vinylblomma

Så vitt jag vet får du inte ha vårdnaden om ett barn när du är bostadslös. Jag jobbade många år som kontaktperson till barn med problem, en flicka och hennes pappa blev bostadslösa och han förlorade vårdnaden på en gång det kom fram.

• Anonym

Vi har delad vårdnad. Jag har ju egen bostad. Varför skulle han förlora vårdnaden om henne?? Han får ha hand om henne här hemma hos mig. Förklara gärna!

• Anonym (soc sekr)

Självklart får du ha vårdnaden om ett barn även om du är bostadslös eller hemlös! Sen är det kanske inte lämpligt att ett barn "bor runt", men då får man prata med familj/nätverk/socialtjänst för att försöka hitta en bra lösning för barnet.

Tyvärr har jag inga bra tips åt dig TS. Det är oerhört tufft när man har betalningsanmärkningar/skulder och inget fast jobb. Det enda man kan göra är att ligga på hyresvärdar, undersöka alla sina "kontakter" och kontakta socialtjänsten om man helt saknar tak över huvudet. Att han har en dotter, er dotter, är inget skäl till förtur till en social lägenhet eftersom dottern kan bo hos dig och umgänget kan man ju lösa utan att han måste ha en egen bostad.

Jag hoppas det löser sig för din dotters pappa.

• vinylblomma
    Anonym skrev 2007-08-09 21:39:50 följande:
    Vi har delad vårdnad. Jag har ju egen bostad. Varför skulle han förlora vårdnaden om henne?? Han får ha hand om henne här hemma hos mig. Förklara gärna!
    Jag vet inte mer än att pappan inte fick ha vårdnaden om sin flicka efter det att de förlorade sin lägenhet.
    De bodde hos en vän till honom men det räckte inte till.
    Han hade dock inte delad vårdnad utan hade flickan helt, efter detta fick mamman vårdnaden.
  • Gabriella S

vinylblomma: jag undrar om du inte blandar ihop vårdnad och boende nu..?

För att kunna få boendet måste man förstås kunna erbjuda barnet någonstans att bo! Vårdnaden har däremot med det juridiska att göra - att få vara med och besluta om barnets läkarvård, skolgång, flytt, utlandsresor och sådana saker. Vårdnaden kan man ha kvar trots att man sitter i fängelse!

• Anonym (soc sekr)

Gabriella S - jag tror som du, men det är vanligt att vårdnad och boende blandas ihop. Många tror att föräldrar vars barn är omhändertagna jml LVU automatiskt blir av med vårdnadet om barnet också, men det stämmer inte. Dock begränsas ju deras rättigheter av lagen en hel del, men vårdnadshavare är de fortfarande. Vårdnaden kan flyttas över till ett familjehem efter en lång tids placering, men det är en lång process och bio-föräldrarna ska antingen samtycka eller så beslutar tingsrätten och då ska det vara för barnets bästa att vårdnaden flyttas över.

I fallet Vinylblomma beskriver kan det ju vara så att modern drivit frågan om vårdnaden, det vet vi inget om. Eller så är det så att det är barnets boende som ändrats, inte själva vårdnaden om barnet. Som kontaktperson, Vinylblomma, har du ju ganska begränsad insyn i detaljerna kring det barnet (antar jag) du varit kontaktperson åt.

• Anonym (Liknande)

Omöjligt är det inte för honom att få¨första hands kontrakt,speciellt om han kanske har kontakter eller känner/vet ngn privat hyresvärd.

Jag har betalningsanmärkningar på ca 70 000,jag blev vräkt förra året från min förra lägenhet pga strul med mina pengar..

Nu bor jag i en lägenhet mitt i stan som ägs av en privat hyresvärd.

Jag sa sanningen till honom,om vräkningen osv och han ville ge mig en chans.

Bäst han är ärlig

Håller tummarna..

• Gabriella S

Ja, anonym socialsekreterare: folk blandar ihop vårdnad, boende och umgänge hela tiden! (Det ÄR i och för sig en djungel...)

• ilbiz

En fråga till socialsekreteraren,
    Ifall en person saknar bostad finns det hjälp att få hos socialen med att hitta en ny lägenhet, eller hjälper socialen endast till vid betalning av hyra? (för de personer som uppfyller kriterierna för att få socialbidrag)

• Anonym (soc sekr)

ilbiz - det skiljer sig så mycket mellan olika kommuner, beroende på om det är bostadsbrist eller ej, så det är svårt att ge ett bra svar på din fråga. För det mesta är det så att socialtjänsten inte hjälper till med bostad, av det enkla skäl att man inte har några egna lägenheter att ge till dem som behöver. Oftast måste man hitta bostad själv och sen söka försörjningsstöd. Jag är ingen expert inom detta område (arbetar själv med utredningar av små barn) så mina kunskaper är generella. Det är bäst om du ringer socialtjänsten i den kommun det gäller och frågar.

Sen ingår det dock i socialtjänstens arbete att se till att alla människor har "tak över huvudet", men som du nog förstår innebär detta då inte lägenhet eller liknande egen bostad i första hand, utan härbärge/vandrarhem/enklare hotell och liknande. Ibland kan man få hyra lägenhet i andra hand (socialtjänsten står för kontraktet), men dessa lägenheter brukar inte heller vara många och är i första hand till för dem som står långt från bostadsmarknaden och helt saknar möjlighet att ordna bostad på egen hand.

• ilbiz

ja men denna person står långt borta från arbetsmarknaden, men. En annan fråga har jag också, kanske du inte vet det eftersom ditt område är barn och inte försörjningsstöd... Är det möjligt att få socialbidrag medan man studerar på komvux?

• Anonym (soc sekr)

Ilbiz - ring socialtjänsten i din kommun och fråga. Eller starta en tråd här, det finns flera duktiga socialsekreterare som arbetar m försörjningsstöd som nog kan svara dig

• Gabriella S

Anonym socialsekretarare:
    Anonym (soc sekr) skrev 2007-08-11 23:03:03 följande:

Sen ingår det dock i socialtjänstens arbete att se till att alla människor har "tak över huvudet", men som du nog förstår innebär detta då inte lägenhet eller liknande egen bostad i första hand, utan härbärge/vandrarhem/enklare hotell och liknande. Ibland kan man få hyra lägenhet i andra hand (socialtjänsten står för kontraktet), men dessa lägenheter brukar inte heller vara många och är i första hand till för dem som står långt från bostadsmarknaden och helt saknar möjlighet att ordna bostad på egen hand.
    Men - hur kommer det sig då att det finns så många människor som är HELT hemlösa? Som bokstavligt fryser ihjäl utomhus under de hårda svenska vintrarna?

Det är en SKAM för Sverige! Till alla möjliga andra grupper verkar det ju finnas pengar...
  • Anonym (soc sekr)

Gabriella S - jag vet att det finns många som helt saknar bostad och hem. Det går inte att ge en enda förklaring till detta, troligen finns det lika många förklaringar som det finns hemlösa. En del vill inte ha någon kontakt med socialtjänsten, känner inget förtroende och vill inte ha samhällets hjälp. En del kanske inte är nöjda med de alternativ som erbjuds. En del vill faktiskt bo "på gatan" - även om jag tror att de är få. Den hjälp socialtjänsten erbjuder är frivillig och inte tvingande. Vi kan inte tvinga in människor på härbärgen och liknande. Sen tycker jag att det borde finnas fler alternativ till boenden, alla platsar inte på de akutboenden som finns idag - men det blir en alltför lång utläggning om jag ska lägga in mina förklaringar till det här .

Jag har för övrigt inte hört talas om någon hemlös person som frusit ihjäl på vintern, utomhus, i Sverige. Du får gärna berätta var du hört/läst detta!

Svar på tråden Hemlös!