• Gaiia

Nåt fel på kattungen?

Min honkatt fick idag 4 stycken söta små bebisar! När jag tittar till dom ikväll upptäcker jag att en av kattungarnas bakben inte ser riktigt normala ut.
    Tassarna går liksom bakåt och det ser ut som om katten är hjulbent! Han har styrsel i tassarna och dom är böjbara framåt utan protester från kattens sida! Kan han ha legat klämd i magen och det är därför som den ser ut som den gör?
    Kan det rätta till sig av sig själv eller är det lika bra att ta bort den så fort som möjligt? Nån som har liknande erfarenhet och kan stilla mitt sinne??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-12 20:40:44:
    Tack för alla goda råd! Kan säga att kattens ben redan ser bättre ut och då har jag inte gjort nånting. Men det kommer nog att bli en del masserande ändå för att den säkert ska bli "normal".

• Svar på tråden Nåt fel på kattungen?
  • eileme84

mamman brukar väl äta upp dom katterna som det e nåt fel på? gjorde iaf våran..eller om hon bara dödade dom..minns inte riktigt

• Essica

Människo bebisar han ju vara hjulbenta när de föds på både armar o ben pga det vatt trångt. Men då rättar det ju till sig så småningom...

• Lusthan

ring en veterinärmottagning. jämför med de andra, ser den mycket annorlunda emot jämfört med de andra så kanske det är något fel. har dock aldrig hört talas om det.

• Sofis
    Emlan84 skrev 2007-08-09 23:17:06 följande:
    mamman brukar väl äta upp dom katterna som det e nåt fel på? gjorde iaf våran..eller om hon bara dödade dom..minns inte riktigt
    Men fy vad hemskt det där lät
    17/8 har vi varit gifta i 5 år
  • Jannabus

Så hade en utav våra småmissar när de kom i våras, han hasade sig fram till en början, men kom sedan upp på sina tassar ordentligt efter ett par veckor. Benen såg helt vridna ut, vi trodde han var missbildad, men så var icke fallet, nu är det full fräs härhemma!! =)

• eileme84
    Sofis skrev 2007-08-09 23:19:28 följande:
    Men fy vad hemskt det där lät
    har haft 2 kullar me kattungar när jag va yngre å då vet jag att hon åt upp eller dödade dom som va "svaga" o sjuka mmm hemskt :S
  • Bebbe2006
    Emlan84 skrev 2007-08-09 23:17:06 följande:
    Nej, det tror jag inte. Katter är inte kanibaler.
  • Tigertofflan

Vi hade en kattunge en gång som hade "helt lama" bakben...

Men det gav med sig och han blev en sprallig kattunge som de andra. Han låg som en padda med bakbenen, och såg verkligen helt lam ut.

-Katter äter inte upp sina sjuka kattungar...  

Leo 02 ~ Tim 04 ~ Sam 05
  • eileme84
    Bebbe2006 skrev 2007-08-09 23:21:22 följande:
    Nej, det tror jag inte. Katter är inte kanibaler.
    då dödade hon dom bara då
  • Springsteen

Min katt var väldigt aggressiv mot en kattunge som inte var frisk... (hon var inte mamma)
    Men jag tror nog att de rättar till sig men ring till vetrinären i fall att... hade jag gjort

Svar på tråden Nåt fel på kattungen?