• Gaiia

Nåt fel på kattungen?

Min honkatt fick idag 4 stycken söta små bebisar! När jag tittar till dom ikväll upptäcker jag att en av kattungarnas bakben inte ser riktigt normala ut.
    Tassarna går liksom bakåt och det ser ut som om katten är hjulbent! Han har styrsel i tassarna och dom är böjbara framåt utan protester från kattens sida! Kan han ha legat klämd i magen och det är därför som den ser ut som den gör?
    Kan det rätta till sig av sig själv eller är det lika bra att ta bort den så fort som möjligt? Nån som har liknande erfarenhet och kan stilla mitt sinne??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-12 20:40:44:
    Tack för alla goda råd! Kan säga att kattens ben redan ser bättre ut och då har jag inte gjort nånting. Men det kommer nog att bli en del masserande ändå för att den säkert ska bli "normal".

• Svar på tråden Nåt fel på kattungen?
  • Lusthan

kattmammor äter ibland upp ungar som inte är helt friska. och jo det är sant..

• Bebbe2006
    Lusthan skrev 2007-08-09 23:27:04 följande:
    Var har du fått den infon ifrån?

*Skeptisk*
  • Zaria

Instämmer,kattmammor äter upp döda och icke levandsdugliga kattungar,just för att i det vilda drar lukten till sig rovdjur.

• Gaiia

Tack för alla svar! Kanske ska vänta nån vecka och se om det rättar till sig?

• eileme84
    Lusthan skrev 2007-08-09 23:27:04 följande:
    ja visste väl att jag inte hade fel ... min katt åt upp moderkakan me bebisen i vad jag minns..va tydligen nåt fel på den men när alla sa att dom inte äter ungarna så blev jag skeptisk o funderade på om det verkligen va så..men jag e helt säker nu
  • Lusthan
    Bebbe2006 skrev 2007-08-09 23:28:02 följande:
    Var har du fått den infon ifrån?*Skeptisk*
    "The queen usually eats stillborn kittens and placentas. Cannibalism is seen usually in the highly nervous, first-time queens." (www.animalhealthchannel.com/felinepregnancy/)

"Some queens may cannibalize one or more of their kittens. This does not appear to be a reflection of inexperience in mother cats. It may result from anxiety brought on by too much human interference, or the stresses of other cats or dogs in the immediate environment. There can also be evolutionary causes for cannibalism, such as if the kitten has some (sometimes not obvious) defect.

If a mom cat is aggressive towards their kittens, you should separate them from her and call the SPCA for further advice.
    Fortunately, maternal neglect and cannibalism are quite rare, and often occur in the first few days after birth, so most of you will not see these behaviors, but it is important to know in any case." (www.sfspca.org/foster/foster_library/fos_MomCatswithKittens.pdf)
  • Bebbe2006
    Lusthan skrev 2007-08-09 23:50:10 följande:
    "The queen usually eats stillborn kittens and placentas. Cannibalism is seen usually in the highly nervous, first-time queens." (www.animalhealthchannel.com/felinepregnancy/)"Some queens may cannibalize one or more of their kittens. This does not appear to be a reflection of inexperience in mother cats. It may result from anxiety brought on by too much human interference, or the stresses of other cats or dogs in the immediate environment. There can also be evolutionary causes for cannibalism, such as if the kitten has some (sometimes not obvious) defect.If a mom cat is aggressive towards their kittens, you should separate them from her and call the SPCA for further advice.Fortunately, maternal neglect and cannibalism are quite rare, and often occur in the first few days after birth, so most of you will not see these behaviors, but it is important to know in any case." (www.sfspca.org/foster/foster_library/fos_MomC...)
    Shit vad äckligt!´Tur att man inte har katt då.
  • antitanten

Vänta till imorgon o se..... om det är något fel på kattungen kommer mamman att förskjuta den s.a.s - hon lämnar den antingen till sitt öde o låter den självdö eller gör processen kort genom att döda den själv.

• Lusthan

mm, jo men så är det med de flesta djur och inte bara katter. rasens fortlevnad framförallt.

• SilverSmoke

Jag är uppvuxen med en hel del kattungar och en del blir sånna när dom föds men det blir oftast bättre med tiden!

• Jannabus

som jag sa tidigare i tråden, våran kisse hade samma problematik, det försvann inom ett par veckor!

• Lurvenpajsaren

Min Rufus är lite hjulbent, men det är ingen fara! Du ska se att det ordnar sig. Kontakta veterinär annars. Men om han/hon kan röra på benen så är det nog ingen fara.

Gaiia skrev 2007-08-09 23:16:10 följande:
    Min honkatt fick idag 4 stycken söta små bebisar! När jag tittar till dom ikväll upptäcker jag att en av kattungarnas bakben inte ser riktigt normala ut. Tassarna går liksom bakåt och det ser ut som om katten är hjulbent! Han har styrsel i tassarna och dom är böjbara framåt utan protester från kattens sida! Kan han ha legat klämd i magen och det är därför som den ser ut som den gör? Kan det rätta till sig av sig själv eller är det lika bra att ta bort den så fort som möjligt? Nån som har liknande erfarenhet och kan stilla mitt sinne??
  • Bäsis
    Bebbe2006 skrev 2007-08-09 23:28:02 följande:
    Var har du fått den infon ifrån?*Skeptisk*
    Det är sant. Har tyvärr sett det med egna ögon.
  • Mårrran

Våra katter som fått kattungar har aldrig ätit upp eller dödat de som det varit fel på. Utan de har vi varit tvugna att ta bort själva. Och de tär 3 eller 4 olika honor

Lev ditt eget liv för du ska Dö din egen död!
  • Rigmor Mortis

Som svar på TS - ja, en del katter ligger märkligt i magen och blir lite krokiga och ja, det rättar ofta till sig av sig självt. Och ja, apropå senare diskussioner, det händer att mamman dödar icke levnadsdugliga ungar, eller förskjuter dem för att självdö.

• ligo

Men snälla rara,,, vad är det för svar vissa av er ger??? Helt absurt jö.

Detta kallas Twisted Legs (vridna ben)

Kolla denna sida. www.pandecats.com/x/caring-for-a-kitten-born-with-a-twisted-leg.htm (engelska)

Man bör oxå kanske om man är osäker åka till veterinär föär att få hjälp.

Men där står iaf hur man kan gå till väga..

Kram och lycka till.. /Linda

• ligo

Jag bara undrar,,,, vad är detta,,, genom att döda den själv? hur kan du ge ett sådant råd när du inte ens vad vad det är för "åkomma" ? ok om kattungen föddes med tarmarna utanför eller liknande och men VET att den aldirg kommer att klara sej. Men detta,, vad vet du om twisted legs?

//L

antitanten skrev 2007-08-09 23:53:29 följande:
    Vänta till imorgon o se..... om det är något fel på kattungen kommer mamman att förskjuta den s.a.s - hon lämnar den antingen till sitt öde o låter den självdö eller gör processen kort genom att döda den själv.
  • snuttgurkan

Vi har en kattunge som hade s.k twisted leg då hon föddes och eftersom inte tassen ändrade ställning alls den första veckan så sa vetten att vi skulle massera benet och tassen en stund 3-4 ggr/dag för att öka cirkulation och även "mjuka upp" allt och inom en vecka var tassen rak och hon är helt utan anmärkning idag, ser ut som sina syskon och är nio veckor...

...remember, someones eyes can always see you so I can get you if you lie...
  • Lurvenpajsaren

Vad bra att du länkade hit!

ligo skrev 2007-08-12 15:27:44 följande:
    Men snälla rara,,, vad är det för svar vissa av er ger??? Helt absurt jö.Detta kallas Twisted Legs (vridna ben) Kolla denna sida. www.pandecats.com/x/caring-for-a-kitten-born-... (engelska)Man bör oxå kanske om man är osäker åka till veterinär föär att få hjälp.Men där står iaf hur man kan gå till väga..Kram och lycka till.. /Linda
  • ligo

Japp.. Bra att läsa kanske för att få lite mera förståelse..

Lurvenpajsaren skrev 2007-08-13 15:03:14 följande:
    Vad bra att du länkade hit!
Svar på tråden Nåt fel på kattungen?