• Litheo

Kavat vinterkängor, storlek???

Jag har mätt min sons fötter som mätte 160 mm (16 cm) och funderar på om jag ska ta stl 24 eller 25. Det står på Kavats hemsida att man ska lägga på 15-20 mm pga strumpor samt att foten växer.

Han ska ju kunna ha dem till mars nästa år är det tänkt.

Vilken stl ska ni ta?

Han har idag stl 22 på sina gympaskor men de börjar bli små.

HJÄLP!

• Svar på tråden Kavat vinterkängor, storlek???
  • stinkie

Jag mätte min sons fot igår och den var 14,3 cm. Han har storlek 24 i kavat. Den kängan är 15,4 cm. Så om din son har 16 cm skulle jag välja storlek 25 kanske till och med mäta en känga storlek 26. Tänk inte så mycket på vilken storlek han har idag, det skiljer sig från modell, tillverkare och märke. Pax är t ex mindre i storleken än Kavat. Wedins har jag upplevt är mindre än Din Sko. Det viktiga är att du är säker på hur lång hans fot är och att du mäter skon du ska köpa invärtes. Det finns mätstickor. Lycka till!

• Litheo

ok.. men enliget den här listan ska han alltså då ha stl 26, det kan ju inte stämma? Han hade 160 mm nu och ska läggas på ,15-2 cm. Säg 2 cm. Då är foten alltså 18 cm.. ja kanske tom 27. Så stora fötter har han ju inte. Han borde ju inte kunna ha 5 storlekar större på ett par vinterkängor än vad han har nu

VINTERSKOR Kavat.
    Storlek Innemått

19 129 mm
    20 135 mm
    21 142 mm
    22 149 mm
    23 155 mm
    24 162 mm
    25 169 mm
    26 176 mm

• annhan

Oj.. vilken bra tråd. Måste mäta Filips fossingar. Han har stl 22 nu på sina kavat-sandaler och kavat-gympaskor.

• Litheo

Jag har ställt han på ett papper och prickat fram på tån o bak på hälen.
    Mätte sedan med ett måttband.

• jummie

Men hur i hela fridens namn får han plats i en strl 22 om han har 16 cm långa fötter?

Min son har 16 cm INKL växtmån o då har han strl 25. Skulle aldrig få plats i ett par 22:or.

Tror att du måste mäta om foten. Antingen så går du till en affär o får hjälp med mätstickor eller liknande. Alternativet är att du lägger pappret mot en vägg o ställer sonen mot. Det är lätt att det blir fel om man "frimäter".

• Litheo

Ok.. hihi.. skorna kanske är små i stl de han har nu, jag vet inte. Ska mäta i en skoaffär Tack!

• Litheo

Var ner på lunchen nu o sa vilka mått han hade. Det blev en 26:a i gympaskor.. stckars som har 22 på sina nu, han kanske får onbt i fötterna av dem men de ser inte för små ut o verkar det inte heller.

Jaja, nu har han nya skor iallafall

• jummie

Har du mätt innermåttet på dom skorna han har nu? För det låter otroligt att han ska måsta gå upp så många storlekar...

För blir skorna för stora får de skavsår!

• Litheo
    jummie skrev 2007-08-10 12:17:45 följande:
    Har du mätt innermåttet på dom skorna han har nu? För det låter otroligt att han ska måsta gå upp så många storlekar...För blir skorna för stora får de skavsår!
    Nej har inte mätt de han har nu, hon mätte skon i affären stl 26 o hon sa att den passar bra om han har fötter som är 16 cm. Ska hem o prova. De andra han har åker ut på tradera
  • game set match

Om foten är 16,0 cm nu och du ska ha ett par Kavat vinterkängor - då bör du ta minst 27 på de skorna om man går på ovanstående tabell. 2-2,5 cm extra på vinterkängor om du köper de nu.

• Litheo

Jag hade ju mätt HELT Fel... eller tänkt fel.. Theos fot var 14 cm, hade för mig 16 men det var fel.. jag ska alltså ha en sko som är ca 15,5-16 cm.. inte konstigt att allt blev fel. Kommer köpa stl 24 eller 25. Tack för era svar!

• jummie

Hehe välkommen till skodjungeln...inte blir det lättar heller

Tror att du kommer att klara dig rätt så länge med en strl 24. Han måste ju kunna gå oxå

• Litheo

Ja jag tror d blir 24.. antar att fötyterna står still ett liiitet tag nu iallafall

Men det är ju supersvårt med skor..

• jummie

Skor o fötter är skitsvårt! MAn vill inte att barnen ska gå i för små skor men man vill ju gärna slippa köpa sprillans nya vinterskor när våren snart är på intåg.

Min sin växte ur stlr 22 strax efter sommaren o han klarade sig faktiskt med strl 23 hela vintern!

• Litheo

Ja jag köper på Tradera, kavatskor. Köpte förra året för 200:- o de var som nya, ska fynda i år igen. Känns som att kasta bort pengar när man kan få för halva priset, de är ju så himla dyra för en sådan kort period.

Svar på tråden Kavat vinterkängor, storlek???