honung i bröd till 10mån
kan jag ge min 10månaders bröd som innehåller honung? jag menar det har ju bakats i ugn, vet man inte ska ge otillagad honoung men i bröd då?
kan jag ge min 10månaders bröd som innehåller honung? jag menar det har ju bakats i ugn, vet man inte ska ge otillagad honoung men i bröd då?
Vad jag vet så tål de skadliga sporerna i honung upphettning under ganska lång tid så jag hade avstått honung helt och hållet ett tag till. Du kan ju söka på livsmedelsverkets sida och läsa vad som står där: www.slv.se.
Alltså jag söker efter en källa till detta men jag har starkt för mig att jag läst att Clostridium botulinum kan överleva tom grillning (dvs rätt höga temperaturer). Därför borde bröd med honung inte vara ok.
Men jag ska se om jag hittar någon källa till det där.
Det har jag faktiskt aldrig tänkt på, det är ju faktiskt tillagat. Kollade på livsmedelsverkets sida men där stod ingen ting förutom att det finns bakterier i honung som barn under 1 år kan ta skada av.
min bvc har semester
jag bakar ju bröder själv och det bakas i 175 grader i 50min
Honung kan vara kontaminerad av sporer från Clostridium botulinum. I publicerade undersökningar av honung har man funnit sådana sporer i 0-16 procent av de undersökta proverna.
Det är inte känt vilken dos av sporer som krävs för att spädbarnsbotulism ska uppstå. Från fall med sannolik anknytning till intag av honung har man dock uppskattat att infektionsdosen skulle kunna vara så låg som 10-100 sporer.
Finns ej.
Sporer från Clostridium botulinum kan förorsaka förgiftning hos spädbarn. Denna form av botulism drabbar inte vuxna. Spädbarnsbotulism är en sällsynt, men mycket allvarlig sjukdom, som kan ha dödlig utgång om den inte behandlas. Fall av spädbarnsbotulism med sannolik anknytning till intag av honung innehållande sporer av Clostridium botulinum finns dokumenterade.
Spädbarn under ett år.
Livsmedelsverket avråder från att ge honung till barn under ett år.
På den här sidan
Förekomst
Intag
Gränsvärden
Riskbedömning
Känsliga grupper
Symptom
Rekommendationer
Övrigt
Referenser
Sporer av Clostridium botulinum är vanligt förekommande i jord och vatten. Det finns därför en risk att livsmedel kan kontamineras. Enligt de undersökningar av livsmedel som publicerats är det huvudsakligen i honung som sporer av Clostridium botulinum påvisats.
Till att börja med gjordes sådana fynd i USA (speciellt Kalifornien, Utah, Colorado, Pennsylvania). Dessa följdes senare av flera undersökningar med fynd från ytterligare länder som t ex Japan, Kina och Brasilien. Fynd av sporer av Clostridium botulinum i honung finns nu också dokumenterade i undersökningar från flera europeiska länder. Frekvensen positiva fynd i studierna varierar mellan 0 och 16 procent av proverna. Inga svenska undersökningar finns hittills publicerade. Vad beträffar övriga livsmedel har sporer endast påträffats i majssirap (2). Frekvensen var dock mycket låg (0,5 procent). Detta bekräftas av Lilly et al (1991) (3), som i en studie av 738 prover endast fann 2 positiva prover (= 0,3 procent).
Sporer av Clostridium botulinum är betydligt mer motståndskraftiga än bakterierna. Som exempel kan nämnas att sporerna tål upphettning i 100 grader i åtminstone 3 till 5 timmar, vilket kan jämföras med bakterierna, som inaktiveras redan efter 10 minuter i samma temperatur (5).
Det är inte känt vilken dos av sporer som krävs för att spädbarnsbotulism ska uppstå. Från fall med sannolik anknytning till intag av honung, där man haft tillgång till analysdata, har man dock uppskattat att infektionsdosen skulle kunna vara så låg som 10-100 sporer (1). Eftersom innehållet av sporer i honung kan variera mycket är det mycket svårt att uppskatta vad detta skulle kunna motsvara i mängd honung.
Finns ej. Målinriktad information (t ex märkning på förpackningar mm) har föreslagits av EU´s vetenskapliga kommitté Scientific Committee on Veterinary Measures relating to Public Health (1).
Intag av sporer av Clostridium botulinum kan leda till en speciell form av botulism hos spädbarn. Denna form av botulism drabbar inte vuxna.
Giftet är i detta fall inte färdigutbildat i smittkällan utan bildas av de bakterier som utvecklas från sporerna i barnets kropp. Orsaken till att bakterierna kan föröka sig hos små barn men inte hos vuxna är att miljön i mag-tarmkanalen hos spädbarn skiljer sig från den hos vuxna.
Spädbarnsbotulism är en sällsynt men mycket allvarlig sjukdom, som kan ha dödlig utgång om den inte behandlas. I Europa har mortaliteten har hittills lyckligtvis varit låg då spädbarnen erhållit adekvat behandling i tid.
Fall av spädbarnsbotulism med sannolik anknytning till intag av honung som innehåller sporer av Clostridium botulinum finns beskrivna i litteraturen. Tidigare ansåg man att även majssirap kunde utgöra en risk, men underlaget för detta måste anses vara mycket otillräckligt (6). Det finns olika uppfattningar om i vilken grad kontaminerad honung kan kopplas till sjukdomen. Muensterer (2000) (5) uppskattar att endast 15-30 procent av de amerikanska sjukdomsfallen uppvisar ett klarlagt samband, medan EU´s vetenskapliga kommitté Scientific Committee on Veterinary Measures relating to Public Health (1) anser att för 30 av 49 dokumenterade europeiska fall (dvs ca 60 procent) av spädbarnsbotulism finns ett samband med intag av kontaminerad honung belagt.
Förutom livsmedel har även andra riskfaktorer för spädbarnsbotulism diskuterats. Som exempel kan nämnas amning eller ej, tarmrörlighet hos barnen, förhållanden i omgivningen som jordar och klimat etc.
Spädbarn under ett år. I de flesta dokumenterade fallen av spädbarnsbotulism har barnen varit yngre än 6 månader.
Symtom vid spädbarnsbotulism kan vara dålig matlust, förstoppning, muskelsvaghet, lågt blodtryck och andningsdepression.
Även om risken sannolikt är mycket liten i Sverige avråder dock Livsmedelsverket från att ge honung till barn under ett års ålder. Liknande rekommendationer ges bl a i övriga Nordiska länder.
I och med EU-anpassningen tillåts honung numera som ingrediens i tillskottsnäringar till spädbarn. Sådana produkter få dock inte innehålla ingredienser som är hälsofarliga för spädbarn. Fabrikanten ansvarar i dessa fall för att produkten är fri från sporer.
Detta framgår av §6 i Livsmedelsverkets kungörelse om modersmjölksersättningar och tillskottsnäring (SLV FS 1994:46). Inom EU finns för övrigt bestämmelser om att honung skall hålla en viss standard och vara fri från föroreningar.
bröd blir aldrig mer än 100grader inuti
och clostridium botulinumsporer överlever det utan problem!
ok då får han äta annat bröd ist
Hittade också på U.S. Food and Drug Administration Center for Food Safety and Applied Nutritions hemsida.
Clostridium botulinum can form spores that can survive the boiling temperature (212° F, 100° C). Therefore, home-canned meat, poultry, fish, and vegetable products require pressure canning to reach 250° F (121° C) for a long enough period of time to kill the spores.
enligt min bvcsköterska är det ok med honung i bröd...
Kanske dum fråga, men: honung är alltså ofarligt att äta under graviditeten och när man ammar? Det är bara en risk om man ger det direkt till barn under ett år (alltså att de äter det själva, utan att det har passerat mamman så att säga)?
Tack