• Anonym (fru)

Hur får jag min man att bära skydd/skottsäker-väst i arbetet?

Jag blir mer eller mindre tokig på min man.
    Han arbetar som ordnings/säkerhetsvakt och bär vapen i tjänsten.
    "Objektet" de arbetar vid, KRÄVER att de ska ha vapen, helt logiskt enligt min mening då det är ett ganska utsatt objekt.
    MEN, min make är så sämst på att bära skydds/skottsäker-väst när han arbetar.
    Jag resonerar så, att ska han bära vapen i tjänsten, ska han väl vara utrustad/skyddat IFALL någon skulle ta hans vapen/komma med eget vapen och skjuta?
    Han resonerar att "det händer aldrig honom".
    Så har säkert de andra vakter/poliser/privatpersoner också resonerat, tills det har varit försent.

Jag vet inte HUR jag ska nå fram till honom.
    Som det är nu, så vet jag aldrig om han kommer hem på kvällen eller inte, jag vet inte om han ska vara i livet när han slutar sin arbetsdag.

Är jag löjlig som tänker mej in i alla skräck-scenarion?
    Jag vill inte förlora min make & pappan till vårat bar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-17 15:46:48:
    Kan uppdatera lite.
    Ett väldigt upprört sms (från mej) fick honom att tänka till lite.
    Jag är innerligt glad för att han gjorde det.

TACK alla som stöttat mej.
    Trodde ett tag att jag aldrig skulle "lyckas omvända" (kan man säga så?) honom!!!

• Svar på tråden Hur får jag min man att bära skydd/skottsäker-väst i arbetet?
  • Anonym

Tycker inte alls att du är löjlig. Min sambo jobbar också som OV men inte med vapen. Jag har krävt at han ska ha väst,åtminstone när han jobbar på utsatta objekt, tex olika krogar m.m. Han tycker iof att det är ok att ha väst men brukar också  säga att det händer inte mig.
    Har väl igentligen inget bra råd at ge dig,det är ju upp till honom i slutändan.
    det enda du kan göra är väl att tjata

• Anonym (fru)

När han jobbar på krogen så har han alltid väst, men då har han inte vapen. *suck*

Men när han jobbar på sitt ordinarie jobb, så är han väldigt "lat" med att ha den...
    Jag känner mej som västa tjat-mostern. Inget hjälper.
    Ibland undrar jag om jag ska vara så drastisk och ställa ett ultimatum, att antingen bär han västen i arbetet eller så får vi gå isär.
    Låter hårt, jag vill verkligen inte det, men HUR ska jag orka med att ständigt vara orlig för honom för att han skiter i att ha västen?

• Tigertofflan

Tcyker det borde vara standard att man har säkerhetsväst.... framförallt om man bär vapen.

Säg till honom att han är urlöjlig skitkorkad och barnslig som inte använder skyddsväst. Säg att ert barn faktiskt vill ha en pappa och att du (trots tjat och gnäll om väst) vill ha en man.

Leo 02 ~ Tim 04 ~ Sam 05
  • Marlene B

Ryt till riktigt ordentligt, fan karl är vuxen och borde använda huvudet. Han har barn och familj, det är anledningen till att han ska bära skyddsväst.

Min sambo är OV och bär alltid skyddsväst det har han tyckt varit en självklarhet sedan han skaffade familj.

• Anonym (fru)

Ja, jag har upprepat det hur många gånger somhelst...

Vad jag har fattat det som med väst, så finns det inga lagar, varkensig inom polisen/väktare som säger att de MÅSTE ha väst.
    Tycker att det är lite dåligt...

Tigertofflan skrev 2007-08-10 11:51:17 följande:
    Tcyker det borde vara standard att man har säkerhetsväst.... framförallt om man bär vapen.Säg till honom att han är urlöjlig skitkorkad och barnslig som inte använder skyddsväst. Säg att ert barn faktiskt vill ha en pappa och att du (trots tjat och gnäll om väst) vill ha en man.
  • Anonym

Kan förstå att det är skitjobbigt. Jag tycker det är jobbigt att oroa sig överhuvudtaget att nåt ska hända. Jag brukar alltid tänka,att bara för att han har väst så skjuter väl någon honom i huvudet eller något. Tror det är svårt att koppla bort säkerhetsriskerna för någon som har ett utsatt jobb. Tycker dock inte at du ska hota med att gå isär, tror inte det blir bra i slutändan,för jag antar att du älskar honom.

• Anonym (fru)

Jag tror faktiskt inte att han inser att det KAN hända nått.
    Att det ska vara för att jävlas tror jag inte, utan somsgt, jag tror inte han inser allvaret i hans arbete tyvrr...

CloudBerry skrev 2007-08-10 11:52:04 följande:
    Ryt till riktigt ordentligt, fan karl är vuxen och borde använda huvudet. Han har barn och familj, det är anledningen till att han ska bära skyddsväst.Min sambo är OV och bär alltid skyddsväst det har han tyckt varit en självklarhet sedan han skaffade familj.
  • Anonym (fru)

Ja, jag älskar honom väldigt högt.
    Men är samtidigt så jäkla rädd att förlora honom på ett sätt som han kan förhindra. (att han blir skjuten o i värsta fall avlider)

Anonym skrev 2007-08-10 11:54:43 följande:
    Kan förstå att det är skitjobbigt. Jag tycker det är jobbigt att oroa sig överhuvudtaget att nåt ska hända. Jag brukar alltid tänka,att bara för att han har väst så skjuter väl någon honom i huvudet eller något. Tror det är svårt att koppla bort säkerhetsriskerna för någon som har ett utsatt jobb. Tycker dock inte at du ska hota med att gå isär, tror inte det blir bra i slutändan,för jag antar att du älskar honom.
  • Anonym

Om det jobbar fler på objeketet,har dom väst? Vet du det? Kanske har blivit lite har inte dom ,ska inte jag ha syndrom.

• Anonym (fru)

Vad jag har fattat för så har de andra väst.
    Så jag vet inte VARFÖR han tror att just HAN är odödlig...

Jag brukar säga till honom att jag inte vill att våran dotter ska vara faderlös än på länge och tycker att han BORDE förstå då hans pappa avled när han var liten.

Anonym skrev 2007-08-10 12:02:17 följande:
    Om det jobbar fler på objeketet,har dom väst? Vet du det? Kanske har blivit lite har inte dom ,ska inte jag ha syndrom.
Svar på tråden Hur får jag min man att bära skydd/skottsäker-väst i arbetet?