• Anonym (fru)

Hur får jag min man att bära skydd/skottsäker-väst i arbetet?

Jag blir mer eller mindre tokig på min man.
    Han arbetar som ordnings/säkerhetsvakt och bär vapen i tjänsten.
    "Objektet" de arbetar vid, KRÄVER att de ska ha vapen, helt logiskt enligt min mening då det är ett ganska utsatt objekt.
    MEN, min make är så sämst på att bära skydds/skottsäker-väst när han arbetar.
    Jag resonerar så, att ska han bära vapen i tjänsten, ska han väl vara utrustad/skyddat IFALL någon skulle ta hans vapen/komma med eget vapen och skjuta?
    Han resonerar att "det händer aldrig honom".
    Så har säkert de andra vakter/poliser/privatpersoner också resonerat, tills det har varit försent.

Jag vet inte HUR jag ska nå fram till honom.
    Som det är nu, så vet jag aldrig om han kommer hem på kvällen eller inte, jag vet inte om han ska vara i livet när han slutar sin arbetsdag.

Är jag löjlig som tänker mej in i alla skräck-scenarion?
    Jag vill inte förlora min make & pappan till vårat bar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-17 15:46:48:
    Kan uppdatera lite.
    Ett väldigt upprört sms (från mej) fick honom att tänka till lite.
    Jag är innerligt glad för att han gjorde det.

TACK alla som stöttat mej.
    Trodde ett tag att jag aldrig skulle "lyckas omvända" (kan man säga så?) honom!!!

• Svar på tråden Hur får jag min man att bära skydd/skottsäker-väst i arbetet?
  • MrM

Det finns ingen lag som reglerar att vuxna måste ha cykelhjälm, men idag har de flesta som cyklar regelbundet insett att det är en vettig pryl. Nu vet jag inte om detta är en yrkesgrupp med någon utpräglad macho-kultur, i sånt fall lär de varken använda cykelhjälm eller väst. Är de däremot seriösa yrkesmän så kommer de snart att på samma sätt som hantverkare, idrottsmän, sotare och andra yrkesgrupper använda de skydd som står till buds.

Mvh

• Anonym

Det är ju väldigt oansvarligt av honom när han vet hur du känner och när det är ett riskobjekt. Men prata med en man är ju många gånger som att prata med en vägg. jag tror att  många OV anser att det händer inte så "ofta" å då är risken liten

• Anonym

Men om han har väst på krogen så tycker man ju att han borde inse att han bör ha det på ett objekt med vapen

• Anonym (fru)

MrM och anonym.

Jag HOPPAS att tar sitt förnuft till fånga och börjar att använda västen.
    Han har fått låna den via arbetet o har därmed sluppit att köpa en för 8000-10 000:-
    Man tycker att bara DET borde fungera, men tydligen inte...

• Anonym (fru)

Ja, man kan tycka det.
    Jag förstår mej inte på det snedvridna sättet att tänka annorlunda.

Anonym skrev 2007-08-10 12:16:11 följande:
    Men om han har väst på krogen så tycker man ju att han borde inse att han bör ha det på ett objekt med vapen
  • Anonym

jobbar han ihop med någon samtidigt som du kanske kan prata med som i sin tur kan prata med gubben din?

• Anonym (Oxå orolig)

Min bror jobbar som säkerhetsvakt åt en som oxå kräver att han ska bära vapen, men det krävs även att han använder skyddsväst.
    Visserligen så arbetar min bror inte i Sverige utan i USA, kanske är det andra regler där!?
    Men även när min bror arbetat i Sverige och varit säkerhetsvakt åt personer som inte alls är lika utsatta som den han arbetar åt nu så har han burit väst.

Jag tycker inte att du är löjlig, däremot så tycker jag att din man är oansvarig och faktiskt lite töntig som inte vill bära väst.

Jag kan säga att jag är orolig för min bror varje dag, trots att han bär väst och att bilen de åker i när de är ute och åker har skottsäkra glas.
    Vi hörs varje dag på ett eller annat sätt trots att han bor i USA och jag i Sverige, det är bra med SMS och mail

Hoppas att din man tänker om och börjar bära väst i sitt jobb, det tycker jag borde vara självklart för honom att ha.
    Lycka till

• Anonym (fru)

Han arbetar 10 mil från hemmet, så jag har aldrig träffat hans arbetskamrater..

Anonym skrev 2007-08-10 12:24:19 följande:
    jobbar han ihop med någon samtidigt som du kanske kan prata med som i sin tur kan prata med gubben din?
  • Anonym (nej)

Jobbar själv som polis. Det är inte bekvämt med väst men livsviktigt!!!!!! Ingen kan någonsin förutsäga när den kan komma att behövas. Enligt statestik florerar det mängder med vapan i samhället som vi inte vet om.

Brukar själv tänka på Malexandermorden för att motivera mig att vara beredd på det oväntade. De poliser som blev skjutna då var antagligen inte mentalt förberedda på att bli beskjutna.

Man ska inte vara på helspänn hela dagarna men i ett jobb där våld/eldstrid kan förekomma bör man vara mentalt förberedd på att det kan vara idag jag måste skjuta någon eller vise versa. Jag tänker inte bjuda på möjligheten att skjuta mig pga att jag slarvar!!!!!!!!!!!

Hoppas han inser fakta, det är en billig livförsäkring typ som säkerhetsbältet!!!!!!!!

• Anonym (fru)

Tack.
    Känns bra att jag inte överreagerar.
    Man har tidigare suttit och undrat om det verkligen är JAG som är töntig, men somsagt, känns skönt att det inte är så!!!

Anonym (Oxå orolig) skrev 2007-08-10 12:24:34 följande:

Min bror jobbar som säkerhetsvakt åt en som oxå kräver att han ska bära vapen, men det krävs även att han använder skyddsväst.Visserligen så arbetar min bror inte i Sverige utan i USA, kanske är det andra regler där!?Men även när min bror arbetat i Sverige och varit säkerhetsvakt åt personer som inte alls är lika utsatta som den han arbetar åt nu så har han burit väst.
    Jag tycker inte att du är löjlig, däremot så tycker jag att din man är oansvarig och faktiskt lite töntig som inte vill bära väst.Jag kan säga att jag är orolig för min bror varje dag, trots att han bär väst och att bilen de åker i när de är ute och åker har skottsäkra glas.Vi hörs varje dag på ett eller annat sätt trots att han bor i USA och jag i Sverige, det är bra med SMS och mail Hoppas att din man tänker om och börjar bära väst i sitt jobb, det tycker jag borde vara självklart för honom att ha.Lycka till
Svar på tråden Hur får jag min man att bära skydd/skottsäker-väst i arbetet?