• Anonym (fru)

Hur får jag min man att bära skydd/skottsäker-väst i arbetet?

Jag blir mer eller mindre tokig på min man.
    Han arbetar som ordnings/säkerhetsvakt och bär vapen i tjänsten.
    "Objektet" de arbetar vid, KRÄVER att de ska ha vapen, helt logiskt enligt min mening då det är ett ganska utsatt objekt.
    MEN, min make är så sämst på att bära skydds/skottsäker-väst när han arbetar.
    Jag resonerar så, att ska han bära vapen i tjänsten, ska han väl vara utrustad/skyddat IFALL någon skulle ta hans vapen/komma med eget vapen och skjuta?
    Han resonerar att "det händer aldrig honom".
    Så har säkert de andra vakter/poliser/privatpersoner också resonerat, tills det har varit försent.

Jag vet inte HUR jag ska nå fram till honom.
    Som det är nu, så vet jag aldrig om han kommer hem på kvällen eller inte, jag vet inte om han ska vara i livet när han slutar sin arbetsdag.

Är jag löjlig som tänker mej in i alla skräck-scenarion?
    Jag vill inte förlora min make & pappan till vårat bar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-08-17 15:46:48:
    Kan uppdatera lite.
    Ett väldigt upprört sms (från mej) fick honom att tänka till lite.
    Jag är innerligt glad för att han gjorde det.

TACK alla som stöttat mej.
    Trodde ett tag att jag aldrig skulle "lyckas omvända" (kan man säga så?) honom!!!

• Svar på tråden Hur får jag min man att bära skydd/skottsäker-väst i arbetet?
  • MrM

Det finns ingen lag som reglerar att vuxna måste ha cykelhjälm, men idag har de flesta som cyklar regelbundet insett att det är en vettig pryl. Nu vet jag inte om detta är en yrkesgrupp med någon utpräglad macho-kultur, i sånt fall lär de varken använda cykelhjälm eller väst. Är de däremot seriösa yrkesmän så kommer de snart att på samma sätt som hantverkare, idrottsmän, sotare och andra yrkesgrupper använda de skydd som står till buds.

Mvh

• Anonym