Inlägg från: Pallas Athena |Visa alla inlägg
  • Pallas Athena

Mjölkallergitråden - bebisar

Idag tänker vi göra något drastiskt! Vår yngsta vägrar sluta amma och vill inte ha varken Nutramigen eller EkoGos välling..
    Och samtidigt vill läkarvikarien som vi träffad eunder sommaren att vi ska börja återintroducera mjölk i hennes kost för att få se om det verkligen är den som ställer till det eftersom pricktestet inte visade någonting. Så vi bestämde oss för att prova med lite vanlig välling i ikväll. Det känns som om vi (åtminstone på sikt) bara har en win-win-situation, om hon tål den kan vi fortsätta att ge en välling som hon (förhoppningsvis) tycker om, om hon inte tål den kan vi komma med bevis till läkaren som inte ville tro på allergi..
    Så vi förväntar oss väldigt lite sömn under natten och en ren utmattning, men samtidigt är det ändå bra att ta det idag, för imorgon ska storasyster vara hos mormor, så vi får en chans att vila upp oss under dagen.
    Så håll tummarna för oss!

• Pallas Athena
    Blå Flygare skrev 2007-08-10 18:04:16 följande:
    Pallas: håller tummarna Hur mkt vågade ni ge?
    Vi har inte gett henne än, hon fick mannagrynsgröt gjord på havremjölk nyss, och sen får hon vällingen sådär vid niotiden, när storasyster har somnat och vi kan ägna oss åt lillasyster helt och hållet om hon får ont i magen.. Men det får nog hon avgöra hur mycket det blir, vi har tränat magen på gluten upp till ca 5 tsk (gröt), så det blir väl som mest någon liknande mängd med välling..
  • Pallas Athena
    Blå Flygare skrev 2007-08-10 19:29:56 följande:
    Hur starkt har hon reagerat innan? Tycker 5 tsk låter lite mycket.
    Ja, det kanske är lite väl mycket.. Men jag tänkte nog ta det lite lugnt och ge det i omgångar, för hon har reagerat väldigt snabbt innan, så jag tänker att om hon kommer reagera denna gången så blir det typ direkt.. Hon har reagerat mot färsk mjölk genom att spy upp allt ur magen, men med tillagad mjölk har hon fått ont i magen och varit ledsen i sådär en halvtimme direkt efter att hon ätit. Så jag tänkte koka vällingen (för att vara riktigt säker på att den blir tillagad) så hoppas jag på att hon kanske inte reagerar på den.. Har ätit kex med mjölkpulver i utan att hon reagerat på dem, så det är därför som vi vågar ge lite mer nu..
    FAst jag vet inte.. sitter här och tvekar ändå! Ska se om vi vågar eller inte..
  • Pallas Athena
    Blå Flygare skrev 2007-08-11 09:52:01 följande:
    after8: Byt ut smöret mot mjölkfritt margarin och mjölken mot havredryck. Blir godare om man gör chokladkaka eftersom det är ganska mycket havredryck. Bättre att baka själv så man vet hur mycket ägg det är i.
    Men brukar man ha mjölk i sockerkaka..? Jag brukar göra dem (även vanligtvis) på ägg, socker, mjöl och smält smör och så smaksättning..? Så det enda man behöver byta ut vid mjölkfritt är margarinet..

Vi vågade inte ge välling.. Jag åt några små chips med mjölksocker i, och tyckte hon reagerade på dem, så vi vågade inte prova med mer mjölk.. Vi får se om vi vågar i kväll eller om vi ska låta det vara..
  • Pallas Athena

När det gäller vårdbidrag har jag fått veta av min bror som jobbar på FK att de inte ens prövar ärendet om inte merkostnaderna övergår 14 700 (tror jag det var) kr om året! Och även om de gör det så är det alltså inte säkert att man får bidrag!

• Pallas Athena

Jag älskar GoGreens MiniMat! Krämig som Keldas minimat, men gjord på havre.. Funkar perfekt med lite vitlök, lite curry eller lite sweet chilisås.. Senaps går också bra, eller krossade tomater.. Ingen redning behövs, så det blir ingen mjölsmak heller!

• Pallas Athena
    Blå Flygare skrev 2007-08-12 20:01:12 följande:
    Pallas: Jag har aldrig testat Mildas Minimat, så jag har inget att jämföra med. Hur är den jämfört med iMat?
    Tjockare, men typ samma smak.. och kokar du den lite så blir den ännu tjockare! Väl värd att testa! Fast den är rätt ny, så vår lilla lokala ICA-affär har inte hunnit få in den, utan bara Maxi - men jag har bett vår affär att ta in den och det skulle inte vara några problem vad jag förstod!
  • Pallas Athena

Hjälp!
    Ge mig era bästa tips för avvänjning/övergång till annan mat än bröstmjölk!
    Sitter på jobbet nu och maken hemma har panik.. Minna vägrar helt plöstligt att äta! Bröstmjölken i flaska, välling (EkoGo) utblandad i bröstmjölk, välling blandad med vatten, Nutramigen, Nutramigen med vaniljsocker/socker i! Ingenting duger! Gröt går inte heller, endast fruktpuré har hon gått med på, men nu är den slut och hon kan ju ändå inte gärna leva på fruktpuré!?
    Hur ska vi göra för att jag ska kunna jobba 6 timmar om dagen!? Har insett att jag kommer få fortsätta amma på kvällar och nätter ett tag till, det har jag inget emot, men jag mår så dåligt för hennes skull nu!
    HJÄLP!

• Pallas Athena
    Modesty2000 skrev 2007-08-13 11:43:54 följande:
    Jag har lite samma problem som Pallas Athena...Fia vägrar helt plötsligt att ta Nutramigen...hur mycket socker eller vaniljsocker brukar ni ha i?
    Varför ska de vara så jäkla envisa mot sitt eget bästa??
    Vi brukade ha typ en halv tesked i 120 ml Nutramigen.. Så att det smakar rdentligt, men inte är starkt för den lilla känsliga munnen!
  • Pallas Athena

Suck! Vårt sista hopp (Sinlac) fanns inte inne på vårt apotek, de kunde beställa hem det och få det tidigast på onsdag.. Det innebär ju två dagar till av det här vansinnet!
    Till slut åt hon visserligen 80 ml bröstmjölk, men inte mer förrän jag kom hem! Så från tre på natten till halv fem på eftermiddagen åt hon alltså bara 80 ml bröstmjölk och en halv burk risgröt med frukt! Usch, vad det värker i mitt hjärta för lilla älsklingen..

Svar på tråden Mjölkallergitråden - bebisar