• Hoppetussan

kanin- dvärgvädur eller vanlig dvärgkanin?

Hej

Jag har fått möjligheten att ta hem någon av de jättefina kaninungar som min granne ska sälja.
    Hon har både dvärgvädurar och vanliga dvärgkaniner.

Om jag vill ha en kelen kanin som inte gärna bits men även en kanin som kan busa lite och om jag kanske vill ha en rumsren sådan vad är då lättast tror ni?

Dvärgvädur eller dvärgkanin och i såfall honoa eller hane?
    Jätte tacksam för svar.

• Svar på tråden kanin- dvärgvädur eller vanlig dvärgkanin?
  • fragmina

Är absolut ingen expert, men har haft både vanliga dvärgkaniner och dvärvädurar av olika kön och min uppfattning är nog att den lugnaste och mest keliga rasen av dem är definitivt dvärgvädur. Sen i fråga om kön så kan nog hanarnas urin lukta lite mer fränt, kan ju vara bra att tänka på om man ska ha den som innekanin....Men jag skulle nog absolut välja en dvärgvädur! Min ena dv.vädur hade jag lös inne i lägenheten när jag bodde där, och han skuttade in och gjorde sina behov i buren som jag hade öppen på golvet.
    Lycka till med ditt val!

• isisisis

Jag har samma erfarenhet.
    Dvärgvädurar eller vanliga vädurar kan bli som katter nästan.
    Väldigt sällskapliga djur,som inte mår så bra av att sitta i bur.
    Man får bara se till att man får undan allt som de kan gnaga på.
    Sladdar och annat,och ha lite koll.Låsa in dem på natten .

• Hoppetussan

Har fastnat lite för en vanlig dvärgkanin och den verkar rätt kelen och nyfiken på en. Blir de inte så keliga kanske?

• fragmina

Är ju himla svårt att säga, men generellt så är det nog allmänt känt att dv.vädurar har ett lugnare temperament och är lite mer keliga. Vanliga dvärgkaniner kan ofta vara lite mer "sprättiga" om du förstår hur jag menar. Men om du redan har fattat tycke för en speciell liten en så har du nog bestämt dig, kan vara svårt att tänka sig någon annan då, jag vet själv hur det kan vara........Jag gick in i en djuraffär en gång för några år sedan och skulle bara köpa en termometer till akvariet.....kom ut med en helt bedårande liten dv. vädur som jag naturligtvis inte hade tänkt köpa, men jag blev TOTALT "förälskad" i det lilla livet.!:)
    Det var för övrigt han som jag hade lös inne, så min magkänsla var ju helt rätt!
    Om man håller på med dem mycket så tror jag säkert att vilken ras som helst blir kelig!

• Zaria

Tycker du skall köpa Dvärgkaninen om det är den du vill ha,mycket beror på hur mycket tid du lägger ner på den också.

• socker toppen

Jag har varit uppfödare av båda raser,jag tycker att dvärgvädurar är lugnare och mindre bitiga,perfekt om man har barn.
    dvärg kaniner är mer skvättig och bitig av sig tycker jag.

• diiiianaaa

En hane !. ehm min kanin bits och det är för han e sur. får inte han o sluta i hlr. men mina andra 2 som jag hade innan dom bet aldrig. det är från Kanin till kanin ! har haft dvärgvädur och en hermelinkorsning(sån med stående öron)

Svar på tråden kanin- dvärgvädur eller vanlig dvärgkanin?