• SannaStina

Löpbeteende trots kastrering?

Jag har en hona som fyllde 1 år i maj och som hamnade i löp i mars. Hon löpte do konstant i 5 veckor innan vi sökte hjälp hos veterinär och fick stopp på det med många dagars p-piller. 10-14 dagar senare så kastrerade vi henne på Lunds djursjukhus.

Men nu sedan ca 3-4 dagar har hon börjat bli orolig och mjauar mycket (men inte lika mycket som när hon löpte i mars!), sitter vid dörren ofta och har rymt ett par gånger (är innekatt).

KAN en katt trots kastrering "löpa" ändå? Har de missat något på operationen tror ni?
    Någon annan med detta beteende?

• Svar på tråden Löpbeteende trots kastrering?
  • Enkiteng

Det kan ibland finnas äggstocksvävnad utanför äggstockarna som kan bli kvar och avge hormon efter en kastration. Tror inte det är så vanligt, men det kan ske.

• virrr

Jag har en kompis som steriliserade sin katt och hon hade sånt beteende som TS beskriver och det är som Enkiteng beskriver, dom glömde kvar lite äggstocksvävnad.

• annmi

SannaStina : Kastrerade du eller stereliserade du kissen?
    Kastrerade du så plockades ju allting ut & då finns inget kvar!
    Då bör kissen INTE löpa...

• SannaStina
    annmi skrev 2007-08-10 18:25:18 följande:
    SannaStina : Kastrerade du eller stereliserade du kissen?Kastrerade du så plockades ju allting ut & då finns inget kvar!Då bör kissen INTE löpa...
    Kastrering antar jag de gjorde för det var en stor bukoperation!
  • virrr

Kastrerar gör man väl bara med hankatter och stereliserar honkatter eller?

• SannaStina
    virrr skrev 2007-08-10 22:14:18 följande:
    Kastrerar gör man väl bara med hankatter och stereliserar honkatter eller?
    Trodde jag med tills jag fick läsa en artikel av en veterinär som var lite irriterad på de där ordens användning då många tror som du. Det är istället som så att kastrering gör man på båda könen när man plockar bort fortplantningsorganen - du kan definitivt aldrig bli gravid igen. Vid sterilisering så kan man ha kvar alltihopa men sädesledarna eller äggledarna är avklippta eller fått ett snöre runt sig. Då kan man inte heller få ungar men syr man ihop äggledare/sädesledare igen eller tar bort snöret så kan de vara fertila igen då alla organ är kvar.
  • virrr

Fungerar det på människor också? Det med snöret alltså!Skrattande

• socker toppen

jag steriliserade min hona för tre år sedan och hon löper förfulla muggar iblan och lockar till sig hanar.

• maalisen73

Vid sterilisering finns löpet kvar, men vid kastrering plockas allt bort.Både honor och hanar kan kastreras. Vår hona var rätt pratig även efter kastreringen, så du tror inte att det bara är därför?

Ring djursjukhuset och fråga annars, de i Lund är rätt vettiga!

• SannaStina

maalisen73 - jo jag skall ringa djursjukhuset och fråga. Hann inte in fredags men måste göra det på måndag-tisdag om hon fortsätter.

Sedan upplever jag inte min katthonas jamande som pratighet utan mer som en klagan och ropande. Hon springer till dörrenofta och grannen har hört henne flera gånger sitta innanför dörren och jama när inte vi är hemma och jag har hört det när vi precis gått ut eller kommer hem innan vi öppnar dörren.

Hon har även ökat sin rymningsönskan och vi har jagat ikapp henne flera gånger.

Ha ribland funderat på att ändå gära henne till utekatt men drar mig för det. Hon verkar alldeles för nyfiken för sin hälsas skull och jag är osäker på om hon hittar hem igen. Likaså inbillar jag mig att hon kan bli knyckt då hon är helvit och många tycker det är speciellt med vita katter och med sin lilla rosa uppnäsa efter sin persermamma så ser hon så otroligt söt ut.

Här är en bild på henne:

• Rottis77

Det finns ju en lite risk att dom inte fått ut allt! Jag hade kontaktat Lundabygdens igen. Tyvärr tycker jag inte att dom i lund är så himla seriösa, vet att ialla fall förr fick djursjukvåradarna kasterar hankatterna, och det är helt sjukt.

• SannaStina

Undrar bara vad man gör då? Opererar om och letar? Eller ger P-piller?

• Rottis77
    SannaStina skrev 2007-08-11 23:10:00 följande:
    Undrar bara vad man gör då? Opererar om och letar? Eller ger P-piller?
    Det enda sättet att ta reda på om allt är borta eller inte är att öppna henne igen och det tycker jag i så fall att man ska göra, på DERAS bekostnad. När kastrerade du henne??
  • SannaStina

Jag kastrerade henne i april så det borde vara på deras kostnad då ju!

Svar på tråden Löpbeteende trots kastrering?