• tanten

Hur få igång ägglossning och menstration?!!

Jag är så frustrerad nu!! Va hos gyn i juni, fick gestapuran och fick en blödning men ingen mens efter det, med andra ord hände inget mer i min onormala knäppa kropp än innan! grrr.
    Någon som har tips på vad jag ska göra för att kicka igång kroppen? jooo jag vet, ring gyn och få tabletter men innan det? finns det inget jag kan ta? Jag har gjort prover hos gyn och undersökning och hon sa att hon såg inget onormalt och proverna visade inget onormalt heller.. shit vill ju bli gravid nu!!

• Svar på tråden Hur få igång ägglossning och menstration?!!
  • airamh

alla prover jag har tagit har oxå visat normala nivåer, men har ändå ingen ägglossning varje månad. I mitt fall högst ett par ggr om året. Egentligen är det ingen som har regelbunden ägglossning. Men det är ju oerhört olika från person till person.
    Du kanske ska ha hjälp med ägglossningen oxå, tex med Pergotime.

• Dollars matte

Så där var det för mig också. Kanske behöver du bara ta flera gestapurankurer i rad för att lura kroppen till att bli regelbunden, kanske behöver du även ägglossningsstimulerande medel.
    Har du bara varit hos vanlig gyn? Sök till en riktig fertilitetsutredning i stället. Vanliga gyn kan eller "får" ibland inte ge mer hjälp än att framkalla mens, och så har de ofta inte de rätta kunskaperna om ägglossningsstörningar.

När livet inte tar de vägar man har tänkt sig får man helt enkelt rita om kartan.
  • läslusen

Det kan också vara värt att pröva akupunktur. Det har hjälpt mig.

• Stina 74

När vi började denna karusell fick jag också Gestapuran första gången. När mensen uteblev fler ggr fick jag Provera istället, vet inte om det är någon skillnad men jag fick min mens några dagar tidigare efter Provera-kuren.

• tanten

stina74: var det riktig mens du fick då? och sedan efter det riktig mens? jag fick bara blödning efter gestapuran och sedan har det inte kommit något mera.. jag är så ledsen att inget händer och får vänta några månader på att bli kallad igen till gyn...

• Dollars matte

Vänta inte på att bli kallad, ring och boka ny tid själv istället!

När livet inte tar de vägar man har tänkt sig får man helt enkelt rita om kartan.
  • Irma1

Hej svejs.. Jag fick inte någon mens på 10 månader efter det att jag har ätit p-piller sen så fick jag provera för att sätta fart på mensen o pergotime för min ägglossning men det va bara provera som fungerade,fick mens men ingen ägglossning av pergo Försökte med enkel dubbel o trippel kur med pergotime men det funkade inte.. Tog FSH prov o då va det 19 högt så vi provade att göra om det o då va det normalt 5.. Nu har jag kommit till SU för att börja med Ivf. Ska snart sätta igång med provera igen o då hoppas att mensen ska komma o få börja spraya.. Men läkaren där sa att det finns en risk att jag kommit i klimateriet Eller så sa han att det kan vara det att jag har pendlat upp o ner i vikt.. Håller alla tummar jag har på att det ska funka..

Tanten: Förstår din känsla o jag tycker du ska ringa o boka en tid som dollars matte sa.. Jag har hållt på med utredning o tabletter i ett år nu o försökt att bli gravid sen Januari 06 Slutade då med mina p-piller men ingen mens kom.. Så det tar tid o komma dit jag kommit nu.. Lycka till alla..

• Stina 74

Om du menar att "riktig" mens är när den kommer till följd av en äl, så är svaret nej. Jag fick bara en blödning och för mig kom inte äl igång, så nu får jag stimulering för det och iom att jag nu får äl så kommer mensen av sig själv.

• Ine78

måste fråga... har mens varje månad, mer eller mindre punktligt.. har precis gått över är på bim dag 8 o nu kom den igång.. hur vet man att det är den "riktiga" mensen man får??
    Förlåt att jag lånade tråden, men hoppas på att nån kan hjälpa mig..

• sökande

Hej Irma ett,
    jag hade ett fsh värde på 21 när jag påbörjade min akupumkturbehandling (hade samtidigt blivit remmiterad till en ivf klinik) när jag tog proverna en gång till hade fsh gått ned till 15. Detta prov tog jag slutet maj 2005, 21/6 2006 visade det sig att jag blivit spontant gravid. Har nu en underbar dotter på 1 1/2 år och hoppas på att kunna få en till. Läkarna säger att det inte kommer att gå, jag är dock övertygad om att jag kommer att få en till (trots att mina fsh värden numera är skyhöga dvs 100)
    Vill med etta inlägg säga GE INTE UPP VILL DU NGT TILLRÄCKLIGT MKT KOMMER DET ATT SKE!!!
    Lycka till alla ni som försöker..

• Irma1

Sökande: Tack så mycket för ditt inlägg.. Vi kommer inte att ge upp.. Vi ska fixa det här.. Lycka till nu..

Svar på tråden Hur få igång ägglossning och menstration?!!