• Dino78

*Om man har mal (pratar med min farmor som

Om man har mal (pratar med min farmor som verkar ha det) vad gör man då? Finns det något malmedel man kan spruta i garderoben? Och vart köper man sånt i såna fall?

• Svar på tråden *Om man har mal (pratar med min farmor som
  • sengångare

kolla med ditt försäkringsbolag och kontakta antisimex, det är inte säkert att det kostar något.. tror jag?

• Auriel

Numera har man förbjudit mycket av det traditionella malmedlet, i sverige som var mycket effektivt. Mamma som jobbar mycket i ull använder cederträ när hon förvarar sina färdiga alster, och så kan man ju passa på att köpa i finland malmedel när man är där. Men har du redan angrepp behövs nog ngt som dödar, och inte bara gör att malen inte trivs.
    Cederträ bitar läggs, bland linnen och textiler som man vill skydda, det luktar oxå gott tycker jag. Som garderobsdoft
    Lycka till

• Lovalo

Man kan använda laveldelpåsar, eller spraya med "Radar", men om du sprayar måste du se till att barn/husdjur inte finns i närheten på några dygn. Håller med om att det nog är bäst att kontakta fastighetsägaren, det ska jag göra omgående pga liknande problem. Jag har fått tips om att man kan lägga ut skal från citrusfrukt, men det har ej provat. Föt att bli av med ohyran för gott krävs nog rejält kemiska insatser...

• kobra

mal tycker inte om, svartpeppar, apelsinskal, kanel, pelargon.

• My 2

För att få bort dem krävs tyvärr ingrepp av anticimex. Vi hade det i vår förra lägenhet vi var tvnga att:

1. Tvätta alla textilier, långtidsvädra det som inte gick att tvätta (ALLT, även det som låg i skåp och lådor...)
    2. Anticimex kom och sprayade på alla golvlistor, i alla ventiler och i alla garderober. Vi hittade härden i en ullmatta... *dubbelörk*
    3. Vi fick inte vistas i lägenheten på 24 timmar, husdjur på 48 timmar.
    4. I förebyggande syfte köpte vi sedan malkulor i vanlig livsmedelsaffär (på kemhyllan) och hade i garderoben. Vi var också noga med att inte låta Ullplagg ligga och "gro" till sig. Det är bara i ull de förökar sig.

Enstaka malar (eller pälsängrar som de heter) har alla, de kommer in utifrån och flyger ut igen, större mängder tyder på att de har hittat nåt gosigt att äta på ...

Sanering av Anticimex eller liknande ingår i alla hemförsäkringar och det är ingen självrisk, men ring försäkringsbolaget först så ni får rätt skadedjursbekämpare...

/my

Svar på tråden *Om man har mal (pratar med min farmor som