• Anonym

Hur konfronterar man en alkoholist?

Vi har en alkoholist i familjen.
    Han dricker öl, vin eller sprit varje kväll. Inte så han blir aspackad, men ganska mycket.
    Han är "manipulativ" och visar sina bästa sidor så fort man känner att man "lessnar" på honom... känns som ett spel.
    Han har det rätt struligt i livet över huvud taget.
    Hans "egna" familj har skygglapparna på.
    Hans bror (min man) är den enda som vågar se vad som händer...
    Men hur konfronterar vi honom?!
    Eller snarare, hur hjälper vi honom??

• Svar på tråden Hur konfronterar man en alkoholist?
  • Anonym

Ja det är den eviga frågan om hur man ska hjälpa någon som inte vill eller inser att den behöver hjälp.
    Men jag rekommenderar att ni hör av er till TIDA eller närmaste lokala behandlingcenter för råd och stöttning.
    I regel KAN MAN INTE göra något för någon som inte har insikt.
    Men man kan hjälpa denne människa på vägen genom att säga ifrån eller uttrycka sin oro, rädsla eller att man helt enkelt är less eller arg.. Och hoppas att det ska sätta bollen i rullning!
    Att det finns skygglappar runt omkring är väldigt vanligt. De är vad som ofta kallas för "medberoende".. De är en del utav problemet.. även fast de absolut inte vill vara det.

Det är ett komplext problem. Både för den som missbrukar och för alla i dess närhet.
    Men jag råder er att söka den hjälp som finns omkring.
    AA är ju en organisation som också finns i alla städer som kan hjälpa till..

Hoppas allt går bra!
    KRAM

• Anonym (a)

Det enda som gäller är att överbevisa dem, alkoholister ljuger för ALLA inklusive för sig själv.
    Det finns en hel del kring ämnet på nätet.
    När jag jobbade som chef fick jag lära mig att det viktigaste är att "samla bevis" (saker som hänt) för att överbevisa dem.

• Anonym

Tack för era svar  har ni länkar??

anonym a, vad menar du med att samla bevis, kan du ge exempel?

• Anonym (a)

Faktiska saker som hänt.
    Exempel: tisd xx jan kom du försent till jobbet och luktade sprit. Fredag samma vecka luktade du sprit efter lunch, då du också uppfattades som "berusad" av mig.

Med familj, skulle jag förmodligen översätta det till: Fastän kl bara var xx och vi kom och hälsade på hade du redan druckit (+ datum), när vi åt middag (datum/klockslag) drack du 4 glas vin på samma tid som vi andra hann med ett glas osv. Jag/Vi vet att du har gömt sprit på xx-ställen (under badkaret, i bilens baklucka, i vedboden, osv.).

Håller med Anonym. Det är ett komplext problem, ta hjälp av de som vet vad ni kan/inte kan göra.

• Anonym

Ok... Men han bor en bit ifrån oss, men har bott hos oss från och till i sommar.
    Han dricker precis varje kväll, det vet jag. Kan hända att han råkat hoppa över nån kväll. Har aldrig plockat så mycket tomburkar osv som jag gjort denna sommar... Han gör det mest i sin ensamhet och verkar inte "gömma" sitt beteende. Han är gärna vaken hela nätterna och sitter vid datorn och spelar nätpoker eller hänger på nåt forum och så dricker öl då. Sover till eftermiddagen... Då kliver han upp och liksom "manipulerar" en med sitt beteende så man tillslut står där och känner att " ja det kanske inte är så farligt ändå" att man överdriver....
    Men han kan ju inte må bra.

Anonym (a) skrev 2007-08-10 21:26:05 följande:
    Faktiska saker som hänt.Exempel: tisd xx jan kom du försent till jobbet och luktade sprit. Fredag samma vecka luktade du sprit efter lunch, då du också uppfattades som "berusad" av mig.Med familj, skulle jag förmodligen översätta det till: Fastän kl bara var xx och vi kom och hälsade på hade du redan druckit (+ datum), när vi åt middag (datum/klockslag) drack du 4 glas vin på samma tid som vi andra hann med ett glas osv. Jag/Vi vet att du har gömt sprit på xx-ställen (under badkaret, i bilens baklucka, i vedboden, osv.).Håller med Anonym. Det är ett komplext problem, ta hjälp av de som vet vad ni kan/inte kan göra.
  • Anonym

Nån mer som har nåt att bidra med...?

Svar på tråden Hur konfronterar man en alkoholist?