Utmattad mamma med krävande bebis
Sonen är sju veckor gammal och jag är helt slut. De senaste dagarna har jag känt mig svimfärdig av trötthet och utmattning. Jag vill bara sova och känner att jag nästan inte bryr mig längre om sonen skriker. Jag orkar inte göra mycket alls och känner mig som en vandrande zombie. Jag vill, men orkar inte kontakta mina kompisar. Saker som jag velat plocka undan hemma ligger fortfarande framme efter sju veckor. Jag har inte haft tid att göra något annat än att vara mamma. Sonen är aktiv och sover väldigt lite. Jag är lycklig om han sover en enda timme någon dag. Jag skulle behöva en paus, bara en enda "ledig" timme skulle vara guld värd. Har stöd från min man som hjälper till så mycket han kan, men då sonen inte vill ta napp eller flaska så är det svårt för min man att avlasta mig. Maken har också försökt att ta ut sonen på promenad i vagnen, men det har inte gått bra då sonen har skrikit och velat tillbaka till sin trygghet som han har i mina bröst. Sonen vill fortfarande äta varje timme på dagarna och varannan till var tredje timme på natten. Det är nog det som tar mest på mina krafter. Så fort jag försöker göra något, som att ta en dusch, så börjar han skrika även om hans pappa har honom och försöker trösta. Sonen har inte kolik, utan slutar skrika så fort han blir ammad. Amningen fungerar dock inte alltis så bra då han ibland sprattlar och inte får bra tag om bröstet eller så ligger han och småsnuttar och halvsover.
Idag lyckades jag komma iväg och träffa en kompis som fick barn ungefär samtidigt. Efter att ha träffat henne och hennes bebis känner mig bara ännu mera nere. Deras son verkar vara ett helt underbart lättskött barn, som sover mycket, äter och bajsar sällan och aldrig spyr. Jag vet att barn är olika, men det känns tungt att vår son är "värst" på alla sätt. Förutom att han sällan sover och alltid är hungrig så spyr han massor och bajsar säkert sju gånger per dag och stora lass som ibland läcker genom blöjorna. Jag trodde det skulle bli jobbigt att få barn, men så här jobbigt trodde jag inte att det kunde vara. (Lite bättre har det i alla fall blivit. Jag kan numera äta de flesta mål mat utan att ha sonen vid bröstet...)
Snälla, ge mig hopp och råd!