Immun mot magsjuka/kräksjuka?
Har läste någonstans för ett tag sen att vissa är immuna mot magsjuka och/eller vinterkräksjuka
Hur blir man det?
Har läste någonstans för ett tag sen att vissa är immuna mot magsjuka och/eller vinterkräksjuka
Hur blir man det?
Genom att man har en viss gen. Medfött, alltså.
Jag undrar också! Finns inget värre än magsjuka. Har total fobi...
tack för länken!
är det ärftligt, alltså om ena föräldern är immun, kan barnet ha chans att bli det också?
Intressant, trodde ett tag att jag var det men jag har haft maginfluensa en gång, i en dag.
fipa 2 skrev 2007-08-10 22:33:24 följande:
Vissa är immuna mot vinterkräksjuka, men vanlig magsjuka kan man få ändå ...
är man sur i magen alltid (det är sällan man vet om man är det eller ej såvida man nu inte är kraftigt dvs mycket å ofta sura uppstötningar osv) så får man ingen magsjuka.
både jag (34 år) å dottern (8 år) är det å är "aldrig" magsjuka, förutom en enda gång å det vart i vintras som vi båda fick enorm vinterkräksjuka å spydde i 4 dar!
Aha! Tänk om jag är immun då, underbart!
Och hur vet man förresten att man har vinterkräksjukan? Kräks man bara eller har man diarré också? I vintras var dottern sjuk, feber och kräk i 2 dagar sen diarré i ett par till. Lillebror fick feber och diarré, vi vuxna inget alls. Var det bara ett vanligt magvirus kanske?
Jag har aldrig haft Calici virus. Torkat spyor bajs fått kräk på mig på jobbet då calici konstaterats så jag antar att jag har genen.
Å andra sidan så har jag levt på toa när jag väntat mina 5 barn så min beskärda del av spyor har jag fått på annat sätt.