• fipa 2

Immun mot magsjuka/kräksjuka?

Har läste någonstans för ett tag sen att vissa är immuna mot magsjuka och/eller vinterkräksjuka

Hur blir man det?

• Svar på tråden Immun mot magsjuka/kräksjuka?
  • Sencha

Genom att man har en viss gen. Medfött, alltså.

• marre726

Jag undrar också! Finns inget värre än magsjuka. Har total fobi...

• fipa 2

tack för länken!

är det ärftligt, alltså om ena föräldern är immun, kan barnet ha chans att bli det också?

• Mumin

Intressant, trodde ett tag att jag var det men jag har haft maginfluensa en gång, i en dag.

Ingen kan allt, men alla kan nå´t. Man får väl vifta med den stump man fått!
  • Sencha

fipa 2 skrev 2007-08-10 22:33:24 följande:

tack för länken!är det ärftligt, alltså om ena föräldern är immun, kan barnet ha chans att bli det också?
    Ja, om det är genetiskt så är det ärftligt
  • lövet2

Vissa är immuna mot vinterkräksjuka, men vanlig magsjuka kan man få ändå ...

• Sencha
    lövet2 skrev 2007-08-10 22:38:18 följande:
    Vissa är immuna mot vinterkräksjuka, men vanlig magsjuka kan man få ändå ...
    Ja, man kan få andra sorters magsjuka än kräksjuka.
    Vad betraktar du som "vanlig magsjuka"?
  • hotten

är man sur i magen alltid (det är sällan man vet om man är det eller ej såvida man nu inte är kraftigt dvs mycket å ofta sura uppstötningar osv) så får man ingen magsjuka.
    både jag (34 år) å dottern (8 år) är det å är "aldrig" magsjuka, förutom en enda gång å det vart i vintras som vi båda fick enorm vinterkräksjuka å spydde i 4 dar!

• lövet2
    Sencha skrev 2007-08-10 22:39:56 följande:
    Ja, man kan få andra sorters magsjuka än kräksjuka.Vad betraktar du som "vanlig magsjuka"?
    Magsjukevirus (t ex rotavirus).
  • Mumin

Aha! Tänk om jag är immun då, underbart!
    Och hur vet man förresten att man har vinterkräksjukan? Kräks man bara eller har man diarré också? I vintras var dottern sjuk, feber och kräk i 2 dagar sen diarré i ett par till. Lillebror fick feber och diarré, vi vuxna inget alls. Var det bara ett vanligt magvirus kanske?

Ingen kan allt, men alla kan nå´t. Man får väl vifta med den stump man fått!
  • LIVochLinnea

Jag har aldrig haft Calici virus. Torkat spyor bajs fått kräk på mig på jobbet då calici konstaterats så jag antar att jag har genen.
    Å andra sidan så har jag levt på toa när jag väntat mina 5 barn så min beskärda del av spyor har jag fått på annat sätt.

Svar på tråden Immun mot magsjuka/kräksjuka?