Turkisk yoghurt till 8 månaders?
Kan man ge det?
Min dotter får det till frukost med mosad baban, hon älskar det.
men nu har jag hört att man inte ska ge mjölkprodukter till barn under 1 år?
stämmer det?
Kan man ge det?
Min dotter får det till frukost med mosad baban, hon älskar det.
men nu har jag hört att man inte ska ge mjölkprodukter till barn under 1 år?
stämmer det?
Man ska inte ge ren mjölk att dricka. Jag har i creme fraiche i hennes mat o lite mjölk till gröten. Så mår hon bra i magen är det inga problem.
okej, så om man testar med lite youghurt och de inte reagerar så är det ingen fara?
hennes mage verkar ok!
Man ska väl ge begräsat med mjölkprodukter till barn under 1 år, men man ska ju börja introducera det nångång där vid 8-9 månader. Så det är nog ingen fara, vi började ge vår dotter turkisk youghurt nångång vid samma ålder.
Jag har gett yoghurt i bananen sedan hon var 7 månader.
Bvc sa att det va ok.
Men inte mjölk att dricka, bara vatten.
hur mycket är lite?
varför får de inte dricka mjölk?
Jag ger en matsked till en mosad banan.
Vet ej varför med mjölken
oki tack
Det är ju även lite yoghurt i vissa barnmatsburkar. Jag har börjat testa med lite turkisk yoghurt blandat med fruktpuré till min bebis som är snart 9 månader. Mycket uppskattat. Jag tar en halv burk fruktpuré och ungefär lika mycket yoghurt.
Man ska inte ge mjölk att dricka till maten till barn under 1 år eftersom mjölk hämmar järnupptaget och barnen ofta har ganska stort behov av järn just då (de reserver av järn som de fått av mamman innan födseln är på upphällning). Att ge mjölkprodukter som te x mellanmål är helt ok
Aha då kanske lilla räkan kan hjälpa mig med en annan sak. Min kille är inte så förtjust i pulvergröt, skulle vilja testa "vanlig" men funderar lite på det där med järnet, då barngrötar är berikade med just järn
Varför Turkisk Yoghurt??
vår dotter fick mjölk att dricka vid 10 mån och det har inte blivit några problem. Turkisk joggi e bra! Mycket fett som e bra för småbarn.
Louise H: Kör på med din egna gröt!
Vi har fått rådet att det är helt ok, från det att han började med gröt. Vi har mixat havregrynen lite, det är det enda. Mannagrynsgröt väntar vi nog med ett tag.
Havregrynsgröt och aprikospuré! Perfekt.
Ger du ditt barn en varierad kost, med grönsaker och så, så får han/hon i sig det barnet behöver.
min son får yougurt till mellanmål + smörgås och bananslantar. t ex ..
han e 10 månader snart.