Mjölkfri mjölkersättning?
Hej! Är det någon som vet om det finns någon annan sorts mjölkfri ersättning än nutramigen? Min son tycker nämligen inte alls om den. Mvh/
Katja
Hej! Är det någon som vet om det finns någon annan sorts mjölkfri ersättning än nutramigen? Min son tycker nämligen inte alls om den. Mvh/
Katja
Hej!
Nutramigen är inte mjölkfri, men visst finns det sådana. Det finns mjölkersättning som baseras på soja (t ex ProSobee). Kolla med apoteket.
Finns flera andra ersättningar som är lämpliga vid mjölkallergi, exempelvis Pepti Junior, Profylac. Finns de som är baserade på soja, men dessa skrivs ut i ganska liten utsträckning pga allergirisken.
Nutramigen är visst mjölkfri!!
Det finns profylac på apoteket oxå. Den är både mjölkproteinfri och sojafri.
Har du provat att blanda nutraigen med bröstmjölk eller haft i lite socker? Det kan smaka lite bättre då...
Tack ska ni ha! Då blir det apoteket nästa, och pepti/profylac . Ska försöka komma ut en sväng på stan ikväll!:D
Ja, vi har testat det också.:) Den stinker verkligen den där, så jag förstår faktiskt att sonen inte gillar det..
Proteinet i Nutramigen är hydrolyserat vilket gör att det är lämpligt för allergiker, men det betyder inte att den är mjölkfri. Men som sagt, det finns alternativ, både mjölkbaserade [som Nutramigen] och andra.
Tipset med socker i Nutramigenet är väldigt bra. Vår lillkille vägrade äta det till en början, men bara lite lite socker i gjorde all skillnad i världen.
Pepti-Junior och Profylac är bägge mjölkhydrolysat precis som Nutramigen. Skillnaden är dock att Pepti-Junior och Profylac är hydrolysat på andra delar av mjölkens protein, vilket ger en betydligt mindre skarp lukt/smak jämfört med Nutramigen.
Att ha i lite socker kan underlätta, men det går också att i början blanda ut med bröstmjölk, så att lösningen får en smak som barnet känner igen.
Visst har du möjlighet att få dessa preparat utskrivna på livsmedelsanvisning?
hej igen!
Jag tror att jag kan fixa det(har ju mängder med nutra hemma, som inte uppskattas;D), men jag ska in till apoteket nu.. Funkar någon av dom andra bättre än nutran ska jag fixa recept. Helammar nu, men ibland är det ju bra att ha annat. Ska eventuellt ut en sväng ikväll, och mjölken rinner inte till så bra med pumpen. Det verkar lovande det ni skriver, med mindre skarp lukt. Jättetack ska ni ha!
På mina Nutrmigenburkar ÄR mjölkfri... är gjort på majs ju!
Förstår inte vad ni fått de ifrån?!?
Nutramigen innehåller ett kaseinhydrolat, vilket baseras på komjölk. Men i och med att proteinet är just hydrolyserat är det lämpligt för de som är allergiska mot komjölksprotein.