Mamma/extramamma
Jag vänder mig till er som är extra/bonus/styvmammor (eller vilken benämning ni har på er roll i familjen). Jag vänder mig alltså inte till andra personer som vill sätta dessa extra/bonus/styvmammor på plats. Även extra/bonus/styvpappor är välkomna. Det jag undrar över är er syn på vad som skiljer er från de biologiska föräldrarna. Kan även tillägga att jag menar de vars bonusbarn är av det yngre slaget samt att man har varit tillsammans med bioföräldern en längre tid och barnet faktiskt har en syn på er som en extra förälder.
Man får höra lite här och där att ett barn har en mamma och en pappa, och sedan kan barnet ha extramammor/pappor. Eller, en extramamma kan aldrig ta över en roll av en (biologisk) mamma, vilket jag förstår till viss del då barnet självklart kommer att undra om människan som är halva orsaken till barnets existens.
Men det jag undrar över är alltså hur ni ser på er roll, vad skiljer er från biomamman, hur ser det ut i praktiken? Känner ni att ni tar ett steg tillbaka av respekt för biomamman för att inte "ta över" hennes område?
Läste en tråd tidigare under dagen där det stod "du vet att du är en mamma när..... " och sedan var det en massa exempel som när du ska ut och shoppa till dig själv men allt du kommer hem med är barnkläder, eller ditt sällskap på toan inte längre är din tjejkompis utan ett barn, tid för att poopa betraktar du som egentid, mm. Det jag tänkte när jag läste den tråden var att så ser situationen ut för mig, men jag är ingen mamma, utan en extramamma, så vad är egentligen det här med mamma och extramamma, hysterin, bråket eller vad man nu ska kalla det. Jag förstår självklart att respekten ska behållas för den biologiska mamman, men hur får man egentligen bete sig som extramamma? Om jag gör allt som en mamma gör och är av lika stor vikt för barnet själv, är jag mindre värd då?
Öppnar bara upp för tankar och funderingar. Och som sagt, denna tråd vänder sig till de personer som ÄR extramammor/pappor. Självklart får andra personer skriva, ifall ni kan skriva sådant som är relevant för mina funderingar och saker som att jag är en hemsk människa som bla bla bla. Hoppas folk kan respektera det.