• Anonym (Fundersam)

Herpes Typ 1

Hej

Fick ett utbrott i underlivet (lindrigt) som visade sig vara herpes typ 1. Mitt första utbrott va detta.

Nu undrar jag en sak, eftersom typ 1 är den såkallade munherpesen, smittar jag då när jag har sex, eller är det bara med munnen jag smittar?

Har inte fått munsår, och min läkare sa att typ 1 kan komma antingen i underlivet eller som munsår.

Någon som vet detta??? Hur jag smittar?

Känner mig så smutsig just nu fastän jag skyddat mig.
    Va med en kille för ca 2 månader sen (dejtade)och sista kvällen vi sågs va han sjuk sa han, att han hade blåsor i munnen, och då sa jag att jag inte ville pussa han, men han sa att det va streptokocker och att han gick på pencillin och hit o dit.
    Men misstänker att han inte va ärlig, eller kanske visste, men tror han hade herpes, för 2dgr efter fick jag början på mitt skov.

Som sagt...hur smittar jag nu? Mun & genitalt, eller bara mun?

• Svar på tråden Herpes Typ 1
  • Anonym

Det finns mycket att läsa på harduherpes.nu.
    HAr du i underlivet är det där du smittar. Och det behöver itne vara den killen med munsår som smittat dig för många har det latent och helt utan orsak bryter det ut. Är det 1 är det inte säkert att du kommer att få så många utbrott då det är lindrigare.

• Anonym (Fundersam)

Okej

ja jag har varit inne där o läst men inte riktigt fått svar på hur jag smittar eftersom typ 1 går som munsår, och att det ger lindrigare skov.

Men det är alltså så att jag smittar fast jag inte har skov??
    Jag kommer ju aldrig mer kunna få oralsex ju

• Anonym (smittad)

har du fått smittan till underlivet så smittar du bara därifrån så att säga.. oftast brukar det ta ett par veckor från själva smittotillfället innan det bryter ut... så det måste ju inte vara just den här killen... något du ska vara försiktig med är sexuell kontakt... för du smittar hela tiden... det är inte säkert att din partner får det vid första tillfället eller överhuvudtaget men du smittar hela tiden och inte bara vid utbrott...

• Anonym (Fundersam)

pratade nyss med killen med blåsorna i munnen, det visade sig vara herpesblåsor som jag fått, samma typ.

Alltså typ 1, så han smittade mig

fan jag är helt knäckt nu..har börjat prata med en kille nu som jag tycker såå mycket om, har pratat på tel i över en vecka, sett bilder på varann. Ska träffas nästa hela helgen , hur fan berättar man det här då???????

Fan vill bara dö nu

• Wizz

Du smittar inte när du inte har blåsor! Jag fick också typ 1 av min pojkvän sedan flera år (via oralsex och han hade bara känningar av ett blivande munsår), men tack och lov har jag inte fått något återfall på drygt ett år och det är inte säkert att det kommer tillbaka heller, så du kanske också klarar dig

• Anonym (Fundersam)

Wizz

Min läkare sa oxå att jag inte smittar när jag inte har blåsor..och att jag hade så lindrigt så att förmodligen kommer jag inte alls få besvär av detta, men många säger ju att jag smittar iallafall..på harduherpes.nu står det att man smittar ändå, men borde inte ALLA ha herpes då om man smittar hela tiden??

Många som bär på det utan att veta om det ju. Denna killen hade ju blosår i hela munnen som han säger trodde va förkylningsblåsor.

• Anonym

Man smittar alltid men chansen att smitta någon är mycket mindre när man inga har.
    Jag har alltid berättat för en ev. ny partner vad jag har coh att jag inte kan garantera att inte smitta om vi har oskyddad sex. Det är fruktansvärt jobbigt men har jag sagt det så kan de inte komma och bli arga på mig om de mot förmodan skulle få det. Hittills har t.ex inte min sambo fått något (det kan ju ligga latent för det vet man inte) men inga blåsor och vi har kört oskyddat i 4 år nu.

• Anonym (Fundersam)

Hej igen..

behöver er hjälp, sitter på jobbet och kan inte ringa läkare..

Allt mitt har gått över nu nere i underlivet, men är såååå nojjig nu och så rädd att få det igen att jag känner minsta lilla grej nu och är rädd att det ska blomma ut igen.

Känns som det sticker till då och då, och sen bara försvinner det. Och det känns mer när jag tänker på det.

Vill inte ha ett nytt skov nu igen såpass tidigt inpå, läkte ju ut bara för några dagar sedan..

vad sjutton ska jag göra, har medicin hemma, men vill inte äta dom i onödan

• Anonym (Anna)

Själv har jag precis haft mitt första utbrott i underlivet, typ 2. Fruktansvärda smärtor, svid, ont i huvudet, ont i kroppen ont i lymfkörtlarna, ja riktigt risig har jag varit i 3 veckors tid.

Är också orolig för att det ska komma tillbaka närsomhelst (har haft en vecka nu sedan besvären försvann)typ 2 ska tydligen komma med tätare skov än typ 1 om man har otur.

Jag kände inget stickande förrän första blåsan plötsligt var där. Sedan gick det ett par dagar och det kom ytterligare ett gäng blåsor. När det sedan gått en vecka och massor av blåsor, så trodde jag att det nog var på väg bort. Då kände jag något stickande igen, och visst var det fler blåsor som kom...

Senare däremot, när alla blåsorna hade spruckit och blivit sår och var på väg att läkas så kunde jag också känna stickande och kliande som kom och gick, men då tror jag faktiskt att det var läkningsprocessen som gjorde det för jag fick inga fler blåsor efter det. Så jag tror att det du känner är läkningen.

• Anonym (bättre nu)

Jag har 2-an och i början fick jag nästan var 3:dje vecka coh fick varje gång börja på ny kur med Valtrex. Med åren har det avtagit och nu 5 år sedan första gången kan jag känna något var 3:dje månad. Men jag börjar ta Valtrex så fort jag känner minsta lilla så slipper man blåsorna helt. Ibland missar jag och då kan ajg få en lindrig blåsa som snabbt går över.
    Med åren blir det bättre men det är nog olika hur fort det avtar. Jag tror jag hade riktigt illa.

Svar på tråden Herpes Typ 1