• Nannalie

Kan man köpa o plantera äppelträd nu?

Vi är så sugna på att skaffa frukträd. Flyttade till hus nu i våras men då hade man ju fullt upp med att få igjordning på massor av saker så frukträd fanns inte i tankarna då.

Kan man köpa det nu? Går det bra att plantera?

• Svar på tråden Kan man köpa o plantera äppelträd nu?
  • Sencha

Nu vet jag inte var i landet ni bor, men om det inte är i allra nordligaste Norrland och det blir vinter om tre veckor så tycker jag ni ska vänta. Satsa hellre på att plantera i september eller oktober. Trädet ska hinna acklimatsera sig innan det blir vinter. Men sommaren är dålig tid för plantering. Risken blir att det torkar ut etc.

Mitt tips är alltså att vänta en månad

(Däremot är det redan nu läge att fundera ut VAD för äppelträd ni vill ha, och ev beställa det från plantskolan ifall det är en sort de inte brukar ha hemma.)

• Teskedsmamman

Vi bor utanför Halmstad och planterade i oktober 2004 ett familjeträd av äpple, 2006 och 2007 bär det frukt redan

Magdis med Totte 0402, Ian 0510 och & Alfred 0707
  • VIXIE

Du kan plantera långt in på hösten,bara du tänker på att den ska hinna etablera sig innan frosten kommer.Glöm bara inte att vattna ordentligt och sätt i en stödpåle .

Heja Tesked! Hur går det med valnötsplanerna??

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • Nannalie

Tack för era svar vi köpte ett träd som heter Rödluvan som skulle funka bra med pollineringen då grannarna hade tex Aroma.

Har vi tur så skulle det finnas ätklara äpplen redan i september nästa år.

• Mamsing
    Nannalie skrev 2007-08-16 12:06:26 följande:
    Tack för era svar vi köpte ett träd som heter Rödluvan som skulle funka bra med pollineringen då grannarna hade tex Aroma.Har vi tur så skulle det finnas ätklara äpplen redan i september nästa år.
    Vad gott!
    Får jag komma och smaka då?? Flört
  • soldis

Bättre att vänta till i höst. Dessutom rear många ställen ut träd och buskar då.

• Weird One

Man kan sätta buskar och träd så länge det inte är tjäle i marken.
    Idealtiden är vår och höst.
    Men även under sommaren och tidig vinter går det utmärkt att sätta.
    Priserna stiger något under hösten hos många av de stora kedjorna tack vare att det bli säsong igen då.
    Men många har väldigt bra erbjudanden på häckplantor och fruktträd.

Ironi är min religion
  • Nannalie

vårt träd kostade 299 kr kändes ganska rimmligt

Svar på tråden Kan man köpa o plantera äppelträd nu?