• Surface

Är människan växtätare, köttätare eller annat?

Jag lägger detta under etik i förebyggande syfte för det är nog vad diskussionen kommer handla om efter ett tag

Ja vad är människan egentligen? Vad är vi skapta för att äta?

Är vi rena växtätare? Varför? Varför inte?
    Eller kanske köttätare?

Jag ser fram emot en saklig debatt och redan nu vet jag att det kommer att spåra ur till stickspår, säkert minst lika intressanta så dessa välkomnar jag! Med andra ord det kommer bli svårt att gå OT.

Inga personangrepp accepteras under några omständigheter.

Problem? I haven't got a problem. I've got fucking problems. Thats Plural.
  • Svar på tråden Är människan växtätare, köttätare eller annat?
  • Sommaren22juni1979

Jag tror inte att vi är annat än allätare ;)

En liten ängel sa till mig i mina drömmar .... snart .. snart ska du få din önskan...
  • Surface
    SessanLindberg skrev 2007-08-12 18:22:49 följande:
    Jag tror inte att vi är annat än allätare ;)
    okej varför?
    (glömde ju såklart skriva med det för jag kom fan inte på ordet."allätare" *dah*)
  • Jennie med ie

Vad vi är skapta _för att_ äta, dvs vad som var tanken från början, vet väl bara den som skapade oss..... Men klart står är att vi är skapta _så att_ vi KAN äta både animalier och vegetabilier men att vi inte BEHÖVER det. Många säger att de behöver köttet, men det är fel. Det de behöver är många av _näringsämnena_ som finns i köttet men som också finns i andra livsmedel. Många säger att de inte skulle kunna vara vegetarianer, fast sanningen är att de inte skulle _vilja_ vara det....

• Sommaren22juni1979
    Amexblue skrev 2007-08-12 18:23:51 följande:
    okej varför? (glömde ju såklart skriva med det för jag kom fan inte på ordet."allätare" *dah*)
    Iom att vi äter allsidig kost många av oss och vissa väljer enbart kött /fisk eller utan något av dessa och ändå fungerar perfekt ;)
    En liten ängel sa till mig i mina drömmar .... snart .. snart ska du få din önskan...
  • Surface
    Jennie med ie skrev 2007-08-12 18:24:36 följande:
    Vad vi är skapta _för att_ äta, dvs vad som var tanken från början, vet väl bara den som skapade oss..... Men klart står är att vi är skapta _så att_ vi KAN äta både animalier och vegetabilier men att vi inte BEHÖVER det. Många säger att de behöver köttet, men det är fel. Det de behöver är många av _näringsämnena_ som finns i köttet men som också finns i andra livsmedel. Många säger att de inte skulle kunna vara vegetarianer, fast sanningen är att de inte skulle _vilja_ vara det....
    men undrar varför man inte vill egentligen? jag är mer inriktad iofs på miljöfrågan än på djuren och inser att det är det bästa för miljön att bara hålla sig till en vegetabilisk kost, men nu handlade det ju inte om det ---- redan OT
    men vad säger att vi är byggda för det ena eller andra? har vi fysiska bevis?
  • Guldrosen

Jag tror också att vi är allätare. Våra tänder är skapta för att kunna äta både kött och växter. Organen i kroppen kan "arbeta" med både animaliska och vegetariska produkter.

• mary k

kroppen sägs behöva kött,
    men tex dom jag känner som har reumatism som blivit veggisar,har oxå blivit bättre.

så kött kan oxå vara mer skadligt än nyttigt i vissa fall.

• mary k

glömde säga att dessutom e d vetenskapligt bevisat att RA patienter som har en vegetarisk kost mår bättre.

• Surface
    mary k skrev 2007-08-12 18:34:11 följande:
    glömde säga att dessutom e d vetenskapligt bevisat att RA patienter som har en vegetarisk kost mår bättre.
    vad är RA?
Svar på tråden Är människan växtätare, köttätare eller annat?