• Anonym (Syster)

Min bror har utfört sexuella övergrepp

Vet inte vart jag ska börja!
    Min store bror utförde sexuella övergrepp mot mig när jag var 9 och 14 år gammal. Hade förträngt de första, men valt att inte berätta det andra. När jag var 19år så berättade han för mamma om det första och hon pratade med mig. Vi löste det eller pratade i alla fall och sen gick jag i terapi. Nu i veckan ca fyra år senare så får vi i familjen veta att han förgripit sig på vår kontakt tjej som mina föräldrar hade genom sociala. Det var grövre övergrepp än vad han gjort mot mig. Nu är jag helt knäckt och vet inte hur jag ska reagera. Han har erkänt och gått till polisen och erkänt att han gjort övergrepp mot tjejen som är 10 år yngre än honom. Jag och min man har brutit helt med min bror nu och fattar inte att han kunde vara så sjuk i huvudet. Vad ska man säga och det far en massa tankar genom huvudet. Tänk om jag också är sjuk vi är ju helsyskon. Varför anmälde jag inte för fyra år sedan? Vad kan jag vara för stöd mot tjejen som är 15år nu så att hon får det stöd hon behöver. Hur ska man gå vidare? Vilka ska man berätta för. Berättade alldeles nyss för vår pappa som jag inte bott med men som min bror är uppväxt med. Han blev så klart chockad och var lite svår att prata med, men kände att han behövde veta. Vi har inte så bra relation´, Men det gick försvånansvärt bra.

Jag behöver bara någon att bolla med! Plus att jag och min man ska föda vårat första barn när som hellt. Orkar inte med sånt här nu! Tappade helt plötsligt insprationen att få en förlossning nu!

• Svar på tråden Min bror har utfört sexuella övergrepp
  • Anonym

Jobbigt vännen! Hur gammal var du o hur gammal var din bror då det hände dig?
    Har också varit med om liknande.
    Kram!

• Anonym (Syster)

Jag var 9 och 14 år och min bror är 2 1/2 år äldre. När jag var 9 försökte han ha sex men mig efter en mamma pappa "lek" Vad jag trodde och sen när jag var 14 tafsade han ordentligt när jag sov eller han trodde det i alla fall. sen har han en gång i samband med den åldern hållt fast mina händer och berättat hur skönt det är när en tjej suger av en.
    Sen har jag hela min tonår kännt att han kollat på mig med fel ögon.
    Vad har du varit med om?

• Lurvenpajsaren

Jag har ingen erfarenhet alls av sådant här, men ville bara skriva att jag i alla fall tycker att det låte väldigt bra, mitt i det tragiska, att din bror erkänner avd han har gjort. Det är ju ett tecken på kanske ånger, ångest över vad han gjort, ett sätt att försöka gå vidare med sig själv och få hjälp. Tänk om han alltid hade nekat och sagt att det var lögner och påhitt? Du är inte sjuk bara för att han är din bror och du är inte skyldig till någonting, kom ihåg det.

Hoppas det löser sig till det bästa!

• Anonym

Jag var 8 min bror 12. Så försökte han o en kompis till han med en del.

• jeanni

"fattar inte att han kunde vara så sjuk i huvudet. Vad ska man säga och det far en massa tankar genom huvudet. Tänk om jag också är sjuk vi är ju helsyskon."

Nu vet jag ju inte vad der rör sig om för fel, men impulskontroll saknar han helt klart och det är sjukt. En del psykiska sjukdomar är ärftliga och din bror fick visst en otursam lott. Det behöver INTE betyda att du är sjuk. Tvärtom låter du i förhållande till vad som har hänt sansad och tänker logiskt. Att du är förvirrad är normalt om man blivit så djupt kränkt vilket INTE är sjukt, tvärtom.

"Varför anmälde jag inte för fyra år sedan?"

Kan tänka mig att du inte gjorde det för att du var i chock och för att du var rädd.

"Vad kan jag vara för stöd mot tjejen som är 15år nu så att hon får det stöd hon behöver."

Det är fint tänkt av dig att tänka på den andre, men jag skulle vilja säga att DU behöver hjälp också.

"Hur ska man gå vidare?"

Det är svårt att säga hur. Det är nog ingen som har ett direkt svar på hur man bearbetar ett svårt trauma, men man kan få hjälp på vägen av sakkunniga och stöd av närstående.

"Vilka ska man berätta för."

De som verkar kunna hantera det och den du känner att du kan lita på. Dem du har förtroende för och de som är beredda att stötta hela vägen ut.

Svar på tråden Min bror har utfört sexuella övergrepp