Inlägg från: Marcupilami |Visa alla inlägg
  • Marcupilami

aberela mot acne?

Fet kräm ska man undvika men fuktgivande går bra, ex. Propyless, enl. min hudläkare.

Prova Dalacin med antibiotika, finns som lotion. Då får man både fukt och det tar kål på finnar. Eller ät tetracyklin: antibiotika mot acne.

Vid riktigt dåliga fall: Roaccutan.

Kräm med acetylsalicylsyra som löser upp talgproppar, pormaskar osv: Finacea eller Skinoren. Super!

Alla finnmedel är hemska, de ovan har funkat bäst på mig. T.ex Aberela funkar ju, men tar kål på huden.

dator heter det. datOR...
  • Marcupilami

Propyless är extra bra för att det innehåller propylenglykol som är milt bakteriedödande.

Knottrorna du beskriver och är röda, kliar det också? Då kan det vara Perorial Dermatit eller Rosacea. Dessa tillstånd kan bli värre av smink. Kolla med hudläkaren om detta. Jag har haft/har PD och det enda som hjälper är de medel som jag räknat upp.

• Marcupilami

glömde: om du använder hydrokortison när det kliar, så förvärrar det också tillståndet. Förr fick man svavelsalva som verkar lugnande, men det stinker. Finacea är mycket bättre.

• Marcupilami

Har massor av kliande röda knottror runt näsa och mun, som orsakas av acnebakterier. Det är överaktiva talgkörtlar som gör att porerna proppas igen och sen så gror acnebakterierna där. Det är alltså inte "riktig" acne, utan Perorial dermatit. Har haft det i evigheter... Så jag har lärt mig en del av min hudläkare, + att jag jobbat på "hud" på Schering-Plough som tillverkar Propyless.

• Marcupilami

Kliar det? Prata med läkaren om de mediciner jag nämnde:

Propyless, eller liknande, det har kommit en efterföljare som också innehåller propylenglykol som ska vara bättre, heter Propysal har jag för mig. Fuktgivande och milt bakteriedödande.

Dalacin-lotion med antibiotika.
    Tetracyklin-tabletter: antibiotika mot acne.
    Roaccutan-tabletter mot acne och PD.
    Finacea-kräm mot talgproppar.

Som sagt, Aberela funkar men skalar av huden lager efter lager, hemskt...

• Marcupilami

Detta får jag som efterbehandling:

zink, e-vitamin och keratintabletter (blir brun och ska funka som filter pga att man blir ljuskänslit efter behandling med Roaccutan.

• Marcupilami

Först tog jag en kur med tetracyklintabletter (smalspektrum-antibiotika mot acne). Behandlade huden med Dalacin på morgonen och Finacea på kvällen.

Sen Roaccutan.

Man blir torr i huden av Roaccutan. Men man "ömsar inte skinn". Men det blir bättre av att smörja med Propysal. Gjorde det 2-4 ggr per dag.

Annan biverkning är belastning på levern, så man måste ta leverprov innan och under behandlingen. Samt att det inte är bra att dricka mycket alkohol under denna period.

Sen zink, e-vitamin och caroten (inte keratin, sorry)... samma som morötter innehåller, som efterbehandling.

Berätta gärna vad din hudläkare sa. Min hudläkare heter Alina Trokenheim. Din läkare kanske vet vem hon är.

• Marcupilami

Hur gick det, vad sa läkaren?

Förresten, Betakaroten heter det jag äter nu mot solen.

Samt att Finacea är bättre än Skinoren sa min läkare (men de har samma funktion).

• Marcupilami

Aberela förstörde min hud, så att en inte hann bli bra, utan det blev helt avskalat och jag var tvungen att sluta.

Finacea känns inte alls. Det löser upp talgpropparna som orsakar inflammationen i porerna. Det bästa jag provat!

• Marcupilami
    Empo skrev 2007-08-13 22:56:12 följande:
    Men denna finacea, fungerar den även för acne då?Hur använder man den? Samma sätt som aberela eller?Du kanske borde bli hudläkare själv?
    2007 Mamma skrev 2007-08-13 23:06:19 följande:
    8-10mån sen jag var där sist.... hur ofta går ni??
    Jag har gått till samma hudläkare sen -97 och har tagit två Roaccutankurer. Jag har ingen grav acne, utan perorial dermatit som är en typ av acneknottror som kliar *iii...*... Jag har fet hud och fet hårbotten och har tilltäppta porer överallt som drar åt sig acnebakterierna. Det verkar som att ingenting funkar. Dalacin, Finacea osv håller det i schack... kan ju inte äta tetracyklin och roaccutan jämt.

Smörjer med dalacinlotion på morgonen och finacea på kvällen.
  • Marcupilami
    Empo skrev 2007-08-13 22:56:12 följande:
    Men denna finacea, fungerar den även för acne då?Hur använder man den? Samma sätt som aberela eller?Du kanske borde bli hudläkare själv?
    Glömde säga, det skulle jag gärna bli, om det inte vore för långa studier och att man även då håller på med könssjukdomar. Yikes!
    Tiwi skrev 2007-08-14 09:56:45 följande:
    Har ett annat bra tips till dig kom jag på nu. "Tretinoin 0,1% i Essex B kräm". Samma verksamma ämne som i Aberela, men det känns inte. Krämen känns mer mjuk när man smörjer på den och huden blir inte irriterad. Tycker inte att man blir lika torr av den. MEN den funkar ju på liknande sett, att huden avfjällas. Jag blev helt av med knottrorna på bara nån vecka, helt otroligt! Den är på recept och görs på apoteket, så ibland är det en beställningsvara. Du får samma effekt som med aberela, men jag tycker den känns mycket snällare mot huden!Lycka till!
    Den måste jag be om recept på! För att kolla om den är bättre än Skinoren. (Hittar inte min Finacea)...
  • Marcupilami
    Tiwi skrev 2007-08-14 20:36:36 följande:
    Enl hudläkare är lokalbehandling med tretinoin det mest effektiva. Sen kan det ju såklart variera från person till person.
    Tretinoin är a-vitamin sa du? Det är Roaccutan också. Japp, måste prova. Får se vad min hudläkare säger. Alla läkare säger olika... men den värsta var den som sa "äh, det där är väl inget" (när mitt ansikte var rött och kliade) och så skrev han ut hydrokortison så det blev ännu värre.) Iiiii... sen kom jag till Alina Trokenheim som sa att hon förstod att det kliade och att det inte var eksem utan acne.
  • Marcupilami

Om Skinoren och Finacea i FASS (det var azeleinsyra och inte acitylsalicylsyra):

1. VAD ÄR Skinoren kräm   OCH VAD ANVÄNDS DET FÖR?

Skinoren innehåller azelainsyra som förhindrar tillväxten av de bakterier som är aktiva vid uppkomsten av akne. Dessutom normaliserar Skinoren bildningen av det översta hudlagret på så sätt att pormaskar inte bildas.

Skinoren används för behandling av mild-måttlig akne.

1. VAD ÄR Finacea   OCH VAD ANVÄNDS DET FÖR?

Finacea gel är en vit till gulaktig ogenomskinlig gel. Gelen innehåller azelainsyra som förhindrar tillväxten av de bakterier som är aktiva vid uppkomsten av akne. Dessutom normaliserar Finacea bildningen av det översta hudlagret på så sätt att pormaskar inte bildas.
    Finacea används för lindring av mild till måttlig akne i ansiktet. Finacea används även vid behandling av rosacea (röda hudförändringar i ansiktet).

Svar på tråden aberela mot acne?