• Anonym

Blod är tjockare än vatten?

Bråkade med min pappa igår om en relativt oviktig sak. Min biologiska mamma dog när jag var fem och när pappa sedan träffade en annan blev hon precis som en mamma för mig och mina syskon, jag tror inte att jag skulle kunna älska henne mer om hon var min biologiska mamma. Hon har alltid ställt upp för oss, extra mycket nu sen jag fick barn själv och det har aldrig verit tal om något annat än att hon ÄR våran mamma.
    MEN, igår sa min pappa att han tyckte att vi borde välja honom före henne eftersom blod är tjockare än vatten. Till saken hör att de separerade för två år sedan pga att han var otrogen o ljög, inte bara för henne utan också för oss, sina barn, han skötte det hela på ett mycket osmidigt sätt och hela familjen mådde väldigt dåligt. Han har aldrig någonsin erkännt att han kan ha gjort oss andra illa utan han tycker att han inte gjort något fel.
    Men helt ärligt, det är min mamma som har uppfostrat oss mest och det är hon som ALLTID ställer upp, betyder inte blod väldigt lite då?
    Jag är så arg på honom att jag inte vet vad jag ska ta mig till. Tycker inte att han har rätt att ställa krav på oss när han har satt sig i siyuationen själv.
    har jag fel?

• Svar på tråden Blod är tjockare än vatten?
  • Anonym (*)

Nej, du har inte fel. Det är väl bara att förklara att det är klart att du sälkar honom som är din pappa, men att du även älskar din "mamma". Blodet gör inte att saker och ting blir lättare ursäktade, tvärtom skulle jag vilja säga. Blod förpliktigar. Man kan ju inte säga: men vi är ju i alla fall släkt så då spelar det ju ingen roll vad jag gjort. Varför måste ni välja emellan dem? Vi har en svår skilsmässosituation i vår familj (föräldrarna), men jag vägrar ta parti, det är inte min uppgift. de får lösa sina egna konflikter och jag älskar dem ändå. Att jag sen tycker att nån har gjort fel, det står jag för om de frågar, men jag tänker inte ta någons parti i en konflikt.

• presens konjunktiv

"Blod är tjockare än vatten, men kärlek är tjockare än blod."

Do something scary; the payoff is awesome!
  • Anonym (anna)

Bra skrivet !
    presens konjunktiv skrev 2007-08-13 12:04:17 följande:

"Blod är tjockare än vatten, men kärlek är tjockare än blod."
  • Anonym

Nej, jag skulle känna som du. Men jag tycker inte överhuvudtaget att barn (oavsett om de är vuxna eller ej) ska behöva välja sida/välja bort en förälder om det är en konflikt mellan föräldrarna.

Försök prata med din pappa och förklara hur du känner. Eller skriv ett brev om du tror att det går fram bättre då. (Det är antagligen en god idé att skriva ett brev först även om du tänker prata med honom, så att du verkligen kan gå igenom och sortera och formulera alla tankar och känslor.

Men försök också att fundera över om du kan förlåta din pappa, trots att han har agerat som han gjort. Han är antagligen rädd att förlora dig, han vill att barn?föräldrakärleken ska överleva allt. Om du känner att den kan göra det, trots att du är arg och besviken på honom, så ska du berätta det för honom. Annars finns det nog risk att konflikten hamnar i ett noll-läge där han bara fäktas för att försvara sig, snarare än att verkligen ta in vad du säger om hur du känner.

Försök vara tydlig med på vilket sätt han faktiskt svek dig också när han var otrogen mot sin fru (din (styv)mamma). Jag tror att han kan ha svårt att se den kopplingen.

• presens konjunktiv
    Anonym (anna) skrev 2007-08-13 12:07:41 följande:
    Bra skrivet !presens konjunktiv skrev 2007-08-13 12:04:17 följande:
    Det är Astrid Trotzig, det kanske jag skulle ha sagt.
    Do something scary; the payoff is awesome!
  • lurv

Vänd på det hela och tänk om din pappa inte hade varit en närvarande pappa utan bara "spermadonator" Däremot så har du haft en underbar styvpappa, är han inte mer pappa då än din biologiska pappa? Bara för att man har blodsband så behöver man inte älska alla.

Sen kan jag ju tycka att din pappa resonerar lite underligt, ett barn (oavsett ålder) ska aldrig tvingas att välja mellan sina föräldrar. Ett barn ska heller aldrig användas som slagträ i en infekterad separation mellan föräldrar. Iallafall så är det så jag tycker men det finns nog säkert andra som tycker annorlunda.

• Anonym

Jag har i två år vägrat ta ställning mellan dem, men ändå varit klar med att jag tycker att det är fel att vara otrogen. Vi har tom gått i familjeterapi, något som inte gav något eftersom pappa bara blev arg så fort någon påstod att han hade gjort fel.
    Jag har konstant dåligt samvete för att jag sårar honom när jag har en så bra kontakt med min mamma som jag har men samtidigt vet jag att det är något han borde acceptera.
    Han påstår själv att att han tycker det är bra att jag inte tar ställning mellan dem, fast han handlar annorlunda.
    Borde inta han snarare vara glad att hans barn fått en mamma som bryr sig om och älskar dem istället för att begära att vi ska "förlora" ännu en mamma.

• Anonym

Min biologiska pappa betyder lika mycket för mig som en främling på en tågstation. Min biologiska syster är mindre intressant än kvinnan i konsumkassan. Blodsband i all ära - men det finns inga känslomässiga band.

• Anonym (she)

Beror nog på vad man har för relation.
    Om man kollar min släkt så har blodet mindre betydelse än en flugskit i sahara.
    Ingen i min släkt som är överens och speciellt en nära släkting till mig har förstört SÅÅÅÅ mkt för mig genom åren. Så näe....blodet har ingen betydelse i vissa lägen.

• Pirum

Jag tycker det verkar onödigt att du ska behöva välja överhuvudtaget. Hur gammal är din pappa? 14 eller?

• Celindan

Ta mej f*n heller att blod är tjockare än vatten! Kärlek, närhet och tiden man spenderar tillsammans är hästlängder viktigare än vems blod som sipprar runt i ådrorna.
    Den absolut enda gången när blod faktiskt ÄR tjockare (eller iaf viktigare) än vatten är när någon är dödssjuk och behöver en transplantation och den enda som kan donera är någon som är biologiskt nära anhörig. Så det så!

• Anonym
    loly skrev 2007-08-13 22:34:57 följande:
    Jag tycker det verkar onödigt att du ska behöva välja överhuvudtaget. Hur gammal är din pappa? 14 eller?
    Haha, ja ibland kan man tro det... jag vet mycket väl att det är helt fel att göra som han gör...
    Men det där med familj är ju inte alltid det lättaste.
Svar på tråden Blod är tjockare än vatten?