• Soul

Pass akut!

Min smått förvirrade pojkvän hittar inte sitt pass och onsdag morgon ska vi resa till Spanien. Har hört att det inte längre går att få ett pass utfärdat på Arlanda om man glömt sitt, stämmer det? Finns det något sätt att få ett pass utfördat på en dag?

• Svar på tråden Pass akut!
  • ClaraSaga

om du bor i stockholm så finns det i solna, på polis stationen där kan man få tillfälligt pass utfärdat.(gick förut iallafall)Hoppas det går bra!!

• tuvan4

För ett halvår sedan gick det bra att få ett tillfälligt pass på Arlanda. Men de kanske har ändrat detta nu?
    Hoppas det löser sig för er.

• Linda 1978

Provisoriskt pass

Ett provisoriskt pass är ett pass som utfärdas och lämnas ut genast vid ansökan och som gäller för en specifik resa. Dessa pass utfärdas endast på ett fåtal platser i Sverige.
    Om du hastigt måste resa och saknar gällande ordinarie pass kan du få ett provisoriskt pass som då gäller för den aktuella resan, längst 7 månader. Avgiften är 980 kronor. Ta med giltig legitimation.

Du måste veta hur länge passet ska vara giltigt och om landet du ska besöka godtar svenskt provisoriskt pass. Uppgifter får du lättast genom att kontakta respektive ambassad eller resebyrå.

Provisoriskt pass utfärdas på följande platser: Arlanda flygplats Göteborg, Stampgatan 34A Karlskrona, polishuset Karlstad, polishuset Landvetter flygplats Luleå, polishuset Malmö, Drottninggatan 18 Skavsta flygplats Sturup flygplats Umeå, polishuset Västerås, polishuset
    ~Linda~ -Många drömmar, en verklighet...-
  • tuvan4
    ClaraSaga skrev 2007-08-13 12:39:42 följande:
    om du bor i stockholm så finns det i solna, på polis stationen där kan man få tillfälligt pass utfärdat.(gick förut iallafall)Hoppas det går bra!!
    Jag minns nog fel, det var nog polisstationerna som utfärdade det. Inte Arlanda.
  • Soul

Tack!

Han får ta en tur ut till Arlanda idag eller imorgon. Tänker inte ta risken och försöka lösa det innan flyget på morgonen.

Skit också, vi som tyckte vi hade hittat en så billig resa. Nu blev den helt plötsligt 1000 spänn dyrare ... Men jag är inte förvånad. Har tjatat på honom i två månader att kolla var han har passet och så börjar han titta två dagar innan vi ska åka. Suck, lite typiskt min älskling ...

• Anonym ((polisanst)

Arlanda gör pass i mån av tid. Ring och hör eller åk dit i god tid innan.

Svar på tråden Pass akut!