• thesa2

    Hästkrafter

    Vad är det man ska ta kw gånger??? För och räkna ut hur många häst det är i motorn??

  • Svar på tråden Hästkrafter
  • vw frippe

    tror att det är 1,25 eller 1,3

  • thesa2

    1,36 var det hittade det på en annan sida men tack för att du svarade

  • älgjägarn

    Och sen är det mera vridmomentet som spelar roll hur bilen går. Kw och Hk är egentligen bara på fullgas.

  • fiskmås

    ah! äntligen kan jag kanske svar :)

    vad är vridmoment, och hur räknas det? ska det vara en hög eller en låg siffra för att vara "bra". eller är det helt andra aspekter som räknas in?

    hoppas på svar!

  • älgjägarn

    vrid, vridmoment, NM, ja det är "bra" med mycket vrid.. men har bilen många HK så brukar den vanligtvis ha mycket NM.. typ en diesel har vanligtvis mera vrid än bensin, så den "drar" bättre vid låga varv. (det som man kör på)

  • fiskmås

    aha! så ju högre NM bilen har ju kvickare är den vid "vanlig" körning" på lägre varv? typ 80-120 från säg 2000 varv går fort, men 0-100 kanske inte är lika vasst?

    kan man jämföra vridmomentssiffror på samma vis som hästkrafter? alltså, om nån säger "min bil har 200 HK" så kan jag relatera till det, men om nån säger "min bil har 1500 NM" så hade han lika gärna kunnat försöka förklara relativitetsteorin. framgången hade varit på samma nivå :)

  • K J N

    Vridmomentet är ju bra mycket mera intressant än hästkrafterna.

    Min motor ger exempelvis bara 130 hkr vid 3600 rpm men vridmomentet är 340 Nm vid 2000 rpm.

    Trots förhållandevis få hästar så kan sådeles motorn tack vare en rejäl storlek (6200 cc) och högt vridmoment vid lågt varvtal klara av att dra trailer med tung last (2000 kg) uppför branta backar utan att man knappt märker av det.

  • fiskmås

    K J N: tack! fast nu skriver du såna där tekniska termer av den typ jag inte kan förstå!

    "Min motor ger exempelvis bara 130 hkr vid 3600 rpm men vridmomentet är 340 Nm vid 2000 rpm."

    "rpm"? "Nm vid rpm"?!

    jag vet att vridet är intressant. men jag vet inte hur/varför?! :)

    antalet hästkrafter kan jag relatera till. jag "förstår" skillnaden mellan 100 och 200 hk på samma vis som jag "förstår" ett hushålls energiårsförbrukning. jag kan relatera till det. däremot inte sagt att jag kan förklara det! är du med?

    alltså. kan man prata om maxvrid på samma vis som man kan prata om maxhkr?

    tjo!

  • K J N

    Rpm är en förkortning för "rotations per minute", alltså varvtalet.

    Effekten och vridmomentet anges vid det varvtal då motorn utvecklar maximala värden av dessa.

    En motor som ger ett högt vridmoment vid ett högt varvtal upplevs oftast som betydligt svagare än den motor som ger ett högt vridmoment vid ett lågt varvtal.

    Värdet för vridmomentet är alltså inte i sig självt en indikation på hur stark motorn upplevs utan man bör också studera när maximalt vridmoment verkligen finns tillgängligt.

    Om max vrid finns vid 4000 rpm så är detta ju inte speciellt användbart eftersom man sällan kör på så höga varvtal i vardagstrafik.

    Kurvan för effekt brukar vara succesivt stegrande, alltså vid låga varvtal har man låg effekt och vid höga varvtal så har man högre effekt men med vridmoment så är det ju alltid önskvärt att få toppen så lågt som möjligt och detta kan man då lösa med överladdning i olika former (exempelvis turbo).

    Turbon förstärker då vridmomentet vid låga varvtal så att vridmomentet maxar vid just låga varvtal och motorn upplevs därför som betydligt starkare än vad den egentligen är.

    Ska man ha högt vridmoment vid låga varvtal utan överladdning så finns det bara två vägar att gå, antingen via stor motorstorlek (=hög bränsleförbrukning, höga avgasutsläpp ex bensin V8-motor) eller via en effektivare motorkonstruktion (ex dieselmotor).

    Givetvis så kan man även kombinera ovanstående för att få ännu kraftfullare motorer, alltså en turbomatad diesel V8, vilket idag är standard i exempelvis lastbilar och långtradare, fordon som verkligen är betjänta av höga vridmoment.

    Desto lättare en bil är ju mindre vridmoment behöver den för att upplevas som stark och alert, då behöver man alltså inte använda dyra motorkonstruktioner (överladdning, diesel) samtidigt som man ändå får rimlig bränsleförbrukning och avgashalt.

    Just vridmoment har uppmärksammats mer och mer de senaste två decennierna och idag ger många bilar maximalt vridmoment vid förhållandevis låga varvtal, vilket ökar körsäkerheten vid exempelvis omkörningar.

    Normala värden, om man kan generalisera lite grovt, är ca tio gånger vikten på effekten - alltså 140 hkr på en 1400 kg tung bil.

    Normalt vridmoment är ca 50% högre värde på vridmomentet jämfört med effekten, alltså 140 x 1.50 i exemplet ovan, 210 Nm.

    Högre värden gör att bilen spontant känns som ovanligt snabb och alert för sin storlek och lägre värden gör att den kan riskera att upplevas som lite slö och trött.

    (Grovt förenklat)

  • fiskmås

    wow! jag börjar faktiskt förstå!? TACK!

    jag ska skriva ut ditt svar och "plugga på". du är väldigt pedagogisk i ditt upplägg - perf :)

    dundertack för hjälpen iaf,
    hoppas du får en fortsatt trevlig helg!

  • FolkaFarsan

    på tal om värdelöst vetande:

    hästkrafter = vridmoment x varv

  • flowerbranch

    Som en viss Shelby sade: "Horsepowers sell cars, torque wins races."


    Vote for Pedro!
  • Anghammarad
    FolkaFarsan skrev 2007-09-04 00:05:56 följande:
    på tal om värdelöst vetande:hästkrafter = vridmoment x varv
    Nja.

    En hästkraft är den kraft som krävs för att vid jordens yta lyfta 75 kilo en meter rakt upp i luften på en sekund
Svar på tråden Hästkrafter