• K J N

    Hästkrafter

    Vridmomentet är ju bra mycket mera intressant än hästkrafterna.

    Min motor ger exempelvis bara 130 hkr vid 3600 rpm men vridmomentet är 340 Nm vid 2000 rpm.

    Trots förhållandevis få hästar så kan sådeles motorn tack vare en rejäl storlek (6200 cc) och högt vridmoment vid lågt varvtal klara av att dra trailer med tung last (2000 kg) uppför branta backar utan att man knappt märker av det.

  • K J N

    Rpm är en förkortning för "rotations per minute", alltså varvtalet.

    Effekten och vridmomentet anges vid det varvtal då motorn utvecklar maximala värden av dessa.

    En motor som ger ett högt vridmoment vid ett högt varvtal upplevs oftast som betydligt svagare än den motor som ger ett högt vridmoment vid ett lågt varvtal.

    Värdet för vridmomentet är alltså inte i sig självt en indikation på hur stark motorn upplevs utan man bör också studera när maximalt vridmoment verkligen finns tillgängligt.

    Om max vrid finns vid 4000 rpm så är detta ju inte speciellt användbart eftersom man sällan kör på så höga varvtal i vardagstrafik.

    Kurvan för effekt brukar vara succesivt stegrande, alltså vid låga varvtal har man låg effekt och vid höga varvtal så har man högre effekt men med vridmoment så är det ju alltid önskvärt att få toppen så lågt som möjligt och detta kan man då lösa med överladdning i olika former (exempelvis turbo).

    Turbon förstärker då vridmomentet vid låga varvtal så att vridmomentet maxar vid just låga varvtal och motorn upplevs därför som betydligt starkare än vad den egentligen är.

    Ska man ha högt vridmoment vid låga varvtal utan överladdning så finns det bara två vägar att gå, antingen via stor motorstorlek (=hög bränsleförbrukning, höga avgasutsläpp ex bensin V8-motor) eller via en effektivare motorkonstruktion (ex dieselmotor).

    Givetvis så kan man även kombinera ovanstående för att få ännu kraftfullare motorer, alltså en turbomatad diesel V8, vilket idag är standard i exempelvis lastbilar och långtradare, fordon som verkligen är betjänta av höga vridmoment.

    Desto lättare en bil är ju mindre vridmoment behöver den för att upplevas som stark och alert, då behöver man alltså inte använda dyra motorkonstruktioner (överladdning, diesel) samtidigt som man ändå får rimlig bränsleförbrukning och avgashalt.

    Just vridmoment har uppmärksammats mer och mer de senaste två decennierna och idag ger många bilar maximalt vridmoment vid förhållandevis låga varvtal, vilket ökar körsäkerheten vid exempelvis omkörningar.

    Normala värden, om man kan generalisera lite grovt, är ca tio gånger vikten på effekten - alltså 140 hkr på en 1400 kg tung bil.

    Normalt vridmoment är ca 50% högre värde på vridmomentet jämfört med effekten, alltså 140 x 1.50 i exemplet ovan, 210 Nm.

    Högre värden gör att bilen spontant känns som ovanligt snabb och alert för sin storlek och lägre värden gör att den kan riskera att upplevas som lite slö och trött.

    (Grovt förenklat)

Svar på tråden Hästkrafter