• Anonym

Juridiskt ombud

Finns det något här som har lämnat in en stämningsansökan till tingsrätten utan att ha ett juridiskt ombud?

Jag har ensam vårdnad om två barn. Pappan har helgumgänge varannan helg. Han är i kraftig obalans och utsätter barnen för sitt humör och sitt destruktiva sätt (obs! ej fysiskt våld).
    Det går inte att prata med honom om detta, han anser bara att han har rätt att ha barnen som är i förskoleåldern.
    Jag har i över ett års tid försökt få en kontaktperson som är med vid överlämnandet, men har ej fått någon. Han anses vara jobbig och svår så de har ingen som kan ta uppdraget.
    Pappan kommer själv aldrig godkänna en kontaktperson.

Han har besöksförbud mot mig så det är alltid en mycket hotfull stämning när jag måste träffa honom för att lämna och hämta barnen.

Jag vill nu avbryta umgänget under en period och behöver få dom från tingsrätt, men får ej mer rättshjälp.
    Kan jag processa själv?

• Svar på tråden Juridiskt ombud
  • Anonym

kolla upp om du har något rättsskydd i hemförsäkringen och vad det gäller för i så fall

• Anonym

Det gäller inte för vårdnadstvister.

• NadiaMi

Men om han har besöksförbud är det väl ett måste med en neutral part som ni sköter hämtning och lämning genom?

Ta kontakt med polisen och fråga vad som gäller.
    Få även papper på att du har försökt men inte lyckats få tag på en person som kan vara med vid alt. ta hand om överlämnade och hämtning.

• Anonym

jag är ofta i kontakt med polisen men det är soc som ordnar kontaktperson. De kan ej hjälpa mig. papper hjälper inte för tingsrättens dom om umgänge väger tyngst.
    Umgänget måste fortgå, är allt jag får veta.
    Jag vet att det låter sjukt men så är det.
    Jag måste ha en ny dom på att han ej har umgängesrätt.

• NadiaMi

Har väldigt svårt att förstå varför umgänget ska vara så viktigt när soc inte lyckas hitta någon som kan ställa upp som kontaktperson pga att de är rädda för honom...

Ska man verkligen skicka iväg barn till en person som skrämmer utbildade vuxna?

Önskar att jag visste mer om hur processer gick till för då skulle jag absolut ge dig råd och tips.
    Kan du kanske få tag på någon som varit i en liknande situation eller en advokat för en gratis rådgivning så du kan få lite råd på vägen?
    Håller tummarna för att någon dyker upp här som kan hjälpa till med det praktiska.

• Dhakirah

jag sitter i samma sits som du
    har inte ens besöksförbud men har kontaktperson
    tycker inte att du ska stämma om du inte har ombud
    du kan missa viktiga saker...
    du får gärna pma mig så vi kan vara lite mer "intima" om du förstår vad jag menar

• Marcupilami
    Anonym skrev 2007-08-13 16:21:39 följande:
    Det gäller inte för vårdnadstvister.
    Jo, det ska det göra.
    dator heter det. datOR...
  • Smurfelina

Men varje gång som ni har ett överlämnande så bryter han mot besöksförbudet!! Det är soc skyldighet att se till att det finns en kontaktperson som tar det här. Och är det så att han anses så farlig att ingen vuxen vågar ta det hur fan kan dom då tycka att barnen ska vara där???

Jag blir helt stum i vissa lägen...

Jag tycker synd om dig i den här sitsen

Skickar en styrke kram

• Marcupilami

Kan han inte hämta på dagis så slipper du se honom iallafall hälften av gångerna?

dator heter det. datOR...
Svar på tråden Juridiskt ombud